Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Fout in tuning software???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1157 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2528 - Fout in tuning software???
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 1708 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 31-12-01?14:17 Print topicpost
Posts: 1108
Ik ben van het weekend even aan het rekenen geslagen en volgens mij zit er een foutje in de reken software. Ik heb het dan over prog11.exe. Daarmee kun je onderandere de hoek verdraaing van je kruk-as uitrekenen bij een bepaalde weg van de zuiger van af TDC. Ik zeg het een beetje vaag maar als het programa kent weet je wel wat ik bedoel.
Aangezien ik dat programa nog al klote vind werken heb ik ff snel een spread-sheet gemaakt met de forumule zoals ik hem zouw opstellen. Dus:
hoek=arccos(((slag/2)-x)/(slag-2)).
Dan heb je het antwoord in radialen, maar dat maakt niet uit.
Dus als je bij 90 graden bent zouw je denken dat je op de halve slag zit. Als je nouw naar dat programa kijkt. Die doe het volgende:
Als slag heb ik 41,1mm.

deg.atdc mm
0 0
1 0
2 0
3 0
4 0.1
5 0.1
6 0.1
7 0.2
8 0.2
9 0.3
10 0.4
11 0.5
12 0.5
13 0.6
14 0.7
15 0.9
16 1
17 1.1
18 1.2
19 1.4
20 1.5
21 1.7
22 1.8
23 2
24 2.2
25 2.3
26 2.5
27 2.7
28 2.9
29 3.1
30 3.3
31 3.6
32 3.8
33 4
34 4.2
35 4.5
36 4.7
37 5
38 5.2
39 5.5
40 5.8
41 6
42 6.3
43 6.6
44 6.9
45 7.2
46 7.5
47 7.8
48 8.1
49 8.4
50 8.7
51 9
52 9.3
53 9.7
54 10
55 10.3
56 10.7
57 11
58 11.3
59 11.7
60 12
61 12.4
62 12.7
63 13.1
64 13.4
65 13.8
66 14.1
67 14.5
68 14.9
69 15.2
70 15.6
71 16
72 16.3
73 16.7
74 17.1
75 17.4
76 17.8
77 18.2
78 18.5
79 18.9
80 19.3
81 19.6
82 20
83 20.4
84 20.7
85 21.1
86 21.5
87 21.8
88 22.2
89 22.5
90 22.9!!!!! dus geen 20.55
91 23.3
92 23.6
93 24
94 24.3
95 24.7
96 25
97 25.4
98 25.7
99 26.1
100 26.4
101 26.7
102 27.1
103 27.4
104 27.7
105 28.1
106 28.4
107 28.7
108 29
109 29.3
110 29.6
111 30
112 30.3
113 30.6
114 30.9
115 31.2
116 31.5
117 31.7
118 32
119 32.3
120 32.6
121 32.9
122 33.1
123 33.4
124 33.6
125 33.9
126 34.2
127 34.4
128 34.7
129 34.9
130 35.1
131 35.4
132 35.6
133 35.8
134 36
135 36.2
136 36.5
137 36.7
138 36.9
139 37.1
140 37.3
141 37.4
142 37.6
143 37.8
144 38
145 38.1
146 38.3
147 38.5
148 38.6
149 38.8
150 38.9
151 39.1
152 39.2
153 39.3
154 39.5
155 39.6
156 39.7
157 39.8
158 39.9
159 40
160 40.1
161 40.2
162 40.3
163 40.4
164 40.5
165 40.6
166 40.6
167 40.7
168 40.8
169 40.8
170 40.9
171 40.9
172 40.9
173 41
174 41
175 41
176 41.1
177 41.1
178 41.1
179 41.1

Nu ben ik meschien gek, maar daar klopt toch geen reet van? Ik zouw niet weten hoe hun aan die rekenwaarden komen. Iemand een idee.


[This message is edited by Joost Moesker on 31-12-01 14:46]
 
It is going to be a Endless summer...

Sneks 31-12-01?15:04 Print reply
Posts: 2499
ik had hier laatst een tekeningetje gepost waarin dat duidelijk werd, het komt in ieder geval door de sinus beweging dat je niet op 90 graden op 1/2 slag zit

De picture upload doet het niet, dus ik kan het plaatje niet laten zien
Maar ander moet je maar zelf een cirkel tekenen met diameter 41,1, een middellijn erdoorheen tekenen. en van het onderste en bovenste punt van de cirkel een evenlange lijn over de middellijn tekenen. Zodat je de dus de uiterste standen van je zuiger aangeeft. Nu op 90 graden draaiing een evenlange lijn naar de middellijn tekenen, en je zult zien dat deze lijn op 90 graden niet in het midden tussen de uitersten ligt. Met een drijfstang van 6 cm en een slag van 4 cm heb je boven het 90 graden punt in je cil. 2,33 cm en eronder 1,67cm

[This message is edited by Hans F. on 31-12-01 15:18]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Hier_ben_ik - Administrator 31-12-01?15:12 Print reply

Posts: 8499
Welke tuning software? die wil ik ook..
 
