Misschien snap jij het niet, ik kan het wel eens uitleggen.
De inhoud van de cilinder wordt berekent met de volgende formule:
inhoud = (pi*(1/2*boring))*slag
dus als je de slag veranderd, zal je cilinderinhoud ook veranderen.
(De drijfstanglengte heeft alleen met de timing te maken.)
Waarom zijn er dan krukassen met een grotere slag? Simpel doordat je de slag vergroot kun je door de cilinder naar boven te plaatsen (lees xtra voetpakkingen ertussen) de poorten langer open laten gaan zonder dat de compressie erop achteruit gaat, wat bij het uitvijlen van de poorten (cilindertuning) wel het geval is.
Ik begreep eerst niet hoe het kwam dat ik meer dan 93cc zou hebben; dit komt dus doordat er een andere krukas inligt(lees: krukas met grotere slag), wat de verkoper er bij de aankoop ook had bijgezegt maar dit was me ontschoten. Omdat de cilinderpet berekend was en deze op 9cc uitkwam kan het dus aardig kloppen omdat de 110-Malossi-cilinder een compressie-verhouding van 1:10 moet hebben.
|