Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - remkracht afhankelijk van maat schijf..?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1383 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #23958 - remkracht afhankelijk van maat schi...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 2787 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

REPSOL_MIKE 14-11-2004 0:57 Print topicpost

Posts: 2238
twas weereens zon kansloze kutzaterdag avond en mark-jan (lambalracer) en ik zaten in een discussie over remmen, ik wil nu weleens weten wat waarheid is

ik zeg dat theoetisch gezien niks uitmaakt hoe groot je schijf is...hoe groter die is hoe meer warmte-afvoer,maar niet meer remkracht..alhoewel ik dat eerst wel dacht.maar de remkracht is afhankelijk van je remdruk en materiaal van je blokken/schijf (wrijvingscoeffiecent met groot moeilijk niet zatedagavond woord)

mark-jan is eigenwijs en blijft volhouden dat je gecontroleerder en harder kunt remmen want afstand hart-wiel schijf blablablablabla....


jullie visie?

Dit bericht is ge-edit door REPSOL_MIKE op 14-11-2004 0:58
 

LambalraceR 14-11-2004 1:00 Print reply

Posts: 2187
minderfijn persoon ik ben wel eigenwijs, maar is toch meer voor het oog.
 
un fireblade..... het zou toch niet gekker moeten worden
REPSOL_MIKE 14-11-2004 1:02 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: LambalraceR

minderfijn persoon ik ben wel eigenwijs, maar is toch meer voor het oog.


jah niet zo hikke...ik wil het nu ook weten ook....en idd het ging jou om de looks...maar we weten allebei niet wat nou waar is
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 14-11-2004 1:03 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

twas weereens zon kansloze kutzaterdag avond en mark-jan (lambalracer) en ik zaten in een discussie over remmen, ik wil nu weleens weten wat waarheid is

ik zeg dat theoetisch gezien niks uitmaakt hoe groot je schijf is...hoe groter die is hoe meer warmte-afvoer,maar niet meer remkracht..alhoewel ik dat eerst wel dacht.maar de remkracht is afhankelijk van je remdruk en materiaal van je blokken/schijf (wrijvingscoeffiecent met groot moeilijk niet zatedagavond woord)

mark-jan is eigenwijs en blijft volhouden dat je gecontroleerder en harder kunt remmen want afstand hart-wiel schijf blablablablabla....


jullie visie?

Dit bericht is ge-edit door REPSOL_MIKE op 14-11-2004 0:58


Groter in de zin van langer..? in dat geval maakt het niet uit.
Groter in de zin van dikke..? dan kan je meer remdruk uitoefenen dus maakt het wel uit
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Gary - Forum en Gallery Moderator 14-11-2004 1:05 Print reply

Posts: 12846
Groter oppevlak zeg maar
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
RUTGER_86 14-11-2004 1:05 Print reply

Posts: 1183
jongen mike je weet goed zat dathet kracht x arm is dus een grotere schijf levert meer remkracht met minder moeite
 
DE MANNE VAN JANNE
REPSOL_MIKE 14-11-2004 1:06 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerrit_Z

[...]


Groter in de zin van langer..? in dat geval maakt het niet uit.
Groter in de zin van dikke..? dan kan je meer remdruk uitoefenen dus maakt het wel uit
zie verband dikte schijf en remdruk niet egt helemaal..leg uit...
 
REPSOL_MIKE 14-11-2004 1:07 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RUTGER_86

jongen mike je weet goed zat dathet kracht x arm is dus een grotere schijf levert meer remkracht met minder moeite



zever kut das iets anders...kracht x arm idd.. kracht is remdruk en wat is de arm...?de schijf...:S
 
Pistonpen Paultje 14-11-2004 1:08 Print reply

Posts: 8678
Grotere hefboom he...

Daarnaast kan hij beter zijn warmte kwijt...Energie gaat niet verloren, dus bewegingsenergie word in warmte omgezet. Als hij die warmte niet kwijt kan, remt hij minder...Zoiets?

Maar eerste zal wel de grootste factor zijn.

Edit: arm is idd hart velg tot aangrijppunt klauw

Dit bericht is ge-edit door Pistonpen Paultje op 14-11-2004 1:09
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 14-11-2004 1:13 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

[...]
zie verband dikte schijf en remdruk niet egt helemaal..leg uit...


Heeft ook met de afvoer van warmte te maken
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
REPSOL_MIKE 14-11-2004 1:15 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pistonpen Paultje

Grotere hefboom he...

Daarnaast kan hij beter zijn warmte kwijt...Energie gaat niet verloren, dus bewegingsenergie word in warmte omgezet. Als hij die warmte niet kwijt kan, remt hij minder...Zoiets?

Maar eerste zal wel de grootste factor zijn.

Edit: arm is idd hart velg tot aangrijppunt klauw

Dit bericht is ge-edit door Pistonpen Paultje op 14-11-2004 1:09


idd dat warmte en energie verhaal klopt jah, maar dat is minimaal lijkt me, maar rutger....wtf moesten wij dan tijdens wiskunde en at steeds de wrijvingscoefficdinges en de remdruk weten om remkrachtte berekenen...?
 
Pistonpen Paultje 14-11-2004 1:22 Print reply

Posts: 8678
Mja, heb het nooit gehad ofzo, maar het lijkt me opzich wel logisch

Je oefent een kracht uit met je remdruk, naarmate de remdruk toeneemt, neemt de wrijving met de schijf toe. hoe groot die wrijving is, weet je dan met die wrijvingscoefficient dinges ofzo

Dit bericht is ge-edit door Pistonpen Paultje op 14-11-2004 1:23
 
REPSOL_MIKE 14-11-2004 1:29 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pistonpen Paultje

Mja, heb het nooit gehad ofzo, maar het lijkt me opzich wel logisch

Je oefent een kracht uit met je remdruk, naarmate de remdruk toeneemt, neemt de wrijving met de schijf toe. hoe groot die wrijving is, weet je dan met die wrijvingscoefficient dinges ofzo

Dit bericht is ge-edit door Pistonpen Paultje op 14-11-2004 1:23



jah rutger is af en toe eigenwijs...als ie vorig jaar had opgelet snapte die tenminste hoe een njectie systeem beetje inmekaar zat en hadde we binne 1 dag werkstukje inmekaar geflanst maja goed we hadden tog tyd zat zullen we maar zeggen....das zelfde met dit..ik geloof dat het is remdruk MAAL wrijvingscoefficent =wrijvingskracht van je remmen..en zo kun je de vertraging bereken...kdacht eerst ook altyd dat grotere schijf harder remt..maar theoretisch is dat alleen met meerdere(groter?) zuiger/oftwel grotere remdruk....maaargoed...tis zaterdag nacht...kansloze mislukte kutavond...ik denk er morgen wel keer over na ofsow..

no offence btw...
 
frankyboy 14-11-2004 1:30 Print reply

Posts: 984
hoe groter de diameter van de remschijf, hoe groter het moment waarmee de remblokken hun wrijvingskracht leveren
 
REPSOL_MIKE 14-11-2004 1:37 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: frankyboy

hoe groter de diameter van de remschijf, hoe groter het moment waarmee de remblokken hun wrijvingskracht leveren


frank luister is situatie 1.je remt met een kracht van noem een getal 75 newton...zuiger drukt met 75 newton een remblok van 6 vierkante cm tegen de schijf aan...situatie 2 75 newton druk,alleen eenremblokje van 12 vierkante cm...de remdruk blijft hetzelfde de wrijvingscoefficent ook...je hebt dus tog dezelfde remkracht...?je hebt alleen minder warmte-ontwikkeling en minder slijtage...omdat die 75 newton over een groter oppervlak worden verspreid...


correct me if i'm wrong
 
Evilmex 14-11-2004 1:40 Print reply

Posts: 4458
De diameter maakt geen drol uit, maar het is wel zo dat als de diameter groter is de warmte beter weg kan, en daardoor meerdere malen even goed kan remmen.
 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?

Dit topic is 2787 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved