Hier de mogelijkheden voor je puch maxi op een rijtje:
Door het stijgende aantal rollerbank-controles door de politie, en de grote bedragen die dan betaald moeten worden bestaat er grote interesse voor zogenaamde begrenzers.
Dit zijn apparaatjes die de kracht en/of de snelheid van de brommer beperken zodra ze ingeschakeld zijn. Bij een controle zet je het apparaatje aan, waardoor de testbank een lager vermogen aangeeft, en je geen bekeuring krijgt.
Let op: sommige agenten hebben meer verstand van brommers, en ZIEN of HOREN dat er iets mis is, waarna je brommer voor onderzoek mee gaat.
Op electrisch gebied is er bij mijn weten niet zo'n mooie oplossing als bij de electrische ontsteking.
Omdat de maxi geen elektrische ontsteking heeft is deze niet toe te passen. Het bestaat eruit dat je een filter maakt dat hoge frequenties direct afvoert.
Voor scooters zijn kant en klare begrenzers te koop voor ongeveer 60,- Zelf hebben we ze al gebouwd voor een gulden.
Er is wel een electrische oplossing, maar die is heel onstabiel:
Neem een schakelaar en plaats die tussen de zwarte draad en de aarde (blok). De schakelaar moet 2 standen hebben: Open, hij rijdt dan normaal. En een stand waarbij die wisselt tussen open en dicht. Hierdoor komen niet alle stroompulsen bij de bougie en loopt 'ie niet goed.
Vervelende is: het is niet af te stellen, als 'ie niet wisselt maar open of dicht blijft, heb je een probleem (rijdt niet of rijdt hard).
Op mechanisch gebied is er meer mogelijk, maar vergt wel veel geknutsel:
1) Gashandelbegrenzing. Hierbij zorg je dat het gas niet verder open kan.
Dit kun je doen door een sleufje in de gashandel te maken, en een gat in de behuizing, waarbij je een pin door het gat steekt, die door het sleufje kan bewegen, tot die tegen het einde van de sleuf botst.
Nadeel is dat het vrij duidelijk is dat het gas niet verder open gaat, maar minder slimme agenten zijn ermee te foppen.
2) Aanpassing van 1, de gaskabelbegrenzer. Hierin zijn 3 varianten:
a) Plaats in de gaskabel een element dat op een gegeven moment niet verder gaat. Dit heeft hetzelfde effect als de gashandelbegrenzing, alleen is er niets zichtbaar aan de gashandel, maar is het wel duidelijk dat er iets niet goed is.
b) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de gashandel helemaal open kan, maar dat de kabel naar de carburateur niet helemaal wordt opengetrokken. Nadeel is dat bij de laatste slag van de gashandel geen verandering in toerental optreed, en dat is hoorbaar.
c) Plaats in de gaskabel een element dat zorgt dat de slag van de gashandel verkleind wordt doorgegeven aan de carburateur. Dit heeft de problemen van a en b niet meer, dus het werkt heel mooi, en het is (waarschijnlijk) eenvoudiger te construeren dan b. De eenvoudigste variant (grootste ook) is: Stel je een wip voor (zo'n plank die scharniert op het midden) met aan de rechterbuitenkant een kabel naar boven, vanaf het gas. Sluit dan de kabel naar de carburateur aan op het midden van de rechterkant (zaag de linkerkant van de wip af). Als de gaskabel nu naar boven wordt getrokken, dan gaat de kabel naar de carburateur ook naar boven, maar maar de helft van de uitwijking van het gas.
Probleem met deze methodes is het aan/uit zetten van de begrenzer.
3) Luchttoevoerbegrenzer. Is al aanwezig op iedere puch, in de vorm van de choke. Als je het lipje van de choke, dat door het tonnetje wordt opgetild, afzaagt, dan blijft de choke hangen. Dan kun je dus je luchttoevoer afsluiten, dus loopt 'ie slecht. Dit is een vrij bekende methode.
Aanpassing is een klepje monteren in de luchtinlaat van de carburateur, of in het luchtfilter.
4) Door een klepje het mengsel afsluiten. Dit is dus een klepje in het spruitstuk (of er tegenaan). Probleem is het aan en uit zetten en als de constructie niet goed genoeg is, kan het de cilinder in schieten en dat kost je je cilinder.
Dit zijn een aantal begrenzers die mogelijk zijn voor de puch, al moet het mogelijk zijn om een electrische begrenzer te maken die werkt op een puch, maar die heeft nog niemand gemaakt voor zover ik weet.
Veel succes, en laat weten of je een van deze begrenzers toe gaat passen, en of ze werken.
Als je andere ideeen hebt, en die hebt getest (en ze werken) mail ze dan, zodat de rest van de maxi-rijders met een gerust gevoel de testbank op kan.
Dit bericht is ge-edit door DaVaRo op 13-1-2005 21:03
|