Naar mijn mening ligt de oorzaak van veel warmlopers niet bij de koeling. Meestal is het zo dat bij rijwind gekoelde motoren het meestal door het mengsel en de afstelling komt. Een schrale afstelling kan zeg maar weer gecompenseerd worden door meer smering. Vaak is het ook niet de afstelling maar de smering die het hem doet. Sommigen gaan een 70cc getuned gewoon 1:50 smeren, terwijl die ongeveer 1:30 zou moeten krijgen.
Verder kan een warmloper ook nog een te vroege ontsteking en/of een te hoge warmtegraad bougie als oorzaak hebben, wat echter minder vaak voorkomt.
Het fabeltje dat het de koeling eronder leidt omdat er een framebuis of spatbord in de pad zit lijkt me sterk. Je weet immmers nooit precies hoe de airodynamica van zo'n brommer zich gedraagt; de lucht stroomt nooit recht van voor naar achteren.
Bij watergekoelde motoren daarentegen, ligt het meestal aan de thermostaat, te weinig koelwater, een dichtgekoekte radiateur, kapotte waterpomp of dichtgeslibte waterkanalen.
|