Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Leren schakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 663 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #23921 - Leren schakelen
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 4901 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

theremover 12-11-2004 17:49 Print topicpost

Posts: 234
hallo

ik krijg over paar minuten mijn eerste crosbrommer een suzuki tsx maar heeft iemand een schema hoe je moet schakelen ??
 

Joscross 12-11-2004 17:54 Print reply

Posts: 12501
Een schema?
Gozer het is heel simpel
Je hebt een koppeling, een schakelpookje en een gashendel.

Als je weg wilt rijden zet je em met de koppeling in in ze 1e versnelling, en geef je terwijl je de koppeling los laat gas.

Als je het dan goed doet begint de brommer te rijden.
Als je zover bent dat ie nogal in toeren begint te janken, en niet meer trekt laat je het gas los en douw je de koppeling in. Dan schakel je naar de volgende versnelling, laat je de koppeling los en geef je weer gas. Terug schakelen precies hetzelfde, alleen dan andersom.

And so on.
Na een weekje rijden heb je het wel door

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-11-2004 17:55
 
theremover 12-11-2004 17:55 Print reply

Posts: 234
oh thnx gheheh ik d8t misschien is er wel een schema maar ik zal jou tacktiek gebruieken bedankt
 
Hannes 12-11-2004 17:58 Print reply

Posts: 4530
zorg dat er iemand bij is die er wat van weet. Heb nare herrineren aan een MT met 70cc erop. Ja zei de pa van een vriend van me, koppeling in, gas geven versnelling zetten koppeling los.
vol gas pats koppeling los (geen leuke ervaring) Ja, nu kan ik er eigenlijk wel om lachen :P
 
Supermotard, seperates the men from the boys
ehhh 12-11-2004 17:59 Print reply
Posts: 1499
Ik zal denk ik hier mar een faqje over schrijven:

stap 1:
Je start de brommer(vergeet de contact niet op on te zetten die fout heb ik wel vaker gemaakt en voor niks me straat doorgerend)

Stap 2
Je zet hem uit zijn vrij (we gaan der van uit dat ie in zijn vrij stond toen je hem aandeed) dat doe je door middel van je koppeling in te drukken en schakelpookje naar beneden te rammen

Stap 3:
Je laat de koppeling rustig los en geeft geleidelijk gas bij. Als je al mijn instructies aandachtig hebt gelezen beweegt dat stuk rommel onder je ass

Stap 4:
Je rijdt dus je geeft gas (gaan we van uit) na een bepaalde tijd zal je brommer gaan janken (janken houdt in dat die veel toeren maakt) dat betekent dat je moet schakelen. Dat doe je door je koppeling in te drukken en je schakelpookje omhoog te rammen, daarna laat je koppeling weer los en je zit in zijn 2.

Stap 4:
als je tot stilstand moet remmen hou je altijd je koppeling in en schakel je terug.



 
Allah is groter
theremover 12-11-2004 18:04 Print reply

Posts: 234
ehhh bedankt voor je reply. daar heb ik tenminste veel aan
 
mb-cruisefather.nl 12-11-2004 18:05 Print reply

Posts: 266
Je msg ook wel tikjes geven met je voet tegen je schakerlpedaal ipv rammen.
en in de 1 niet te ver door in de toeren, schakeld kut door neutraal heen.
Als de brom rijd kan je naar de 2.
schematje van versnellingen:

omhoog

6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
neutraal
|
1

omlaag

Dit bericht is ge-edit door mb-cruisefather.nl op 12-11-2004 18:07
 
Ed Honda CB50J 12-11-2004 18:12 Print reply

Posts: 4190
Heb je geen vader/buurman ofzo, die het je ff voor kan doen ? Is stuk makkelijker...

Zelf ben ik er helemaal achter gekomen hoe het werkte, alleen wist ik toen niet waar de koppeling zat, dus ik showde mijn DT aan een vriend van me, en ik zei : Ik weet alleen niet waar de koppeling zit

Dus me vriend, dit is je koppeling... Nou ok, best, ik start dat ding er rij meteen weg...
( koppeling is linker-stuur-handel )

Als je soms een terrein/pakeerplaats in de buurt hebt kan je daar lekker oefenen met het schakelen enzo, ik kon alles binnen 2uur tijd, terug schakelen enzo, perfect. Ga gewoon een uurtje op dat ding rijden en oefenen en dan kan je het echt wel, alleen terug schakelen is in het begin kut, bij mij sloeg hij steeds af :P
 
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
theremover 12-11-2004 18:14 Print reply

Posts: 234
ik ga oefenen in het bos rijdt amper politie . Een vriend vraag ik wel of die meegaat
 
Lykantroop 12-11-2004 18:15 Print reply

Posts: 4754
hoe krijg je het voor elkaar dat hij afslaat bij het terugschakelen?
 
Ed Honda CB50J 12-11-2004 18:16 Print reply

Posts: 4190
Ja, ik altijd beter met zen 2e, alleen in een bos ?

Wel een verhard paadje ? Is wel zo makkelijk, als je net begint...
 
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
Blukaap2 12-11-2004 18:18 Print reply

Posts: 9956
Je woont niet toevallig in Boekel ?
 
Stoere brommers
theremover 12-11-2004 18:18 Print reply

Posts: 234
Bilthoven dat is vlakbij utrecht
 
Ed Honda CB50J 12-11-2004 18:19 Print reply

Posts: 4190
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop

hoe krijg je het voor elkaar dat hij afslaat bij het terugschakelen?


Zoals koppeling half gebruiken en te vroeg loslaten enzo, en vooral vergeten om koppeling in te houden als je wilt stoppen, enz.


 
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
Joscross 12-11-2004 18:28 Print reply

Posts: 12501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ed Honda CB50J

[...]


Zoals koppeling half gebruiken en te vroeg loslaten enzo, en vooral vergeten om koppeling in te houden als je wilt stoppen, enz.



Je bedoelt bij stilstand?
Bij normaal terug schakelen kan je em echt niet uit laten vallen hoor..
 
Grischnakh 12-11-2004 18:30 Print reply

Posts: 1369
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-cruisefather.nl

Je msg ook wel tikjes geven met je voet tegen je schakerlpedaal ipv rammen.
en in de 1 niet te ver door in de toeren, schakeld kut door neutraal heen.
Als de brom rijd kan je naar de 2.
schematje van versnellingen:

omhoog

6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
neutraal
|
1

omlaag

Dit bericht is ge-edit door mb-cruisefather.nl op 12-11-2004 18:07


en als op die tsx een rg blok ligt.

omlaag

6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
neutraal
|
1

omhoog


 

Dit topic is 4901 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved