Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Signaal draadje

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 848 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #25424 - Signaal draadje
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 531 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Hans W 13-1-2005 19:21 Print topicpost

Posts: 1456
Ik weet het al

Dit bericht is ge-edit door Hans W op 13-1-2005 19:32
 

brommercrazy 13-1-2005 19:37 Print reply

Posts: 2594

 
MotoCrossIpkiss[stan] 13-1-2005 19:39 Print reply

Posts: 7744
ik niet, vertel
 
hoi
christianos 13-1-2005 19:39 Print reply

Posts: 20445
fijn dat we hier mensen kunnen helpen door alleen naar het topic te kijken




 
Hans W 13-1-2005 19:43 Print reply

Posts: 1456
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos

fijn dat we hier mensen kunnen helpen door alleen naar het topic te kijken






Ik kreeg een bericht waar het in stond!!
 
Hans W 13-1-2005 20:11 Print reply

Posts: 1456
Ik snap het nog niet hellemaal

De begrenzer:


Hoe moet ik die op het signaal draadje aansluiten van deze ontsteking?



(het is de ontsteking van een puch maxi)
 
Hans W 13-1-2005 20:24 Print reply

Posts: 1456
niemand?

 
MotoCrossIpkiss[stan] 13-1-2005 20:26 Print reply

Posts: 7744
wss @ blauwe draad, maar weetniecker
 
hoi
Hans W 13-1-2005 20:37 Print reply

Posts: 1456
en weet ook iemand wat voor condensator erop moet?


 
DaVaRo 13-1-2005 20:54 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans W

en weet ook iemand wat voor condensator erop moet?



afhankelijk van hoe hard je puch rijd
 
arrier 13-1-2005 20:57 Print reply
Posts: 2221
euhm niet op een puch heeft namelijk geen cdi slimmert. dus valt niet te begrenzen
 
DaVaRo 13-1-2005 21:03 Print reply

Posts: 1382
Hier de mogelijkheden voor je puch maxi op een rijtje:
Door het stijgende aantal rollerbank-controles door de politie, en de grote bedragen die dan betaald moeten worden bestaat er grote interesse voor zogenaamde begrenzers.
Dit zijn apparaatjes die de kracht en/of de snelheid van de brommer beperken zodra ze ingeschakeld zijn. Bij een controle zet je het apparaatje aan, waardoor de testbank een lager vermogen aangeeft, en je geen bekeuring krijgt.
Let op: sommige agenten hebben meer verstand van brommers, en ZIEN of HOREN dat er iets mis is, waarna je brommer voor onderzoek mee gaat.

Op electrisch gebied is er bij mijn weten niet zo'n mooie oplossing als bij de electrische ontsteking.
Omdat de maxi geen elektrische ontsteking heeft is deze niet toe te passen. Het bestaat eruit dat je een filter maakt dat hoge frequenties direct afvoert.
Voor scooters zijn kant en klare begrenzers te koop voor ongeveer 60,- Zelf hebben we ze al gebouwd voor een gulden.

Er is wel een electrische oplossing, maar die is heel onstabiel:
Neem een schakelaar en plaats die tussen de zwarte draad en de aarde (blok). De schakelaar moet 2 standen hebben: Open, hij rijdt dan normaal. En een stand waarbij die wisselt tussen open en dicht. Hierdoor komen niet alle stroompulsen bij de bougie en loopt 'ie niet goed.
Vervelende is: het is niet af te stellen, als 'ie niet wisselt maar open of dicht blijft, heb je een probleem (rijdt niet of rijdt hard).

Op mechanisch gebied is er meer mogelijk, maar vergt wel veel geknutsel:
1) Gashandelbegrenzing. Hierbij zorg je dat het gas niet verder open kan.
Dit kun je doen door een sleufje in de gashandel te maken, en een gat in de behuizing, waarbij je een pin door het gat steekt, die door het sleufje kan bewegen, tot die tegen het einde van de sleuf botst.
Nadeel is dat het vrij duidelijk is dat het gas niet verder open gaat, maar minder slimme agenten zijn ermee te foppen.

