Op mechanisch gebied is er wel wat mogelijk, maar vergt wel veel geknutsel:
1) Gashandelbegrenzing. Hierbij zorg je dat het gas niet verder open kan.
Dit kun je doen door een sleufje in de gashandel te maken, en een gat in de behuizing, waarbij je een pin door het gat steekt, die door het sleufje kan bewegen, tot die tegen het einde van de sleuf botst.
Nadeel is dat het vrij duidelijk is dat het gas niet verder open gaat, maar minder slimme agenten zijn ermee te foppen.
2) Aanpassing van 1, de gaskabelbegrenzer. Hierin zijn 3 varianten:
a) Plaats in de gaskabel een element dat op een gegeven moment niet verder gaat. Dit heeft hetzelfde effect als de gashandelbegrenzing, alleen is er niets zichtbaar aan de gashandel, maar is het wel duidelijk dat er iets niet goed is.
b) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de gashandel helemaal open kan, maar dat de kabel naar de carburateur niet helemaal wordt opengetrokken. Nadeel is dat bij de laatste slag van de gashandel geen verandering in toerental optreed, en dat is hoorbaar.
c) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de slag van de gashandel verkleind wordt doorgegeven aan de carburateur. Dit heeft de problemen van a en b niet meer, dus het werkt heel mooi, en het is (waarschijnlijk) eenvoudiger te construeren dan b. De eenvoudigste variant (grootste ook) is: Stel je een wip voor (zo'n plank die scharniert op het midden) met aan de rechterbuitenkant een kabel naar boven, vanaf het gas. Sluit dan de kabel naar de carburateur aan op het midden van de rechterkant (zaag de linkerkant van de wip af). Als de gaskabel nu naar boven wordt getrokken, dan gaat de kabel naar de carburateur ook naar boven, maar maar de helft van de uitwijking van het gas.
Probleem met deze methodes is het aan/uit zetten van de begrenzer.
3) Luchttoevoerbegrenzer. Is al aanwezig op iedere puch, in de vorm van de choke. Als je het lipje van de choke, dat door het tonnetje wordt opgetild, afzaagt, dan blijft de choke hangen. Dan kun je dus je luchttoevoer afsluiten, dus loopt 'ie slecht. Dit is een vrij bekende methode.
Aanpassing is een klepje monteren in de luchtinlaat van de carburateur, of in het luchtfilter.
4) Door een klepje het mengsel afsluiten. Dit is dus een klepje in het spruitstuk (of er tegenaan). Probleem is het aan en uit zetten en als de constructie niet goed genoeg is, kan het de cilinder in schieten en dat kost je je cilinder.
|