TomosRaging |
5-12-2004 11:26 |
Posts: 647 |
het is een snor neem ik aan? zoek dan de begrenzer bij je lucht inlaat. Tik een 2de hands BROM cilindertje op de kop, en koop een Brom uitlaat. Je maakt evenveel geluid maar gaat nu rond de 50....
|
|
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D |
|
BestBoarder |
5-12-2004 11:54 |
Posts: 675 |
idd, andere cilinder hoeft nog nie eens. als je nog ander tandwiel achter doet en bromuitlaat rij je 45
|
|
EmielRense.com |
|
Tomos 50 |
5-12-2004 12:48 |
Posts: 925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: emiel
idd, andere cilinder hoeft nog nie eens. als je nog ander tandwiel achter doet en bromuitlaat rij je 45
Ander tandwiel gaat weer ten koste van optrekken.
Dus gewoon:
-bromuitlaat
-bromcilinder
-begrenser uit spruitstuk halen.
|
|
|
|
robinv |
6-12-2004 23:16 |
Posts: 151 |
Ik ga het volgende doen op mijn tomos
-bromcilinder
-brom carb
-bromuitlaat
28 tands achter
hoop dat dit goed trekt en 45 rijd. Maar je kan altijd met je tandwielen spelen zolang je achter maar zo groot mogelijk houd voor het optrekken.
En trouwens een orginele brom cilinder kost ook nog best veel. Beter kan hij ze cilinder een tune beurtje geven. Spoelers en uitlaat poorten gelijk groter maken.
Dit bericht is ge-edit door robinv op 6-12-2004 23:18
|
|
|
|
Tomos 50 |
7-12-2004 14:18 |
Posts: 925 |
Je moet ook niet nieuw dat spul kopen, een proma uitlaat kost 30 euro en dan rijdt je toch al wel 10km/u harder dan met een ori.
Aan de spoelpoorten moet je niet tunen, das voor pro's de uitlaatpoort kan je wel doen.
Heb ik nog wel berekeningen van.
|
|
|
|
pdm mt5 rider |
7-12-2004 15:19 |
Posts: 217 |
bij mij zit bij de inlaat een ijzeren buisje maar jij heb waarschijnlijk cilinder met membraam...
je kan 2e hands brommer uitlaat
uitlaat poort vergroten
zuiger inkorten
tandwielen wat rommelen
|
|
Zundapp onderdelen te koop --->>> Inbox |
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
7-12-2004 16:00 |
Posts: 12846 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
Je moet ook niet nieuw dat spul kopen, een proma uitlaat kost 30 euro en dan rijdt je toch al wel 10km/u harder dan met een ori.
Aan de spoelpoorten moet je niet tunen, das voor pro's de uitlaatpoort kan je wel doen.
Heb ik nog wel berekeningen van.
Kan je mij die berekeningen inboxen..? (het gaat toch over de brom cilinder)
|
|
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen..... |
|
Evilmex |
7-12-2004 16:10 |
Posts: 4458 |
naja bromcilinder is niet eens nodig, vriend van mij heeft kleiner achtertandwiel, begrenzer uit de lucht filter, en brom uitlaat, rijd toch zon 50km/h.
en heeft ook een taxxity.
De uitlaat poort moet ong 4 mm naar benden uitgeveild worden.
|
|
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is? |
|
SuperdrieS |
7-12-2004 16:17 |
Posts: 23 |
Pas op met de bus uit het spruitstuk halen, het zooitje wil nog wel eens in stukken breken
en ook je sproei aanpassen natuurlijk, anders gaat ie alleen maar slechter rijden.
|
|
|
|
Tomos 50 |
7-12-2004 16:28 |
Posts: 925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Evilmex
naja bromcilinder is niet eens nodig, vriend van mij heeft kleiner achtertandwiel, begrenzer uit de lucht filter, en brom uitlaat, rijd toch zon 50km/h.
en heeft ook een taxxity.
De uitlaat poort moet ong 4 mm naar benden uitgeveild worden.
Dat is echt onzin, je moet hem juist naar boven uitvijlen.
|
|
|
|
Tomos 50 |
7-12-2004 16:34 |
Posts: 925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
Voor een Tomas A5 ori cilinder:
D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2
T=R+L+C-E
R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.
R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)
Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37
(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39
Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!
Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14350/27
Dit klopt niet helemaal omdat een Tomos een automaat is en die moet een lagere blowdown hebben (zon 25). Dus inplaats van 5mm naar boven moet je hem maximaal 4mm naar boven uitvijlen. De rest klopt wel.
Dit bericht is ge-edit door Tomos 50 op 7-12-2004 16:34
|
|
|
|
jeppor |
31-3-2006 13:55 |
Posts: 486 |
ik heb ook een tomos snor maakt een brom kop nog veel verschil? in trekkracht vooral...
|
|
|
|
bart de scootergek |
31-3-2006 13:57 |
Posts: 8916 |
het is een topic van een jaar oud, je kunt denk ik beter zelf een nieuw topic openen.
|
|
Honda RC-33 |
|