2) Aanpassing van 1, de gaskabelbegrenzer. Hierin zijn 3 varianten:
a) Plaats in de gaskabel een element dat op een gegeven moment niet verder gaat. Dit heeft hetzelfde effect als de gashandelbegrenzing, alleen is er niets zichtbaar aan de gashandel, maar is het wel duidelijk dat er iets niet goed is.
b) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de gashandel helemaal open kan, maar dat de kabel naar de carburateur niet helemaal wordt opengetrokken. Nadeel is dat bij de laatste slag van de gashandel geen verandering in toerental optreed, en dat is hoorbaar.
c) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de slag van de gashandel verkleind wordt doorgegeven aan de carburateur. Dit heeft de problemen van a en b niet meer, dus het werkt heel mooi, en het is (waarschijnlijk) eenvoudiger te construeren dan b. De eenvoudigste variant (grootste ook) is: Stel je een wip voor (zo'n plank die scharniert op het midden) met aan de rechterbuitenkant een kabel naar boven, vanaf het gas. Sluit dan de kabel naar de carburateur aan op het midden van de rechterkant (zaag de linkerkant van de wip af). Als de gaskabel nu naar boven wordt getrokken, dan gaat de kabel naar de carburateur ook naar boven, maar maar de helft van de uitwijking van het gas.
Probleem met deze methodes is het aan/uit zetten van de begrenzer.

3) Luchttoevoerbegrenzer. Is al aanwezig op iedere puch, in de vorm van de choke. Als je het lipje van de choke, dat door het tonnetje wordt opgetild, afzaagt, dan blijft de choke hangen. Dan kun je dus je luchttoevoer afsluiten, dus loopt 'ie slecht. Dit is een vrij bekende methode.
Aanpassing is een klepje monteren in de luchtinlaat van de carburateur, of in het luchtfilter.

4) Door een klepje het mengsel afsluiten. Dit is dus een klepje in het spruitstuk (of er tegenaan). Probleem is het aan en uit zetten en als de constructie niet goed genoeg is, kan het de cilinder in schieten en dat kost je je cilinder.

Dit zijn een aantal begrenzers die mogelijk zijn voor de puch, al moet het mogelijk zijn om een electrische begrenzer te maken die werkt op een puch, maar die heeft nog niemand gemaakt voor zover ik weet.

Veel succes, en laat weten of je een van deze begrenzers toe gaat passen, en of ze werken.

Als je andere ideeen hebt, en die hebt getest (en ze werken) mail ze dan, zodat de rest van de maxi-rijders met een gerust gevoel de testbank op kan.

Dit bericht is ge-edit door DaVaRo op 13-1-2005 21:03
 
Joscross 13-1-2005 21:05 Print reply

Posts: 12501
Werkt idd niet op een Puch.
 
arrier 13-1-2005 21:09 Print reply
Posts: 2221
ik heb nog steeds in grote begrenzer topic nog steeds een electronisch idee maar niemand heeft tot nu toe commentaar gegeven dus als een wijs electronica iemand ff wil kijken
 
DaVaRo 13-1-2005 21:10 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Werkt idd niet op een Puch.

Nou doe es aardig:P ik heb net een heel verhaal over een puch en begrenzers gepost daar staat de info die jij post ook in
 
arrier 13-1-2005 21:18 Print reply
Posts: 2221
ik zat dus te denken voor de mensen die contactpuntontsteking hebben dus geen elcobegrenzing kunnen toepassen:
ik ga dr nu even vanuit dat je 2spoelen heb, 1 voor het licht en 1 voor de ontsteking, naarmate het toerental stijgt gaan beide spoelen meer stroom opwekken, hiervan wilde ik gebruik maken op de volgende manier:
als je nou op de lichtspoel zon verdraaibaar weerstandje zet en vervolgens daar een transistor op zetten die bij bepaalt toerental zegmaar openschakelt, en dan de draad die naar de bobine loopt kort laten sluiten. ik ben die termen van emiter en collector ff vergeten wat nu wat was maar de meeste zullen wel begrijpen wat ik bedoel, zou dit gaan werken?
kga dit binnekort uitproberen bij een puch maar weet iemand hoeveel volt en hoeveel ampere een puch lichtspoel oplevert?


ff verhaal ook hier neer getypt
 

Dit topic is 531 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved