Inderdaad zoals gezegt zul je eerst eens moeten controleren of er niet teveel olie in je blok hebt zitten. Ik maak altijd gebruik van 15W40.
Dus gewoon je brommmer terwijl hij nog warm is even recht zetten en het overtollige d'ruit laten via het boutje onder de kickstarter.
Wanneer het nu nog nie verholpen is zul je je koppelingskabel moeten verstellen. Je moet aan het uiteinde van de hendel ongeveer 2mm speling hebben. Wanneer deze speling teveel is komt je koppeling niet goed vrij -> hierdoor blijft je motor (een klein beetje) kracht overbrengen op je versnellingsbak waardoor hij dus minder gemakkelijk in z'n vrij gaat. (Dit zu je ook merken als je stilstaat en hem met de koppeling ingeknepen in z'n versnelling trapt. Wanneer je dan en schok voelt, staat je koppeling te los afgesteld).
Een slecht afgestelde koppeling is vaak ook de oorzaak van een verneukte schakelwals, wat slecht (vrij-)schakelen tot gevolg kan hebben.
Verder weet ik dat de ene brommer makkelijker vrij-schakeld dan de andere. En vooral in het begin als je nog niet zolang brommerrijd kan het weleens lastig zijn. Ervaring komt met de jaren of na een dag al....
Succes
|