condensator dient om ervoor te zorgen dat bij het openen van de contactpuntjes zo weinig mogelijk vonken.door dat vonken kunnen ze anders snel inbranden, en mag je zo nieuwe in stoppen.das iig de hoofdreden van de condensator.hij deed nog iets, maar dat zou ik ff moeten opzoeken
edit: de werking van de condensator bij auto's dan h?, kweenie als da bij brommers hetzelfde is
Dit bericht is ge-edit door arabesk op 10-1-2005 22:05
das idd waar zo dra die er uit is gaat ie idd vonken en in branden
daarom bij zware tl bakken word er een condesator in gedaan zo dat de starter niet te te veel gaat vonken en dus minder schade het word dan namelijk zwart en laat dan minder goed de spanning door
dus gewoon die condensator aansluiten
Dit bericht is ge-edit door MaDSnakE op 10-1-2005 22:54
Quote:Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de condensator slaat de stroom op die bij de spoel opgewekt wordt. pas als de contactpunten open gaan gaat de spanning uit de condensator naar de bobine, bougie etc
Je tweede spoel is voor de verlichting, dus het draad wat ervanaf komt moet naar je accu(als je die hebt, dan moet er ook eerst een gelijkrichter voor). Anders gewoon rechtstreeks met een weerstand ervoor naar je lampen.