Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tunen tomos

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1283 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #24462 - tunen tomos
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4045 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

dietdb 5-12-2004 9:57 Print topicpost

Posts: 74
ik heb een tomos TAXXITY. En hij rijdt maar 35. Hij trekt ook traag. Hoe zou ik dit kunnen veranderen zonder veel geld. Hij is volledig origineel

alvast bedankt
 

TomosRaging 5-12-2004 11:26 Print reply

Posts: 647
het is een snor neem ik aan? zoek dan de begrenzer bij je lucht inlaat. Tik een 2de hands BROM cilindertje op de kop, en koop een Brom uitlaat. Je maakt evenveel geluid maar gaat nu rond de 50....
 
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
BestBoarder 5-12-2004 11:54 Print reply

Posts: 675
idd, andere cilinder hoeft nog nie eens. als je nog ander tandwiel achter doet en bromuitlaat rij je 45
 
EmielRense.com
Tomos 50 5-12-2004 12:48 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: emiel

idd, andere cilinder hoeft nog nie eens. als je nog ander tandwiel achter doet en bromuitlaat rij je 45

Ander tandwiel gaat weer ten koste van optrekken.
Dus gewoon:
-bromuitlaat
-bromcilinder
-begrenser uit spruitstuk halen.
 
robinv 6-12-2004 23:16 Print reply
Posts: 151
Ik ga het volgende doen op mijn tomos

-bromcilinder
-brom carb
-bromuitlaat
28 tands achter

hoop dat dit goed trekt en 45 rijd. Maar je kan altijd met je tandwielen spelen zolang je achter maar zo groot mogelijk houd voor het optrekken.

En trouwens een orginele brom cilinder kost ook nog best veel. Beter kan hij ze cilinder een tune beurtje geven. Spoelers en uitlaat poorten gelijk groter maken.

Dit bericht is ge-edit door robinv op 6-12-2004 23:18
 
Tomos 50 7-12-2004 14:18 Print reply

Posts: 925
Je moet ook niet nieuw dat spul kopen, een proma uitlaat kost 30 euro en dan rijdt je toch al wel 10km/u harder dan met een ori.

Aan de spoelpoorten moet je niet tunen, das voor pro's de uitlaatpoort kan je wel doen.
Heb ik nog wel berekeningen van.


 
pdm mt5 rider 7-12-2004 15:19 Print reply

Posts: 217
bij mij zit bij de inlaat een ijzeren buisje maar jij heb waarschijnlijk cilinder met membraam...

je kan 2e hands brommer uitlaat
uitlaat poort vergroten
zuiger inkorten
tandwielen wat rommelen
 
Zundapp onderdelen te koop --->>> Inbox
Gary - Forum en Gallery Moderator 7-12-2004 16:00 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50

Je moet ook niet nieuw dat spul kopen, een proma uitlaat kost 30 euro en dan rijdt je toch al wel 10km/u harder dan met een ori.

Aan de spoelpoorten moet je niet tunen, das voor pro's de uitlaatpoort kan je wel doen.
Heb ik nog wel berekeningen van.




Kan je mij die berekeningen inboxen..? (het gaat toch over de brom cilinder)
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Evilmex 7-12-2004 16:10 Print reply

Posts: 4458
naja bromcilinder is niet eens nodig, vriend van mij heeft kleiner achtertandwiel, begrenzer uit de lucht filter, en brom uitlaat, rijd toch zon 50km/h.
en heeft ook een taxxity.
De uitlaat poort moet ong 4 mm naar benden uitgeveild worden.
 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
SuperdrieS 7-12-2004 16:17 Print reply

Posts: 23
Pas op met de bus uit het spruitstuk halen, het zooitje wil nog wel eens in stukken breken

en ook je sproei aanpassen natuurlijk, anders gaat ie alleen maar slechter rijden.
 
Tomos 50 7-12-2004 16:28 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Evilmex

naja bromcilinder is niet eens nodig, vriend van mij heeft kleiner achtertandwiel, begrenzer uit de lucht filter, en brom uitlaat, rijd toch zon 50km/h.
en heeft ook een taxxity.
De uitlaat poort moet ong 4 mm naar benden uitgeveild worden.

Dat is echt onzin, je moet hem juist naar boven uitvijlen.
 
Tomos 50 7-12-2004 16:34 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
Voor een Tomas A5 ori cilinder:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)

Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37

(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39

Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!


Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.




http://www.brommerforum.nl/showtopic/14350/27

Dit klopt niet helemaal omdat een Tomos een automaat is en die moet een lagere blowdown hebben (zon 25). Dus inplaats van 5mm naar boven moet je hem maximaal 4mm naar boven uitvijlen. De rest klopt wel.

Dit bericht is ge-edit door Tomos 50 op 7-12-2004 16:34
 
jeppor 31-3-2006 13:55 Print reply

Posts: 486
ik heb ook een tomos snor maakt een brom kop nog veel verschil? in trekkracht vooral...
 
bart de scootergek 31-3-2006 13:57 Print reply

Posts: 8916
het is een topic van een jaar oud, je kunt denk ik beter zelf een nieuw topic openen.
 
Honda RC-33

Dit topic is 4045 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved