Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - remkracht afhankelijk van maat schijf..?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1181 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #23958 - remkracht afhankelijk van maat schi...
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 2801 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blorn 14-11-2004 4:38 Print reply

Posts: 13825
Ga jij maar fijn nadenken (ik weet het antwoord al maargoed....)

En ondertussen kun je fijn leren remmen, daar heb je veel meer aan als 2x 320mm schijven en 2x 6zuigerige radiale klauwen + pomp
 
stompy 14-11-2004 10:27 Print reply
Posts: 118
ik ben ook aan het denke of ik een andere remschijf op m'n mbx velgen wil zetten maar ik twijfel nog tussen die van metrakit die oversized die gegolfde of die mallosi wooper disk die geblokte welke zou het beste remmen denken jullie bedankt
 
ThaYankee 14-11-2004 10:41 Print reply

Posts: 699
zie het als je achtertandwiel, als je die vergroot dan trekt je brommer toch ook harder op?, dat komt dus omdat de straal groter is(arm)
als jij dus een grotere remschijf hebt dan remt hij dus ook harder bij dezelfde kracht dan bij een kleinere schijf, kan me niet voorstellen dat dat zo moeilijk is
of als jij bijvoorbeeld je wiel wil ronddraaien. Dan draai je hem veel gemakkelijker rond als je tegen de band duwt, in plaats van tegen de spaak vlakbij de naaf.
 
malaguti rst ! ! !
Blukaap2 14-11-2004 11:10 Print reply

Posts: 9953
Groter voortandwiel trekt ie toch langzamer op volgens mij
 
Stoere brommers
ThaYankee 14-11-2004 11:42 Print reply

Posts: 699
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Groter voortandwiel trekt ie toch langzamer op volgens mij


jah, maar ik zeg toch duidelijk ACHTERtandwiel??
 
malaguti rst ! ! !
Blukaap2 14-11-2004 11:43 Print reply

Posts: 9953
Jah, maar je zegt dat je harder optrekt door een groter achtertandwiel vanwege de grotere straal.

Hoe zit dat dan met een voortandwiel ?
 
Stoere brommers
miessie 14-11-2004 12:46 Print reply
Posts: 87
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Evilmex

De diameter maakt geen drol uit, maar het is wel zo dat als de diameter groter is de warmte beter weg kan, en daardoor meerdere malen even goed kan remmen.


ik zou zeggen neem eens de proef op de som. Stel je voor, jouw handen zijn even de remblokjes. Pak je fiets en geef een zwengel aan het wiel. probeer nu die band maar eens te stoppen door vlak bij de as het wiel te remmen. Afgezien van het feit dat dat geen aangenaam gevoel zal zijn voor je vingers zul je het er mee eens moeten zijn dat het afremmen met je hand op de band toch een stuk makkelijker is. Een grotere diameter remschijf heeft wel degelijk invloed op het remvermogen en de mate van doseerbaarheid van de remkracht. In de meeste gevallen is het nergens voor nodig om een grotere schijf te monteren.
 
miessie 14-11-2004 12:50 Print reply
Posts: 87
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Jah, maar je zegt dat je harder optrekt door een groter achtertandwiel vanwege de grotere straal.

Hoe zit dat dan met een voortandwiel ?


ik heb hiervoor een ezelsbruggetje. Stel je hebt 15 tanden op je voortandwiel, dan trek je bij 1 omwenteling dus 15 tanden van je achtertandwiel mee. Bij 45 tanden op het achtertandwiel betekend dat dus dat je achterwiel 1/3e draait ten opzichte van je voortandwiel. Bij 30 tanden op het achtertandwiel zal het wiel dus een halve omwenteling maken. Je moet er gewoon even over nadenken, het is niet zo moeilijk.
 
Ed Honda CB50J 14-11-2004 12:52 Print reply

Posts: 4190
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: miessie

[...]


ik heb hiervoor een ezelsbruggetje. Stel je hebt 15 tanden op je voortandwiel, dan trek je bij 1 omwenteling dus 15 tanden van je achtertandwiel mee. Bij 45 tanden op het achtertandwiel betekend dat dus dat je achterwiel 1/3e draait ten opzichte van je voortandwiel. Bij 30 tanden op het achtertandwiel zal het wiel dus een halve omwenteling maken. Je moet er gewoon even over nadenken, het is niet zo moeilijk.




Knap hoor
 
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
Abarth-500 14-11-2004 12:54 Print reply

Posts: 1532
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: miessie

[...]


ik heb hiervoor een ezelsbruggetje. Stel je hebt 15 tanden op je voortandwiel, dan trek je bij 1 omwenteling dus 15 tanden van je achtertandwiel mee. Bij 45 tanden op het achtertandwiel betekend dat dus dat je achterwiel 1/3e draait ten opzichte van je voortandwiel. Bij 30 tanden op het achtertandwiel zal het wiel dus een halve omwenteling maken. Je moet er gewoon even over nadenken, het is niet zo moeilijk.



is dit een ezelsbrug... of gewoon logisch nadenken samengevat in een te lang verhaal?
 
Echte anarchisten schaken zonder koningen.
miessie 14-11-2004 12:56 Print reply
Posts: 87
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ed Honda CB50J

[...]




Knap hoor


Als er nu mensen zijn die dit niet snappen is het een kleine moeite om het even uit te leggen. Ik zie het probleem niet.

Quote:


is dit een ezelsbrug... of gewoon logisch nadenken samengevat in een te lang verhaal?



ja ik heb mijn verhaal halverwege aangepast...gaan we hier nu lopen muggenziften of proberen we elkaar te helpen..

Dit bericht is ge-edit door miessie op 14-11-2004 12:59
 
Daniel_84 14-11-2004 13:08 Print reply

Posts: 1127
Ik twijfel er niet aan dat die ene formule zal kloppen. Maar iets wat jullie zeggen klopt eigenlijk (wat raar is)niet: dat van hoe groter de arm hoe groter de remkracht.

Volges mij heb je 2 hefbomen, eentje van de remhendel en eente van de remschijf
dus kracht x arm(remhendel)= kracht x arm (remschijf)

Als je nou getallen zou gaan invullen dan zou je zien als de arm van de remschijf GROTER zou worden de kracht KLEINER wordt. Immers deel je de arbeid (kracht x arm) van de remhendel door een grotere waarde (grotere arm)

Het kan natuurlijk wel dat ik een 3e hefboom over het hoofd heb gezien. En het klinkt natuurlijk logisch hoe groter de remschijf hoe harder die remt. Dus ik kom er niet wijs uit eigenlijk
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 14-11-2004 13:10 Print reply

Posts: 17929
deste groter je remschijf des te harder remt die

waarom zou buell anders schijven aan de velgrand vastzetten??

en over de kracht op je remhandel

dat heeft weer te doen met de oppervalkte van je plunjer en de oppervlakte van je cups
 
REPSOL_MIKE 14-11-2004 14:09 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Ga jij maar fijn nadenken (ik weet het antwoord al maargoed....)

En ondertussen kun je fijn leren remmen, daar heb je veel meer aan als 2x 320mm schijven en 2x 6zuigerige radiale klauwen + pomp


oke jullie hebben gelijk....twas ook geen irriteer elkaar topic ofsow.......ben je nu boos....
 
mikkel 14-11-2004 14:10 Print reply

Posts: 1587
het werkt gewoon als een soort rem bekrachteger met de zlefde rem druk sneller stilstaan dus het maakt wel uit
dikte niet maar grooten wel

mar het zijkt mijn wel meer slijtage hebben op de rem blokken moeten meer afstand afleggen voor ze stil staan of zie ik da vekreert
 
glaasje op laat je berijden

Dit topic is 2801 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved