frankyboy |
14-11-2004 1:59 |
Posts: 984 |
|
|
|
|
REPSOL_MIKE |
14-11-2004 2:00 |
Posts: 2238 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JCG
[...]
75 newton aanremkracht op 20 cm vanaf het hart van de schijf of 70 newton op 12 cm van het hart van de schijf. Maar je hebt ook dat het uiteinde van de schijf (dus waar je remblokjes op komen) bij de 20 cm doorsnee sneller door de klauw heen gaat, hierdoor krijg je meer wrijving. Want er komt meer schijf in aanraking met remblokje per omwenteling van het wiel.
[...]
looks en dan kunnen de spaken kleiner omdat ze de remkracht niet aan de band hoeven over te geven. Dus minder onafgeveer gewicht en natuurlijk een grotere schijf.
Dit bericht is ge-edit door JCG op 14-11-2004 1:57
jah wat verandert er dan aan remdruk MAAL wrijvingscoefficent..?niks..?dus er vernadert dus ook niks aan= remkracht...
|
|
|
|
Pistonpen Paultje |
14-11-2004 2:02 |
Posts: 8678 |
*whorshippy*
sjuustem
edit @frankie
Dit bericht is ge-edit door Pistonpen Paultje op 14-11-2004 2:03
|
|
|
|
Joscross |
14-11-2004 2:04 |
Posts: 12501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE
[...]
leg het eens duidelijk uit aan de hand van voorbeelden..?een eind in de rondte praten kan ik ook...
kom eens met argumenten want jij zegt hoe groter de schijf hoe groter het moment
dus jij zegt
hoe groter de schijf hoe groter de kracht???
Ehh.. ja voorbeelden
Is een algemeen feit
Wet van hefboom: M = Fr
Ok voorbeeld:
Stel je probeerd de as van je trapper rond te draaien (op de as zelf), daarvoor moet je heel veel kracht zetten.
Nou hebben ze van die dingen uitgevonden die heten trappers. Daardoor wordt de afstand van de as vergroot, waardoor je minder kracht hoeft te zetten om hetzelfde resultaat te krijgen
Dat is ipc hetzelfde bij een remschijf, minder kracht uitoefenen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Dit bericht is ge-edit door Joscross op 14-11-2004 2:06
|
|
|
|
REPSOL_MIKE |
14-11-2004 2:07 |
Posts: 2238 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joscross
[...]
Ehh.. ja voorbeelden
Is een algemeen feit
Wet van hefboom: M = Fr
jah oke...die link van frank zegt dat het wel uitmaakt...margoed...ik kijk morgen verder...mss maakt het idd wel uit..ik twijfwl nog steeds..maja
ik ga pitte denk er welover na
|
|
|
|
Pistonpen Paultje |
14-11-2004 2:08 |
Posts: 8678 |
Ik hoop dat er eindelijk een lampie, ook maar een beetej begint te knipperen:P. anders mag je officieel, samen met die andere mafkezen een blonderinkje laten zetten
|
|
|
|
JCG |
14-11-2004 2:08 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE
[...]
jah wat verandert er dan aan remdruk MAAL wrijvingscoefficent..?niks..?dus er vernadert dus ook niks aan= remkracht...
Mag ik weten hoe je aan die formule komt? Ik kan ook zeggen: remdruk X wrijving X diameter = remkracht. . Ik ben heb tot nu toe alleen nog maar HAVO natuurkunde gehad, dus de meeste formule voor autotechniek heb ik nooit gehad.
Oja wat is de formule voor wrijvingcoefficent?
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
REPSOL_MIKE |
14-11-2004 2:10 |
Posts: 2238 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pistonpen Paultje
Ik hoop dat er eindelijk een lampie, ook maar een beetej begint te knipperen:P. anders mag je officieel, samen met die andere mafkezen een blonderinkje laten zetten
f zonder ouwehoer paul...woensdag a ik naar de kapper...plukjes blonderen... ...toeval..??en neej geen breezer..
|
|
|
|
Joscross |
14-11-2004 2:10 |
Posts: 12501 |
Even samengevat:
Het vergroten van een remschijf zorgt voor een groter moment. Het effective remoppervlakt blijft hetzelfde, dat staat er verder dus los van.
Een groter moment houd ipc dus in dat je voor hetzelfde resultaat minder kracht hoeft te gebruiken. Dus meer kracht-> meer resultaat
Als het nou nogsteeds niet duidelijk is, cursurs natuurkunde nemen:P?
Dit bericht is ge-edit door Joscross op 14-11-2004 2:11
|
|
|
|
JCG |
14-11-2004 2:11 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joscross
Even samengevat:
Het vergroten van een remschijf zorgt voor een groter moment. Het effective remoppervlakt blijft hetzelfde, dat staat er verder dus los van.
Een groter moment houd ipc dus in dat je voor hetzelfde resultaat minder kracht hoeft te gebruiken. Dus meer kracht-> meer resultaat
Amen
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
REPSOL_MIKE |
14-11-2004 2:13 |
Posts: 2238 |
dit is ook helemaal geen topic om mekaar af te zeiken..gewoon om over een probleemstlling te discussieren..
|
|
|
|
Joscross |
14-11-2004 2:22 |
Posts: 12501 |
Wel leuk onderwerp voor een faq baaiteway
|
|
|
|
LambalraceR |
14-11-2004 2:23 |
Posts: 2187 |
maakt niet uit mike,zei al dat je geen topic hoefte te openen al vin ik het wel humor. als ik die schijf heb komt ie er zowiezo op. maar ik zei toenstrax al iets met heefboom een het hartafstand van wiel is groter en weet ik allemaal. eheh ik knutsel liever dan denk. na trusten allemaal en bedankt dat jullie mike allemaal wille helpen (studiebol)
(edit) wat me toen ook te binne schoot maar werd euhm ff afgeleid door rutger harrie bart en bas bezoek. waarom doet ns1 lekkerder remme als nsr met zelfde klauw. (en wel lekkerdere schijf) mjah ik hou er over op hehe
Dit bericht is ge-edit door LambalraceR op 14-11-2004 2:31
|
|
un fireblade..... het zou toch niet gekker moeten worden |
|
Blukaap2 |
14-11-2004 2:46 |
Posts: 9953 |
Mijn NX remde ook harder (en beter te doseren) met die 320mm schijf ipv 260mm.
Maar bij een koppeling is het zo dat de gemiddelde straal vd koppelingsplaat invloed heeft op het maximaal moment wat je over kan brengen.
Schijfrem is in zekere zin precies hetzelfde principe.
Een schijf met een gemiddelde straal van 320mm diie maar 1mm hoog is (of hoe je dat ook moet noemen) zou in theorie net zo hard remmen als eentje die 5cm hoog is.
Alleen kun je op je vingers natellen dat een schijf van 1mm binnen no-time is verbrand.
En dat is ook het 2e grote voordeel van een grote schijf, de betere koeling (en dus constantere remkracht).
|
|
Stoere brommers |
|
User 927 |
14-11-2004 4:35 |
Posts: 6405 |
Quote:
De grootte van het remkoppel wordt bepaald door drie factoren:
De kracht waarmee de blokken tegen de schijven worden gedrukt
De diameter van de remschijf: hoe groter de diameter, hoe groter het moment waarmee de remblokken hun wrijvingskracht leveren
De wrijvingsco?ffici?nt tussen de remblokken en de remschijven
In formule (remkoppelformule):
Rem-moment [Nm] = P*A*U*R
Waarbij
P = remdruk [Pa]
A = oppervlak van remklauwzuigers [m2]
U = wrijvingscoefficient [.]
R = effectieve lastarm van wrijvingskracht (evenredig met diameter remschijf) [m]
Astje, veel plezier... is toch logisch dat een grotere schijf een groter hefboom effect geeft.... zelfde geld voor betonscharen enzow.... probeer jij maar es een staaf door te knippen terwijl je die schaar vlak achter het knippende gedeelte vast houd...
Kracht x Arm = Arbeid
Edit: komt nog bij dat emt een grotere schijfdiameter er meer rem-oppervlak langs de blokken komt, wat resulteert in meer remvermogen.
Dit bericht is ge-edit door Razadull AKA Roald op 14-11-2004 4:36
|
|
|
|