Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - koeling mt i.v.m spatbord

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 795 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #24401 - koeling mt i.v.m spatbord
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1482 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

christianos 1-12-2004 22:59 Print topicpost

Posts: 20445
Had er net met ariej over dat zommige mt's zoveel last van warmlopers op lange afstanden hebben.
Toen zei hij dat het wel eens kan komen omdat sommige mt's een dicht voorspatbord hebben, dus zonde rluchtgaten.
Heeft dit veel effect op de koeling?
 

Joscross 1-12-2004 23:01 Print reply

Posts: 12501
Nou nee, en zowel echt minimaal.

Dat zijn gewoon mt'tjes die niet fatsoenlijk zijn afgesteld.
 
Blukaap2 1-12-2004 23:04 Print reply

Posts: 9955
Dat is idd een goed mogelijke reden ja .
 
Stoere brommers
UnlimitedSPD 1-12-2004 23:10 Print reply

Posts: 361
Ik heb ook zon koelgaten in mijn spatbord, maar volges mij maakt dit echt niet zo veel uit hoor. Er zijn toch zat luchtgekoelde brommers met een dicht voorspatbord dacht ik?
 
www.poza.nl
christianos 1-12-2004 23:15 Print reply

Posts: 20445
naja vroeg me af, en het effect is minimaal op grote lange rechte stukken waar het spatbord voor je cilinder zit?
Waarom zijn er dan spatborden die ze wel hebben? Psychologisch ofzo?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: UnlimitedSPD

Ik heb ook zon koelgaten in mijn spatbord, maar volges mij maakt dit echt niet zo veel uit hoor. Er zijn toch zat luchtgekoelde brommers met een dicht voorspatbord dacht ik?

 
UnlimitedSPD 1-12-2004 23:36 Print reply

Posts: 361
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos

naja vroeg me af, en het effect is minimaal op grote lange rechte stukken waar het spatbord voor je cilinder zit?
Waarom zijn er dan spatborden die ze wel hebben? Psychologisch ofzo?[...]



Ziet mooi uit ofzo? Kweet t echt niet. Maar ik denk dat de cilinder sowieso wel goed gekoeld word, met of zonder luchgaten in je spatbord. Op lange rechte stukken zal ie mischien ietsje minder gekoeld worden maar ik denk echt niet dat je daaar een warmloper door kan krijgen

Dit bericht is ge-edit door UnlimitedSPD op 1-12-2004 23:37
 
www.poza.nl
-jaZper- 2-12-2004 0:35 Print reply

Posts: 3841
imitatie cilinders samen met valse lucht is leuk met het starten.
of van die mt'tjes die stationair 40 rijden en dan nog roepen 'kijk mij eens'
 
groene motoren gaan harder
Blukaap2 2-12-2004 1:15 Print reply

Posts: 9955
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
Waarom zijn er dan spatborden die ze wel hebben? Psychologisch ofzo?[...]



Nee, om te zorgen dat het beter koelt.

Keer verhaaltje bij Jos Dijkman (of het nu waar is of niet, dr zit een kern van waarheid in):
MTX'en liepen eerder warm dan MT/MB'tjes door de middelste framebuis die de koeling in de weg zat.
 
Stoere brommers
Scarface 2-12-2004 8:22 Print reply

Posts: 6023
Ik denk dat het inderdaad ook meer aan het afstellen ligt, bij mijn MT5 heb ik er juist extra een dicht spatbord met spatlap opgezet omdat er anders met regenachtich weer veel water bij mijn cilinder en bougiedop kwam waardoor de bougie kortsluiting maakte
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)
christianos 2-12-2004 11:11 Print reply

Posts: 20445
de een zegt wel de andere niet
mtx sneller warmlopers door een framebuis, maakt het zoveel uit ?
 
MTX-speed 2-12-2004 11:48 Print reply

Posts: 1229
Naar mijn mening ligt de oorzaak van veel warmlopers niet bij de koeling. Meestal is het zo dat bij rijwind gekoelde motoren het meestal door het mengsel en de afstelling komt. Een schrale afstelling kan zeg maar weer gecompenseerd worden door meer smering. Vaak is het ook niet de afstelling maar de smering die het hem doet. Sommigen gaan een 70cc getuned gewoon 1:50 smeren, terwijl die ongeveer 1:30 zou moeten krijgen.
Verder kan een warmloper ook nog een te vroege ontsteking en/of een te hoge warmtegraad bougie als oorzaak hebben, wat echter minder vaak voorkomt.
Het fabeltje dat het de koeling eronder leidt omdat er een framebuis of spatbord in de pad zit lijkt me sterk. Je weet immmers nooit precies hoe de airodynamica van zo'n brommer zich gedraagt; de lucht stroomt nooit recht van voor naar achteren.
Bij watergekoelde motoren daarentegen, ligt het meestal aan de thermostaat, te weinig koelwater, een dichtgekoekte radiateur, kapotte waterpomp of dichtgeslibte waterkanalen.
 
Blukaap2 2-12-2004 11:51 Print reply

Posts: 9955
Oke.

Uhh, hoe breed is een gemiddeld MT cilindertje ?
Hoe breed is een gemiddeld spatbord ?
Voorkant vd cilinder word voor de helft afgedekt door het spatbord en zeker rond de uitlaatpoort en cilinderkop (wat het warmste is).


BTW: 1:30 smeren is ook maar onzin


Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 2-12-2004 11:52
 
Stoere brommers
Pjotr 2-12-2004 11:53 Print reply

Posts: 48
Gaten in je spatbord maakt volgens mij ook geen donder uit qua koeling. Heb een dicht spatbord en dat is ideaal ivm met water op je cilinder/bougie.
Warmlopers krijg je als je te weinig olie mengt of als je oliewaarschuwlampje kapot is en je olie is stiekum op
 
Blukaap2 2-12-2004 11:54 Print reply

Posts: 9955
Als je brommer gaar gaat lopen omdat er water op de bougie(dop) komt is het gewoon brakke meuk.
 
Stoere brommers
Pjotr 2-12-2004 12:32 Print reply

Posts: 48
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Als je brommer gaar gaat lopen omdat er water op de bougie(dop) komt is het gewoon brakke meuk.


Hmm, of geen waterdichte bougiedop erop natuurlijk
 
Honda_mbiloss [Emiel] 2-12-2004 12:46 Print reply

Posts: 3697
heb met mb en mt nog nooit een warmloper gehad
 

Dit topic is 1482 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved