Blorn |
14-11-2004 4:38 |
Posts: 13825 |
Ga jij maar fijn nadenken (ik weet het antwoord al maargoed....)
En ondertussen kun je fijn leren remmen, daar heb je veel meer aan als 2x 320mm schijven en 2x 6zuigerige radiale klauwen + pomp
|
|
|
|
stompy |
14-11-2004 10:27 |
Posts: 118 |
ik ben ook aan het denke of ik een andere remschijf op m'n mbx velgen wil zetten maar ik twijfel nog tussen die van metrakit die oversized die gegolfde of die mallosi wooper disk die geblokte welke zou het beste remmen denken jullie bedankt
|
|
|
|
ThaYankee |
14-11-2004 10:41 |
Posts: 699 |
zie het als je achtertandwiel, als je die vergroot dan trekt je brommer toch ook harder op?, dat komt dus omdat de straal groter is(arm)
als jij dus een grotere remschijf hebt dan remt hij dus ook harder bij dezelfde kracht dan bij een kleinere schijf, kan me niet voorstellen dat dat zo moeilijk is
of als jij bijvoorbeeld je wiel wil ronddraaien. Dan draai je hem veel gemakkelijker rond als je tegen de band duwt, in plaats van tegen de spaak vlakbij de naaf.
|
|
malaguti rst ! ! ! |
|
Blukaap2 |
14-11-2004 11:10 |
|
ThaYankee |
14-11-2004 11:42 |
|
Blukaap2 |
14-11-2004 11:43 |
Posts: 9953 |
Jah, maar je zegt dat je harder optrekt door een groter achtertandwiel vanwege de grotere straal.
Hoe zit dat dan met een voortandwiel ?
|
|
Stoere brommers |
|
miessie |
14-11-2004 12:46 |
Posts: 87 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Evilmex
De diameter maakt geen drol uit, maar het is wel zo dat als de diameter groter is de warmte beter weg kan, en daardoor meerdere malen even goed kan remmen.
ik zou zeggen neem eens de proef op de som. Stel je voor, jouw handen zijn even de remblokjes. Pak je fiets en geef een zwengel aan het wiel. probeer nu die band maar eens te stoppen door vlak bij de as het wiel te remmen. Afgezien van het feit dat dat geen aangenaam gevoel zal zijn voor je vingers zul je het er mee eens moeten zijn dat het afremmen met je hand op de band toch een stuk makkelijker is. Een grotere diameter remschijf heeft wel degelijk invloed op het remvermogen en de mate van doseerbaarheid van de remkracht. In de meeste gevallen is het nergens voor nodig om een grotere schijf te monteren.
|
|
|
|
miessie |
14-11-2004 12:50 |
Posts: 87 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Jah, maar je zegt dat je harder optrekt door een groter achtertandwiel vanwege de grotere straal.
Hoe zit dat dan met een voortandwiel ?
ik heb hiervoor een ezelsbruggetje. Stel je hebt 15 tanden op je voortandwiel, dan trek je bij 1 omwenteling dus 15 tanden van je achtertandwiel mee. Bij 45 tanden op het achtertandwiel betekend dat dus dat je achterwiel 1/3e draait ten opzichte van je voortandwiel. Bij 30 tanden op het achtertandwiel zal het wiel dus een halve omwenteling maken. Je moet er gewoon even over nadenken, het is niet zo moeilijk.
|
|
|
|
Ed Honda CB50J |
14-11-2004 12:52 |
|
Abarth-500 |
14-11-2004 12:54 |
Posts: 1532 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: miessie
[...]
ik heb hiervoor een ezelsbruggetje. Stel je hebt 15 tanden op je voortandwiel, dan trek je bij 1 omwenteling dus 15 tanden van je achtertandwiel mee. Bij 45 tanden op het achtertandwiel betekend dat dus dat je achterwiel 1/3e draait ten opzichte van je voortandwiel. Bij 30 tanden op het achtertandwiel zal het wiel dus een halve omwenteling maken. Je moet er gewoon even over nadenken, het is niet zo moeilijk.
is dit een ezelsbrug... of gewoon logisch nadenken samengevat in een te lang verhaal?
|
|
Echte anarchisten schaken zonder koningen. |
|
miessie |
14-11-2004 12:56 |
Posts: 87 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ed Honda CB50J
[...]
Knap hoor
Als er nu mensen zijn die dit niet snappen is het een kleine moeite om het even uit te leggen. Ik zie het probleem niet.
Quote:
is dit een ezelsbrug... of gewoon logisch nadenken samengevat in een te lang verhaal?
ja ik heb mijn verhaal halverwege aangepast...gaan we hier nu lopen muggenziften of proberen we elkaar te helpen..
Dit bericht is ge-edit door miessie op 14-11-2004 12:59
|
|
|
|
Daniel_84 |
14-11-2004 13:08 |
Posts: 1127 |
Ik twijfel er niet aan dat die ene formule zal kloppen. Maar iets wat jullie zeggen klopt eigenlijk (wat raar is)niet: dat van hoe groter de arm hoe groter de remkracht.
Volges mij heb je 2 hefbomen, eentje van de remhendel en eente van de remschijf
dus kracht x arm(remhendel)= kracht x arm (remschijf)
Als je nou getallen zou gaan invullen dan zou je zien als de arm van de remschijf GROTER zou worden de kracht KLEINER wordt. Immers deel je de arbeid (kracht x arm) van de remhendel door een grotere waarde (grotere arm)
Het kan natuurlijk wel dat ik een 3e hefboom over het hoofd heb gezien. En het klinkt natuurlijk logisch hoe groter de remschijf hoe harder die remt. Dus ik kom er niet wijs uit eigenlijk
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
14-11-2004 13:10 |
Posts: 17929 |
deste groter je remschijf des te harder remt die
waarom zou buell anders schijven aan de velgrand vastzetten??
en over de kracht op je remhandel
dat heeft weer te doen met de oppervalkte van je plunjer en de oppervlakte van je cups
|
|
|
|
REPSOL_MIKE |
14-11-2004 14:09 |
|
mikkel |
14-11-2004 14:10 |
Posts: 1587 |
het werkt gewoon als een soort rem bekrachteger met de zlefde rem druk sneller stilstaan dus het maakt wel uit
dikte niet maar grooten wel
mar het zijkt mijn wel meer slijtage hebben op de rem blokken moeten meer afstand afleggen voor ze stil staan of zie ik da vekreert
|
|
glaasje op laat je berijden |
|