FF een how to gevonden, van het uit vijlen. Hier mee moet je het wel lukken. succes
Vooral bij meerdere CC?s is dit erg nuttig om te doen omdat je anders maar weinig merkt van je cilinder.
Het deel waar de carburateur op, noemen we ff het spruitstuk. Deze heeft een doorsnede van 10 mm. Een grotere carburateur heeft dus echt zin als je die doorsnede ook vergroot naar 12 of 13 mm. Je kan dit vijlen (manier 1) of boren, (manier 2)
Manier 1 is voor de beginners kan amper fout gaan tenzij je echt onhandig bent met een vijl :/ Wat je hier doet is 2 sleuven vijlen zodat er toch wat meer mengsel doorheen kan.
Manier 2 is effectiever maar wil heel vaak fout gaan omdat het spruitstuk zelf iets van 14mm is en daarom zwak wordt en wil gaan scheuren. Je kan maximaal 18mm diep boren.
Ik zelf heb voor manier 1 gekozem omdat de eerste keer toen ik het wou boren me spruitstuk is gescheurd
P.S. Ik ga er bij deze how to vanuit dat je je motor blok van je onderburg hebt verwijderd,
Het vliegwiel hebt losgetrokken en de carter pan af hebt gehaald en dus ook de krukas uit het hele blok hebt gehaald?
Benodigdheden.
1. Rond + Vierkant vijltje
2. Bakje water
3. Plakband
4. Thinner
Stap 1 : afplakken
Plak met behulp van plakband de lagers af zodat er geen vijlsel in kan komen. Vergeet niet ook niet de sleuf naast de lager af te plakken, waar normaal smeersel voor de lagers heen gaat.
Als je alles hebt afgeplakt kunnen we beginnen met het vijlen.
Stap 2 : vijlen.
Begin in het midden van je uitlaat langzaam heen en weer te vijlen totdat je voelt dat er een sleuf in zit zodat je lekker door kan vijlen.
Dit is dan wat je ongeveer hebt. Je kan het hier bij laten maar best is dat je ff door vijlt. Belangrijk is dat je water gebruikt tijdens het vijlen zodat het oppervlakte gladder word.
Water zorgt dus voor een betere gladdere afwerking wat weer ietsjes mee helpt met het doorlaten van het mengsel.
Hier is weer ff wat doorgevijld, zoals je ziet is er alleen nog naar boven en beneden gevijlt. Als je tevreden bent met de lengte kan je in de breedte gaan vijlen. Als je denkt dat je dat niet kan omdat het dan schots en scheef wordt DOE HET DAN NIET, als je namelijk voorbij de originele breedte gaat vijlen verlies je al je trek kracht en moet je een nieuwe carter kopen.
Dus K en Z onbewerkt laten, en 4 mm van de randjes boven en beneden blijven!
Stap 3: in de breedte vijlen
Hiervoor heb ik het vierkante en ronde vijltje gebruikt, gewoon ff wat links en rechts vijlen maar denk er dus aan, ga niet voorbij de originele breedte.
Als je klaar bent met vijlen maak de binnenkant goed schoon met thinner omdat het vijlsel in je carter en je spruitstuk blijft zitten.
Dit was bij mij het eindresultaat.
suc6
edit wouter: wilem had fotootje gestuurd van een voorbeeld hoe je het NIET moet doen.
dus niet zo doen alsop de foto
en een tip van madeetje
Ik heb mischien een tip voor mensen die het te riskant vinden om hun spruitstuk uit te boren...
Laatst was ikzelf daar ook mee bezig...
Ik heb een ABA slangklem op me spruitstuk geklemt.
Die ziet er zo uit :
en eerst 12 en daarna 13mm geboort ( 18mm diep )
Zo heb je minder kans op scheuren en heb je toch een effectiever resultaat
Suc6!
EDIT: Sommige foto's, werken nie. sorry
Dit bericht is ge-edit door markje_82 op 4-11-2004 15:42
Dit bericht is ge-edit door markje_82 op 4-11-2004 15:43
Dit bericht is ge-edit door Blorn op 4-11-2004 16:49
Dit bericht is ge-edit door Blorn op 4-11-2004 16:50