Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tomos contactpunten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 880 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #24862 - Tomos contactpunten
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1399 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robinv 23-12-2004 11:17 Print topicpost
Posts: 151
Heeft elke tomos contactpunten? En kan je zonder die contactpunten ook rijden.
Ik dacht dat alleen het oude type blok gebruik maakte van contactpunten en het nieuwe blok niet.

Ik heb zelf een a35 quadro met het nieuwe type blok met membraancilinder. Maar ik heb geen contactpunten.

Bij mij zit er een ISKRA 12v 80watt ontsteking in. Die heeft geloof ik 1 voedspoel voor de vonk en 2 voor de 12v spanning voor de lichten en glaxon.
Er komen bij mij dus 2 draden uit.

Zwart voor de vonk (onsteking)
Geel voor de 12v spanning.
 

arrier 23-12-2004 13:14 Print reply
Posts: 2221
je heb contactpunten nodig om te rijden ok. tenzij je cdi heb maar ik denk niet dat da er is voor tomos.
 
Evilmex 23-12-2004 13:23 Print reply

Posts: 4458
Nieuw model tomos heeft idd geen contact punten.
 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
arrier 23-12-2004 13:30 Print reply
Posts: 2221
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Evilmex

Nieuw model tomos heeft idd geen contact punten.

heb die dan cdi ofwa?
 
Leon de mt5 boer 23-12-2004 14:08 Print reply
Posts: 494
ja soort van vage cdi .. cdi/bobine combi.... maar geen contact points iig

 
ik kom uit brabant kunde gij de zien
robinv 23-12-2004 20:14 Print reply
Posts: 151
Ik ben er al uit. Nieuw model heeft idd geen contactpunten. Alleen het eerste blok met witte letters tomos.

Je hebt dus 3 verschillenden onstekingen.

Die ene die in het oude type zit

In het nieuwe type zit er 1 met een groot vliegwiel (die van mij kapot is)
Heeft 2 x 12v spoel + vonk spoel

En je hebt het nieuwere kleinere type vliegwiel
Heeft 3x 12v spoel + vonkspoel

De middelste in de onderste passen allebei in het nieuwe type blok.

Zijn allebei dus 12v en 80watt

 
Tomos 50 23-12-2004 20:29 Print reply

Posts: 925
Waar zit die voedspoel(vonk) dan?

 
robinv 23-12-2004 20:32 Print reply
Posts: 151
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50

Waar zit die voedspoel(vonk) dan?



Over welke onsteking heb je het dan?
Het nieuwste model met klein vliegwiel?

Bij dat nieuwe model ziet ie aan de boven kant dat zwarte blokje. En 3 spoeltjes zorgen voor de 12volt

Bij het oudere type met het grotere vliegwiel. Zit ie aan de onderkant van het blok onder een 12v spoeltje (die getapete)

Het enigste voordeel van het kleinere type vliegwiel is minder roterende massa dus iets sneller gasreactie.

Dit bericht is ge-edit door robinv op 23-12-2004 20:35
 
Tomos 50 23-12-2004 20:43 Print reply

Posts: 925
Is er nog wat aan te passen aan die ontsteken, (qua tuning?)
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 23-12-2004 20:52 Print reply

Posts: 10835
oude type ontsteking (met contactpunten) heb je ook in 2 types. Bij de ene zitten de contactpunten aan de linkerkant op de grondplaat en bij de andere op de rechterkant. Zijn ook verschillende vliegwielen waar je verschillende trekkers voor nodig hebt. Die 2 types zijn trouwens wel uit te wisselen (als je het vliegwiel erbij wisselt)
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
robinv 23-12-2004 21:26 Print reply
Posts: 151
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50

Is er nog wat aan te passen aan die ontsteken, (qua tuning?)


Je zou ze wat kunnen afdraaien zodat ze lichter worden. Of vervroegen, maar verder kan je er niet veel mee
 

Dit topic is 1399 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved