Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vespa ciao vraag

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 838 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #23667 - vespa ciao vraag
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3197 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markje_82 4-11-2004 15:40 Print reply

Posts: 325
FF een how to gevonden, van het uit vijlen. Hier mee moet je het wel lukken. succes

Vooral bij meerdere CC?s is dit erg nuttig om te doen omdat je anders maar weinig merkt van je cilinder.


Het deel waar de carburateur op, noemen we ff het spruitstuk. Deze heeft een doorsnede van 10 mm. Een grotere carburateur heeft dus echt zin als je die doorsnede ook vergroot naar 12 of 13 mm. Je kan dit vijlen (manier 1) of boren, (manier 2)

Manier 1 is voor de beginners kan amper fout gaan tenzij je echt onhandig bent met een vijl :/ Wat je hier doet is 2 sleuven vijlen zodat er toch wat meer mengsel doorheen kan.

Manier 2 is effectiever maar wil heel vaak fout gaan omdat het spruitstuk zelf iets van 14mm is en daarom zwak wordt en wil gaan scheuren. Je kan maximaal 18mm diep boren.

Ik zelf heb voor manier 1 gekozem omdat de eerste keer toen ik het wou boren me spruitstuk is gescheurd



P.S. Ik ga er bij deze how to vanuit dat je je motor blok van je onderburg hebt verwijderd,
Het vliegwiel hebt losgetrokken en de carter pan af hebt gehaald en dus ook de krukas uit het hele blok hebt gehaald?

Benodigdheden.

1. Rond + Vierkant vijltje
2. Bakje water
3. Plakband
4. Thinner

Stap 1 : afplakken
Plak met behulp van plakband de lagers af zodat er geen vijlsel in kan komen. Vergeet niet ook niet de sleuf naast de lager af te plakken, waar normaal smeersel voor de lagers heen gaat.

Als je alles hebt afgeplakt kunnen we beginnen met het vijlen.

Stap 2 : vijlen.
Begin in het midden van je uitlaat langzaam heen en weer te vijlen totdat je voelt dat er een sleuf in zit zodat je lekker door kan vijlen.



Dit is dan wat je ongeveer hebt. Je kan het hier bij laten maar best is dat je ff door vijlt. Belangrijk is dat je water gebruikt tijdens het vijlen zodat het oppervlakte gladder word.

Water zorgt dus voor een betere gladdere afwerking wat weer ietsjes mee helpt met het doorlaten van het mengsel.



Hier is weer ff wat doorgevijld, zoals je ziet is er alleen nog naar boven en beneden gevijlt. Als je tevreden bent met de lengte kan je in de breedte gaan vijlen. Als je denkt dat je dat niet kan omdat het dan schots en scheef wordt DOE HET DAN NIET, als je namelijk voorbij de originele breedte gaat vijlen verlies je al je trek kracht en moet je een nieuwe carter kopen.

Dus K en Z onbewerkt laten, en 4 mm van de randjes boven en beneden blijven!



Stap 3: in de breedte vijlen
Hiervoor heb ik het vierkante en ronde vijltje gebruikt, gewoon ff wat links en rechts vijlen maar denk er dus aan, ga niet voorbij de originele breedte.

Als je klaar bent met vijlen maak de binnenkant goed schoon met thinner omdat het vijlsel in je carter en je spruitstuk blijft zitten.

Dit was bij mij het eindresultaat.



suc6


edit wouter: wilem had fotootje gestuurd van een voorbeeld hoe je het NIET moet doen.

dus niet zo doen alsop de foto





en een tip van madeetje

Ik heb mischien een tip voor mensen die het te riskant vinden om hun spruitstuk uit te boren...

Laatst was ikzelf daar ook mee bezig...

Ik heb een ABA slangklem op me spruitstuk geklemt.
Die ziet er zo uit :



en eerst 12 en daarna 13mm geboort ( 18mm diep )

Zo heb je minder kans op scheuren en heb je toch een effectiever resultaat

Suc6!

EDIT: Sommige foto's, werken nie. sorry


Dit bericht is ge-edit door markje_82 op 4-11-2004 15:42

Dit bericht is ge-edit door markje_82 op 4-11-2004 15:43

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 4-11-2004 16:49

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 4-11-2004 16:50
 
Het begin van het einde, of het einde van het begin???
AOF 4-11-2004 16:14 Print reply

Posts: 1477
hmmm meb je die fotos van internet of kan je ze me mailen dan is het wat makkelijker als ik zie hoe het moet
 
Honda_mbiloss [Emiel] 4-11-2004 16:18 Print reply

Posts: 3697
hahaha lol tjek die foto
 
markje_82 4-11-2004 16:22 Print reply

Posts: 325
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lars1988

hmmm meb je die fotos van internet of kan je ze me mailen dan is het wat makkelijker als ik zie hoe het moet


Ik heb ze van ut internet afgehaald, moet je ff kijken op het citta forum. http://www.cittaforum.tk
 
Het begin van het einde, of het einde van het begin???
AOF 4-11-2004 16:46 Print reply

Posts: 1477
ok bedankt

 
CiaoFrank 4-11-2004 18:32 Print reply
Posts: 100
ik snap al waarom die cilinder een 60 poelie trekt, je hebt zeker snorvertanding!
 
AOF 4-11-2004 18:42 Print reply

Posts: 1477
hmmm daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken ik hbe een nieuwe achterklok 2e hands gekocht omdat mijn ouder kapot was en toen hybe ik die nieuwe erin gezet maar ik hbe geen idee of dat een snor is ik zal het eens nakijken
 
Kietel Tuning 4-11-2004 18:45 Print reply

Posts: 863
pleur er een vario dan trekt die nog veel beter en loopt die harder maar kost wel wat geld
 
Kietel Tuning 4-11-2004 18:46 Print reply

Posts: 863
als 60 of 70cc er op hebt liggen dubbele cabaruteur omdat een groter niet past tussen frame.
 
AOF 4-11-2004 19:08 Print reply

Posts: 1477
nee ik wil gewoon 50cc houden
maar ik hbe gekeken mijn oude klok was een brom klok maar er staat 13A op wil dat wat zeggen want op mijn nieuwe klok staat 13B heeft dat te maken dt de ene een snor is en de andere een brom?
 
CiaoFrank 4-11-2004 22:26 Print reply
Posts: 100
Op mijn bromklok staat ook 13B maar ik weet niet waar het op slaat, ik heb ook nog een snorklok liggen daar stond 14D op. Als je t echt zeker wil weten moet je em denk ik openslopen, in snorvertanding zit geloof ik een extra tandwieltje... mzzzzzls
 
AOF 5-11-2004 12:10 Print reply

Posts: 1477
ok ik ga hem zo even open schroeven had er gister mavond geen zin meer in anders kon ik morge met de fiets naar school
 
snadder 11-11-2004 15:43 Print reply
Posts: 94
mag je hier helemaal tot aan het einde van het gat boren? want k snap niet zoveel van die tekst en die foto's werken niet en k zou toch niet graag men vespa verneuke
 
markje_82 11-11-2004 16:13 Print reply

Posts: 325
een ABA slangklem op me spruitstuk geklemt.
Die ziet er zo uit :

[img]http://www.groenclamps.nl/images/begin.13.jpg]afbeelding[/img]

en eerst 12 en daarna 13mm geboort ( 18mm diep )

Zo heb je minder kans op scheuren en heb je toch een effectiever resultaat

Dit is tog nog wel te begrijpen

Dit bericht is ge-edit door markje_82 op 11-11-2004 16:13
 
Het begin van het einde, of het einde van het begin???
CiaoFrank 11-11-2004 16:42 Print reply
Posts: 100
NEEEEEEEE niet tot het eind boren dan verneuk je je carter zekerweten, lees maar op http://www.cittaforum.tk, hier staat het uitgelegd MET foto's tussen de FAQ's
 

Dit topic is 3197 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved