Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Vraagje over binnenrotor ontsteking

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 848 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2455 - Vraagje over binnenrotor ontsteking
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2070 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Steve_ZHC 20-12-01?12:26 Print topicpost

Posts: 2716
een vriend van mij zei dat je krukas veel minder weerstand heeft en dat 'ie dus sneller op toeren is, maar wat zijn nog meer voordelen, laat ik het anders zeggen, wat zijn de voor en nadelen van binnenrotorontsteking op je MT (en wat is hpi?)
Sorry dat ik dit moet vragen, maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van opvoeren (cilindertje, carbje, uitlaatje, alleen de basisdingen ken ik dus)
 

Woeter 20-12-01?14:48 Print reply

Posts: 2832
Bij een binnen rotor onsteking zit er alleen een klein vliegwieltje, waar de spoelen omheen zitten en bij een normaal vliegwiel zitten de spoelen achter het vliewiel
Deze vliegwieltjes zijn dus veel lichter en makkelijker rond te draaien daar de kleine diameter.
je kan er dus meer toeren mee maken en je hebt meer vermogen.
Nadeel is dat er vaak geen lichtspoel bij zit en je dus geen verlichting op je brommer hebt
 
Steve_ZHC 20-12-01?14:59 Print reply

Posts: 2716
a, so , maarre......ik las iets over hpi ofsow op het forum, is dat dan de lichtspoel?

 
Woeter 20-12-01?15:02 Print reply

Posts: 2832
HPI is gewoon zo'n binnen rotor ontsteking
HPI staat voor : Horse Power Ignition
 
MB50TUNED 21-12-01?09:55 Print reply
Posts: 1054
Je kan niet MEER toeren maken door binnenrotor, maar door de andere CDI unit. Met een betere curve dan de std cdi unit. En je hebt een betere gasreactie. En je powerband stijgt sneller doordat het vliegwiel lichter is.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Neonlampje 21-12-01?11:40 Print reply

Posts: 14825
nadeel: als je ook maar een beetje tegenwind hebt staat je brommer stil (door een vliegwiel wordt de zuiger zegmaar DOORgedrukt... dat zorgt dat je ook bij extreme weerstand nog gewoon kunt rijden...)
 
Nick - Administrator 21-12-01?17:15 Print reply

Posts: 4967
En je brommer gaat meer zuipen. Niet dat de meesten hier dat zo erg vinden Maar het vliegwiel fungeert dus ook als 'opslag' van de energie die je cilinder had opgewekt, zodat deze weer wordt omgezet in kinetische energie wanneer je de koppeling laat opkomen.

Owja, je staat ook stil bij bergje op
Naja stilstaan moet je niet letterlijk nemen, maar het rijdt minder fijn. Zonder vliegwiel zou je wel letterlijk stilstaan denk ik (naja behalve als je konstant met slip kopp rijdt), maar heb je wel een master gasreactie .
 
MBBBBBB 21-12-01?18:35 Print reply
Posts: 2340
Dus ook: hoe lichter je vliegwiel, hoe beter je brom loopt?

Dan kan je proberen je vliegwiel wat lichter te maken, door bv. wat overbodig spul weg te halen?
Wel natuurlijk opletten dat het in evenwicht blijft dan......

Of is dit niet mogelijk?
 
Nick - Administrator 21-12-01?22:15 Print reply

Posts: 4967
Nou hij komt sneller op toeren. Maar zodra je het gas los laat is ie dus ook weer meteen die toeren kwijt met een lichter vliegwiel.
Er zijn wel mensen die gaten in hun vliegwiel boren. Dat dus als massavermindering.
Maar als je hem veel in de stad gebruikt enzo (dus niet als race brommer) zou ik het niet doen hoor, want zoals al gezegt is: met wind tegen of heuvel op ben je veel energie kwijt en heb je minder prestatie.
Daarom is het bij crossers dus helemaal niet aan te raden! Eigenlijk alleen als je op circuits rijdt enzo.
 
Junkie XR 22-12-01?00:16 Print reply

Posts: 5753
Oftewel, je shift-delete je koppel, hij heeft wel vermogen, maar kan het niet vasthouden. Trekt ie het net niet, dan sta je meteen stil.

Sim-pel
 
Rene 22-12-01?00:28 Print reply
Posts: 2573
shift-delete?
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Blukaap 22-12-01?11:55 Print reply

Posts: 10006
commando om in windows iets weg te knikkeren zonder het in de prullenbak te gooien (als je die nog aan hebt staan althans).
Het is dus niet meer terug te krijgen.
 
Bastila is lief
Pertijn 22-12-01?17:49 Print reply
Posts: 846
Betere gasreactie, je brom word sterker.
Betere cdi nauwkeriger dan standaard ontsteking.
Voor elke model HPI is nu een lichtspoel te koop voor 100,-
Alternatief is PVL bijna hetzelfde als een HPI.
Op een race nsr scheelde het meer dan 10% d8 ik.
Dus je gaat bij wijze van 10 naar 11pk..
Bestwel beter dus.
Ik denk niet dat je vliegwiel zal missen aangezien je brom toch wel genoeg vermogen heeft als je zo'n onsteking monteert.

Je std vliegwiel aanpassen is geen goed id..
1 Balans
2 Als je hem verkeerd afdraait schijnt ie uit elkaar te kunnen spatten..

Nog ff ee, quote:

"Door de inductie wordt in de secundaire wikkeling een onstekingsspanning van ca 30.000 volt opgewekt. De duur van de vonkoverslag is zeer kort, ongeveer een vijfde van de tijd die een normale inductieve ontsteking nodig heeft. Het ontstekingstijdstip ondergaat hierdoor ook bij hoge toerentallen geen verandering, terwijl de vonkoverslag nagenoeg constant blijft. Dit ontstekingssysteem werkt zelfs bij de allerhoogste toerentallen - de impulsgever kan toerentallen tot 22000 rpm verdragen (is wel genoeg d8 ik zo) - storings vrij."

Ook staat er ergens dat hij contactloos werkt..
Affijn @ het scooterforum waar ik veel post zijn er een aantal die zeiden dat ze al veel eerder een race-onsteking hadden gekocht als ze van te voren wisten hoe goed zo'n ding was.
Maar het blijven dure dingen..
Een lichtspoel-loze hpi kost nieuw 450 en dan zijn er nog andere (veelal voor scoots) die gaan richting de 6 a 800 piekjes.
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Pertijn 22-12-01?18:05 Print reply
Posts: 846
Als het nog niet duidelijk was, IK WIL OOK EEN HPI.
Zo, das ook weer duidelijk.
Oja @ www.rjracing.nl staat nog een mooie droge koppeling-kit voor nsr maar die kost meer dan 2500,-
Die cilinderkop daar is ook best leuk..
Kan je zelf op maat draaien.
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Steve_ZHC 22-12-01?22:06 Print reply

Posts: 2716
Quote:
Originally posted by: Honda NSR-II?Bijl
Betere gasreactie, je brom word sterker.
Betere cdi nauwkeriger dan standaard ontsteking.
Voor elke model HPI is nu een lichtspoel te koop voor 100,-


En zo'n betere CDI, welke is dat en waar koop je die(<--en voor hoeveel)?
 
Blukaap 22-12-01?22:43 Print reply

Posts: 10006
Denk dat de CDI vd HPI unit bedoeld wordt.
 
Bastila is lief

Dit topic is 2070 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved