Quote: Oorspronkelijk gepost door: FazuL NSR
[...]
klopt ik heb zelf nog met zo'n mannetje gesproken dat die metingen doet. De enige reden dat ze het terugrekenen naar "kw" is omdat dat moet ivm de europese wetgeving
Ik kan me hier wel in vinden. Ik heb wel eens met mijn brommer met een "dikke" achterband op de rollerbank gestaan -> 1.6kW. Week later met een dunnere achterband (oude was glad maar moeilijk te leveren, dus kleiere maat opgezet) weer op de rollerbank had ie 1.5kW. (motor en tandwielen ed. was niets aan veranderd.) dus lijkt me niet dat ze MOTORvermogen meten.
Voor een vermogenstest komt er veel meer bij kijken. (nu praat ik even over trekkers) Om het vermogen te weten moet je het koppel en bijbehorende toerental weten. Dmv proeven.
Het maximum vermogen van een motor ligt niet altijd bij max motortoeren. Je zult dus het blok moeten afremmen en de kracht die daarvoor nodig is meten (=koppel, draaimoment volgens m'n leraar) als je dan ook het toerental meet kun je het vermogen uitrekenen. Als je dan verschillende metingen doet kun je het maximum VERMOGEN vinden.
Nou heb ik nog nooit de motor horen smoren (lees belasten) op een rollerbank dus kunnen ze nooit weten wat je maximum vermogen is. Hooguit alleen het vermogen bij max. toerental.
Hmm ineens bedenk ik dat het bij een auto op de rollerbank ook niet gebeurd?? En daar doen ze dit soort metingen ook...
Maargoed, om het vermogen te weten zullen ze hoe dan ook eerst een koppel en toerental moeten meten. that's for sure.
|