Members zijn vervelend :-|
Sneks 31-12-01?15:20 Print reply
Posts: 2499
waar op macdizzy heb je die prog11.exe gevonden ? Want ik ben er ook al lang naar op zoek, maar heb het nooit kunnen vinden. Ik heb alleen programma's van [URL[t]]http://staffi.lboro.ac.uk/~elvpc/2strokes.html[/t]Vins Bike Page, formally '2strokes.html'[/URL]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Sneks 31-12-01?15:54 Print reply
Posts: 2499
Op macdizzy staat nu bimotion werkt echt super goed :n :n
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
B3AST 31-12-01?15:31 Print reply
Posts: 2469
die shit is vet intressant ik ga die programmas ook zoeken!

maarehm ik zat net een beetje te rekenen, en ik snap dr geen HOL meer van, want als een cosinus beweging (want laten we aannemen dat de zuiger bovenin begint he) dan zit ie op 0,5pi-radialen toch echt wel netjes op 0 hoor! de helft van de slag dus...


 
- insane in the brain -
Sneks 31-12-01?16:07 Print reply
Posts: 2499
Ja, maar dat klopt alleen als jij de voorwaartse speling aan de onderkant van de drijfstnag vergeet. Teken het maar. Een zuiger die op 0 graden zit, 1 op 90 graden en 1 op 180 graden, dan zie je dat de zuiger op 90 graden er niet precies in het midden zit. Da's eigenlijk heel logisch, waarom zou je anders ook je timing in graden aangeven en niet in cm ofzo?
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
B3AST 31-12-01?16:19 Print reply
Posts: 2469
hey je hebt helemaal gelijk...

het is eigenlijk heel simpel, bij een drijfstang van 6 cm en een slag van 4 (om hans zn voorbeeld maar even te gebruiken en da rekent makkelijk)

dan zit zit je dus op het hoogste punt 8 cm boven je krukas, logisch want 6+2(lengte van kruk naar big-end) = 8. Op het laagste punt dus 6-2= 4cm boven de kruk, allemaal hardstikke logisch, nu komen we op 90 graden.

Dan krijg je dus de afstand van het eind van de drijfstang totaan de krukas kuk je gewoon heel makkelijk uitrekenen met pythagoras > wortel van 2^2 + x^2 moet 6 zijn >> 2^2 + X^2 = 36 >> X^2 = 32 >> wortel 32 = 5,65.

op 90 graden zit het bovendste stuk van de drijfstang dus 5.65 cm boven de krukas, EN DUS NIET 6


 
- insane in the brain -
Sneks 31-12-01?16:45 Print reply
Posts: 2499
Je hebt het door
maar iedereen moet echt die bimotion downloaden, werkt echt super, staat gewoon op de tweetakthoofdpagina van macdizzy
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Joost 31-12-01?17:28 Print reply
Posts: 1108
Inderdaad, ik heb er niet aangedacht dat de zuiger zich over een lijn beweegt. De cosinus formule geld alleen als de zuiger als ware vrij in het vlak zweeft.

De forumule word dus iets als: hoek=arcsin((Wortel(drijfstang^2-y^2)/(slag/2)).

Alleeen Y moet dus nog worden gedefineerd. Ga vanvond in iedergeval NIET doen , Morgen trouwens ook niet denk ik .
Ik zal de bi-motion software es downloaden, kijken of die sneller werkt. Die dos programatje's zijn soms echt iritand.

Mzl.

Enne iedereen alvast een gelukkig nieuwjaar.
 
It is going to be a Endless summer...
Sneks 31-12-01?17:36 Print reply
Posts: 2499
bimotion werkt ook via dos, maar je kan er ook cil. koppen in berekenen en uitlaten en spoeling en uitlaatpoorten, en ik ben ook bezig aan een zundapp cil. en deze is zuigergestuurd, hier kan je ook aan rekenen
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Woeter 31-12-01?17:41 Print reply

Posts: 2832
:n :n :n Shit he, gaan we interessant doen :a
 
B3AST 31-12-01?18:36 Print reply
Posts: 2469
neeh, hans en joost zijn gewoon helemaal reken-geil
 
- insane in the brain -
MB50TUNED 1-1-02?12:52 Print reply
Posts: 1054
ik heb ook nog ergens de formule for timing liggen, ik post hem wel een keer want ik kom er niet uit, lekker boeiend, ik heb toch een gradenschijf . En de gegevens kloppen inderdaad. Ik heb ook een boek van graham bell, 2 stroke tuning, daar staat ook veel in, en echt alles wordt daarin beschreven, van cilinderkop tot smering.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Sneks 1-1-02?19:01 Print reply
Posts: 2499
die moet ik ook nog eens lezen, er wordt wel vaker naar verwezen. Maar met die bimotion kan je echt bijna alles berekenen, ook time aerea angles
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Neonlampje 1-1-02?20:25 Print reply

Posts: 14825
hoe tover je arccos op je scherm op de grafische rekenmachine??
 

Dit topic is 1708 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved