Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - kortere en lange versnellings bak

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 999 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2375 - kortere en lange versnellings bak
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1172 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

barry 9-12-01?16:28 Print topicpost

Posts: 7387
ok, hier een moeilijk vraag van wat de oorzaak zou kunnen zijn, ik cross altijd samen met een kameraad van me met allebij een mt, maar we hadden alle bij altijd het idee gehad dat hij kortere versnellingen had, maar we dachten dat het wel aan de cilinder of zo zou liggen. maar nu we laatste toch niks te doen hadden op een dag hebben we dus eens getest wat het nou was

nu hebben we allebij de zelfde dingen op de brommer gezet zodat er geen verschil zou zijn

- 16" achterwiel genomen
- tdw v 13-45
- 50zeta cilinder niet versleten, allebij
- ongetuned (allebij goede zuiger/zuigerveren)
- 20mm carb met zelfde sproeier
- allebij de ontsteking op zijn vroegst
(helemaal met de klok mee, zelfde grondplaat)
- allebij de mt's goed afgesteld

maar we nu dus gingen rijden bleek dus dat hij sneller moest overschakelen, hij trok ook harder op, maar hij reed in de 4 70km/h en ik 85km/h
als je bij hem in de 4 reed dan had je het gevoel dat je bij hem in de 3 reed zoveel toeren maakte ie nog in de 4.

allebij maakten we ong evenveel toeren

in het mullige zand trok hij sneller door de versnellingen heen en trok hij de 3, die van mij had moeite met het oppakken van de begin van de 2de vernsellingen maar trok hem er wel door heen, de 3 trok ie niet meer in het mullige zand

wat betekent dit nou? dat hij gewoon een kortere versnellingsbak heeft? we denken dat er misschien in zijn versnellingsbak kleinere tandwielen zit, 1 of 2 tandjes kleiner zeg maar, dat lijkt mij erg sterk. waar kan dit aan liggen?

maar zijn mt gebruiken we dus voor de 8uren cross en dat heeft wel weer voordelen omdat dat beter en sneller optrekt, maar voor de weg is het dus weer een nadeel

hij zat er al aan te denken om er een 5 of 6bak in te plaatsen omdat hij gewoon versnellingen te kort komt, omdat hij gewoon nog zoveel toeren maakt en te veel kracht heeft voor de 4de versnelling

[This message is edited by $-Bill Gates-$ (barry) on 9-12-01 16:46]
 
He?

SpeedYveS 9-12-01?17:02 Print reply
Posts: 1644
dan moet hij us proberen om naar ze 5 en 6 over te schakelen

nee ik weet niet, klinkt heeel vaag idd.
mischien heeft hij een 6bak waarvan de 5 en 6 er uitzijn ofzo iets.
 
B3AST 9-12-01?17:39 Print reply
Posts: 2469
dat zou niet uitmaken: de eerste 4 van een 6 bak zijn precies hetzelfde als de 4 van een 4 bak...

dus als je de laatste 2 van een 6 bak schrapt, hou je gewoon een normale 4bak over
 
- insane in the brain -
barry 9-12-01?18:59 Print reply

Posts: 7387
nou wat jij zegt jan klopt volgens mij niet want dan is de 5de en 6de versnelling wel eenheel erg zware versnelling, je moet met een 6bak of een 4bak, met een 6bak wel sneller schakelen volgens mij, maar is je top dus hoger,

maar over dit probleem dus, er is nog nooit een 5 of 6 bak ingezet en het blok is 2 keer uitelkaar geweest en we weten dus zeker dat het een 4bak is

maar is dus gewoon zeeeer vaag, niemand gespecialiseerd in dit soort problemen?
 
He?
Sneks 9-12-01?19:03 Print reply
Posts: 2499
Slipt z'n koppeling niet gewoon?

Hadden jullie eenzelfde bandhoogte?

[This message is edited by Hans F. on 9-12-01 19:05]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Siepie Wokkel 9-12-01?19:04 Print reply
Posts: 3888
elk blokje is anders toch?, mischien de 1 beter/slechter ingereden
 
-=[Feel the power of Derbi]=-
barry 9-12-01?19:12 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: Crossking Tha Man?

elk blokje is anders toch?, mischien de 1 beter/slechter ingereden


kan volgens mij nooit zo'n verschil uit maken
en cilinder zijn beide goed, en volgens mij heeft de krukas ook nietzoveel invloed, en beide krukas zijn gewoon normaal dacht ik

Quote:
Slipt z'n koppeling niet gewoon?

Hadden jullie eenzelfde bandhoogte?


als zijn koppeling slipt moet hij juist minder hard trekken, mijn koppeling is goed, is laatst vervangen.

16" achterband gewoon, allebij noppen
 
He?
Sneks 9-12-01?19:21 Print reply
Posts: 2499
oplossing: zet op beide een toerenteller => met dezelfde twv en achterwiel e.d. en hetzelfde toerenteller gaan ze beide evenhard
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
B3AST 9-12-01?19:25 Print reply
Posts: 2469
nee dat klopt wel...

een 5 bak is namelijk de overbrenging van de eerste 4 hetzelfde als 4 van een 4bak...

de 5e versnelling is wel een hele lange in vergelijking met de 4.

en de 6 bak is weer hetzelfde als een 5 bak, alleen die heeft een extra versnelling tussen de 4 en de 5.. (en de tandwielen zijn smaller, anders past het niet)
 
- insane in the brain -
barry 9-12-01?19:37 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: Hans F.?

oplossing: zet op beide een toerenteller => met dezelfde twv en achterwiel e.d. en hetzelfde toerenteller gaan ze beide evenhard


ik weet niet of je het gelezen hebt, maar we hebben alles al hetzelfde genomen

en stel dat de andere cilinder 1500toeren meer draait dan maakt het nog niet veel uit met optrekken want met optrekken draai je niet maximale toeren maar trek je er naar toe, uiteindelijk zul je langer kunnen doortrekken dan in de toeren, maar tijdens het optrekken heeft het maximale toeren gebied er niks mee te maken lijkt me, en dan moet je uiteindelijk asl dat zo is gewoon evehard optrekken of ongeveer evenhard en dat de 1 wat langer door kan trekken maar de mt van mijn kameraad trekt gewoon sneller op


 
He?
Sneks 9-12-01?21:31 Print reply
Posts: 2499
ik zei dat, omdat als je het op die manier controleert je er zeker van kunt zijn dat het aan de versnellingsbak ligt, en niet dat de ene cil. meer toeren maakt dan de ander want luisteren naar hoeveel toeren een cil. maakt is niet echt nauwkeurig
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
-Michiel RS- 9-12-01?22:55 Print reply
Posts: 2803
misschien zit onder die ene mt een MB blok, ik heb weleens gehoord dat er verschillende overbrengingen zijn in die blokken.
 
barry 10-12-01?07:58 Print reply

Posts: 7387
dat zou misschien wel eens kunnen kloppen want ik heb er een mt blok onder liggen en hij heeft een mb blok er dacht ik onder liggen want hij heeft 3 ophangpunten bij het blok en ik er maar 2
uitgezonderd de ophangpunt van de cilinder dan
 
He?
Nick - Administrator 10-12-01?13:42 Print reply

Posts: 4967
Aha.... dan zijn de blokken dus niet hetzelfde

Maar misschien heeft 1 van jullie een nieuwe type mt ofzo, waarbij misschien de verhoudingen in het blok iets anders zijn geworden
 
verwijderd 11-12-01?12:55 Print reply
Posts: 4082
alles kan verschillend zijn he, de ene ketting loopt stroever dan de ander, de ene uitlaat is meer vol gekoold dan de ander, de ene carb is meer versleten dan de andere, jullie lagers lopen niet even soepel, jullie gewicht verschild, de ene pakking lekt meer dan de andere, de ene heeft meer roest in de tank dan de andere enz
 
Nick - Administrator 11-12-01?14:40 Print reply

Posts: 4967
Jonge symen de helft van wat je daar zegt slaat nergens op.
Wat boeit het nou hoe zwaar je bent?
Hij zei toch dat het aantal RPM hetzelfde is maar de snelheid niet?
Oftewel: cyl maakt zelfde aantal toeren => als blok hetzelfde is moet voortandwiel hetzelfde aantal toeren draaien en dus achtertandwiel.
ALs je dikker wordt ga je toch niet opeens langzamer rijden bij zelfde toerental, of als je ketting versleten is.

Meer weerstand of niet, bij hetzelfde toerental en hetzelfde blok (en rest van de transmissie) moet je even hard rijden.
 

Dit topic is 1172 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved