Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - begrenzen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1026 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #25444 - begrenzen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 464 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

low rider 14-1-2005 17:50 Print topicpost
Posts: 64
heey mensen ik wil mijn yamah dt begrenzen.
maar een eurobegernzer gaat er niet op omdat het geen cdi heefd maar contactpunten
heo kan ik hem nu nog wel begrenzen als er jutten zijn?
 

Jeroen B 14-1-2005 17:51 Print reply

Posts: 1929
choke indrukken of een begrenzer op je choke maken
 
www.Rieju-Club.com voorheen Jeroen__
DaVaRo 14-1-2005 17:57 Print reply

Posts: 1382
Op mechanisch gebied is er wel wat mogelijk, maar vergt wel veel geknutsel:
1) Gashandelbegrenzing. Hierbij zorg je dat het gas niet verder open kan.
Dit kun je doen door een sleufje in de gashandel te maken, en een gat in de behuizing, waarbij je een pin door het gat steekt, die door het sleufje kan bewegen, tot die tegen het einde van de sleuf botst.
Nadeel is dat het vrij duidelijk is dat het gas niet verder open gaat, maar minder slimme agenten zijn ermee te foppen.

2) Aanpassing van 1, de gaskabelbegrenzer. Hierin zijn 3 varianten:
a) Plaats in de gaskabel een element dat op een gegeven moment niet verder gaat. Dit heeft hetzelfde effect als de gashandelbegrenzing, alleen is er niets zichtbaar aan de gashandel, maar is het wel duidelijk dat er iets niet goed is.
b) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de gashandel helemaal open kan, maar dat de kabel naar de carburateur niet helemaal wordt opengetrokken. Nadeel is dat bij de laatste slag van de gashandel geen verandering in toerental optreed, en dat is hoorbaar.
c) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de slag van de gashandel verkleind wordt doorgegeven aan de carburateur. Dit heeft de problemen van a en b niet meer, dus het werkt heel mooi, en het is (waarschijnlijk) eenvoudiger te construeren dan b. De eenvoudigste variant (grootste ook) is: Stel je een wip voor (zo'n plank die scharniert op het midden) met aan de rechterbuitenkant een kabel naar boven, vanaf het gas. Sluit dan de kabel naar de carburateur aan op het midden van de rechterkant (zaag de linkerkant van de wip af). Als de gaskabel nu naar boven wordt getrokken, dan gaat de kabel naar de carburateur ook naar boven, maar maar de helft van de uitwijking van het gas.
Probleem met deze methodes is het aan/uit zetten van de begrenzer.

3) Luchttoevoerbegrenzer. Is al aanwezig op iedere puch, in de vorm van de choke. Als je het lipje van de choke, dat door het tonnetje wordt opgetild, afzaagt, dan blijft de choke hangen. Dan kun je dus je luchttoevoer afsluiten, dus loopt 'ie slecht. Dit is een vrij bekende methode.
Aanpassing is een klepje monteren in de luchtinlaat van de carburateur, of in het luchtfilter.

4) Door een klepje het mengsel afsluiten. Dit is dus een klepje in het spruitstuk (of er tegenaan). Probleem is het aan en uit zetten en als de constructie niet goed genoeg is, kan het de cilinder in schieten en dat kost je je cilinder.

 
low rider 14-1-2005 18:23 Print reply
Posts: 64
ow keej bedankt he
kzal ff denken denk dak de laatste ga doen
 
Apriliars105 14-1-2005 18:32 Print reply

Posts: 6111
luchttoevoer begrenzing valt extreem op, net als mengsel begrenzing, maar als je het samen zou kunnen doen. Dan zou hij mss niet erg stotteren en ook niet wegzakken

Heb je dat btw zelf geschreven of ergens vandaan (zoja waar vandaan)

Dit bericht is ge-edit door Apriliars105 op 14-1-2005 18:33
 
As finishing touch, God created the Dutch
Teunmenator 14-1-2005 19:05 Print reply

Posts: 2524
hij heeft dat denk ik uit: "het grote begrenzer topic" Die ken ik ook al van buiten en ik heb nog steeds nix perfects gevonden als begrenzer.

Ik heb ooit een begrenzer proberen te maken voor mijn DT:

Je knipt een stuk uit blik heel netjes op maat. vervolgens boor je een heel dun gat door je spruitstuk. Je duwt daar een pen omheen die ook door het blik gaat (dat heb je bovenaan omgevouwen). Je maakt de 2 gaatjes dicht met kneedbaar metaal. Vervolgens soldeer je er een dun kabeltje aan vast met daarover een veer. Deze kabel doe je door je olienippel (ik heb mengsmering). Als het kabeltje nu los is is hij begrenst en haak je hem ergens achter dan is hij onbegrenst (niet helemaal helaas).

nadeel: als hij goed warm is en je past deze manier van begrenzen toe wordt hij erg heet. Daarbij was hij niet betrouwbaar genoeg omdat hij er niet goed op en af ging. Je zag er alleen nix van.

Een klep in de uitlaat werkt vrij goed, maar dat hoor je vrij goed aan het geluid ook maakt het vaak meer herrie omdat het moeilijk is het mooi dicht te krijgen en onopvallend.

Er is meerdere malen op het forum gezegd dat een condensator tussen je signaaldraad niet werkt. omdat de vonk erover heen zou slaan oid. (en een condensator tussen je signaaldraad en de aarde werkt alleen bij een CDI ontsteking)

Wat ik nog een keer wil gaan proberen, en wat denk ik 1 van de weinige goeie onopvallende opties is:
Een regelbare condensator aan zien te komen het liefst een vrij ouderwetse, deze kun je namelijk instellen en zijn een stuk lomper zodat de vonk er denk ik niet overheen slaat. (deze condensators worden wel eens gebruikt bij zendamateurs).

Als je het laatste is gelukt moet je me zeker ff inboxe. voor de rest is het erg moeilijk iets ECHTS onopvallend te maken. Toen mijn brommer nog origineel was waren die woute wel slim genoeg ff aan je gaskabel boven je caberateur te trekken. Dus dat trucje met die gaskabel zou hier niet werken..

Daarbij loopt hij vaak heel langzaam toch op toeren dan.

Wat ik nu heb: Ik heb een dikke pen doormidden gezaagd en er aan de zijkant een sleuf in gemaakt waar de veer boven mijn gasschuif doorheen past. Als ik nu WEET dat er een controle staat of de politie neemt mijn certificaat in en rijd niet met me mee naar de roller. Kun je stoppen je dekseltje van je caberateur eraf draaien en het stukje pen boven je gasschuif doen. Dit is legaal omdat je hem niet aan of uit kunt zetten "je moet helemaal je caberateur uit elkaar halen"

nadelen hieraan: het kan alleen als je ff alleen gelaten wordt zeg maar, Het valt erg op met gasgeven maar het is dus legaal. En als je een snelle brommer hebt kun je echt maar een fractie gas geven anders klimt hij langzaam toch richting zijn top..
 

Dit topic is 464 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved