Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wat te doen voor de winterslaap?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 969 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #23652 - Wat te doen voor de winterslaap?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4253 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Bakbrommer 3-11-2004 9:49 Print topicpost

Posts: 58
Hey,

ik rij 's winters nooit op m'n bakbrommer omdat dat veel te koud is en ik alle kanten op glij. Hij staat dus de hele winter stil (in een verwarmde schuur) moet ik vantevoren nog iets doen? bijvoorbeeld carburateur leeg laten lopen, of olie eruit of weet ik veel wat....

mvg
Giel
 

Tijzzz 3-11-2004 10:15 Print reply

Posts: 4215
In het onderhoudsboekje van mijn ex-scooter staat:

Het voertuig lange tijd niet gebruiken:
> Maak het hele voertuig grondig schoon.
> Verminder de bandenspanning met ca. 30%.
> Verwijder de bougie en voeg door de opening een paar druppels motorolie toe. Laat de motor even draaien door het startpedaal in werking te stellen. Schroef de bougie weer vast.
> Schakel het elektronisch diefstalalarm (indien aanwezig) uit.
> Bedek de ongelakte delen, zoals rubberen delen en de remmen, met een dun laagje olie.
> Smeer de remkabels.
> Verwijder de accu en bewaar deze op een droge plaats. Laad de accu ??n keer per maand op.
> Bedek het voertuig met een beschermhoes.
> Maak de vlotterkamer van de carburateur los door de betreffende schroef los te draaien.

Na een lange rustpauze:
> Plaats de accu weer terug.
> Herstel de bandenspanning.
> Controleel of alle belangrijke schroeven noeg vastzitten.
N.B.: controleer regematig of de schroeven vastzitten
> Start het voertuig de eerste keer na de rustpauze met de kickstarter.
 
Bazz -> DRD 3-11-2004 12:24 Print reply

Posts: 1884
Winterklaar maken

Stel het is koud, daarnaast veel regen, harde wind en gladde wegen. Hierdoor kan het voorkomen dat je je trouwe brommertje enige tijd links laat liggen, opzich heel begrijpelijk. Maar er zijn toch enige punten die je in acht moet nemen om na de winter weer van je machientje te genieten, wil je weten wat?

Handelswijze:

Velen weten het misschien niet, maar benzine kan maar beter niet langer dan 3 maanden bewaard worden. Benzine gaat na enige tijd verzuren. Mocht je gebruik maken van mengsmering i.p.v. de orginele gescheiden smering, dan heb je ook het risico dat de olie gedurende de winter naar de bodem zakt. Daarom is het beter als je de tank aftapt. Dit kun je doen door het benzine slangetje bij de tank los te trekken en er een langere op te schuiven die je in een jerrycan laat hangen. Zet het kraantje op reserve en laat de tank leeglopen. Houd bij het aftappen de NSR schuin naar de kant van het kraantje, zodat de benzine aan de rechterkant van de tank ook bij het kraantje komt. Om de tank aan de binnenkant tegen roest te beschermen zou je hem kunnen besproeien met roestwerende olie. Ikzelf doe altijd een kwart litertje WD-40 (ben gek op WD-40) in de tank en schut dan een paar keer goed waarna ik de WD-40 er weer uit laat lopen, dit werkt perfect. Ook de carburateur kun je aftappen door het schroefje onderaan het vlotterbakje (onderste bakje van de carburateur) een paar slagen los te draaien zodat ook hier de benzine uit kan lopen.

Nu de tank en de carburateur beschermd zijn, komen we bij de cilinder. Draai de bougie eruit en giet een heel klein beetje 2-takt olie (? 2cc) in de cilinder via het bougiegat. Dit is niet altijd even makkelijk te bereiken en het verdient aanbeveling om een trechter te gebruiken met daaraan een flexibel slangetje. Daarna enkele malen de kickstarter intrappen zodat de olie in de cilinder mooi wordt verdeeld. Nu kun je de bougie er weer indraaien. Door een beetje kopervet op de schroefdraad van de bougie te doen, voorkom je dat deze vast gaat zitten in cilinderkop.

Sommige mensen vinden het overdreven, maar het is verstandig om ook je carterolie af te tappen. Dit doen we, omdat de olie enigzins hygroscopisch is en dus water kan opnemen. Aangezien we geen waterdeeltjes in onze olie willen hebben, kun je de olie beter aftappen. De olie kun je aftappen door, het liefst bij warme motor, de grote bout (M12) onder je blok los te draaien en de olie op te vangen in een bakje.

Als de NSR voor een lange tijd op ??n plek staat, kunnen de banden platte kantjes krijgen. Verdraai de wielen daarom om de paar weken, zodat dit probleem niet kan optreden. Je kunt je machientje natuurlijk ook van zijn pootjes tillen door hem voor en achter op te bokken. Deze bokken zijn te koop bij motorzaken.

Mocht de brommer op een koude en vochtige plek staan of buiten, dan bij voorkeur afdekken, maar niet met plastic! Gebruik een materiaal dat enigzins kan 'ademen'. Er zijn tegenwoordig hele mooie hoezen te koop voor motorfietsen. Als je NSR in een zeer vochtige en slecht geventileerde ruimte staat, zou je een vochtvreter onder de hoes kunnen plaatsen. Deze zijn te koop bij o.a. bouwmarkten. Ook is het verstandig om de NSR te controleren op plekken waar de verf eraf is en werk die zonodig bij.

Als laatste dan nog de accu, maak de zijkap rechts van het zitje los, ontkoppel de accu en houd hem vooral (!) rechtop, het zuur in de accu wil je niet graag op je huid krijgen. Even goed opladen en dan in huis bewaren.

We hebben nu immers wel alle onderdelen winterklaar gemaakt, maar de buitenkant is nog aan de beurt. De kappen goed wassen, goede (auto)zeep zorgt voor een beschermende laag. Maak hem daarna goed droog en ga even een stukkie rijden, zodat al het water kan verdampen. De knappe koppen bij Honda hebben er voor gezorgd dat de schroeven en dergelijke roestvrij zijn, maar bij gebruik is de kans groot dat deze laag gaat barsten, zodat roest wel weer de kans krijgt, insmeren dus met een universele olie (of WD-40), zodat je ook na een paar winters nog steeds de schroeven heel kunt houden met je schroevendraaier.

Bron: http://nsrhonda.cjb.net
 
Bezoek mijn site @ http://nsrhonda.cjb.net en op http://brommer.startkabel.nl
Gary - Forum en Gallery Moderator 3-11-2004 12:48 Print reply

Posts: 12846
Ff en een vraag hoe zou ik dan mijn tank leeg kunnen laten lopen (heb namelijk een elektische benzinekraan).....
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
evolutunned 3-11-2004 13:57 Print reply

Posts: 522
zoon vacuum geval met 2 slangen zoja moet je gewoon een de onderdste slang zuiger en de beninzeslang in jerrykan houde
 
sloop brommer/motoren gez in drenthe inbox me
Palava 3-11-2004 15:17 Print reply

Posts: 2866
of een gaatje boren
 
arrier 3-11-2004 15:30 Print reply
Posts: 2221
khad gehoord dat je de tank beter vol kan tanken. en gewoon cilinder e.d. voldoen met olie
en brommer ophangen of op een blok zetten het is slecht voor de banden om hem zo te laten staan

Dit bericht is ge-edit door arrier op 3-11-2004 15:31
 
Saknet 3-11-2004 15:53 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arrier

khad gehoord dat je de tank beter vol kan tanken. en gewoon cilinder e.d. voldoen met olie
en brommer ophangen of op een blok zetten het is slecht voor de banden om hem zo te laten staan

Dit bericht is ge-edit door arrier op 3-11-2004 15:31

lees dat grote verhaal eens
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Neonlampje 3-11-2004 16:01 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bakbrommer

Hey,

ik rij 's winters nooit op m'n bakbrommer omdat dat veel te koud is en ik alle kanten op glij. Hij staat dus de hele winter stil (in een verwarmde schuur) moet ik vantevoren nog iets doen? bijvoorbeeld carburateur leeg laten lopen, of olie eruit of weet ik veel wat....

mvg
Giel
Juist met een bakbrommer zou ik rijden in de winter

damn.. ik moet ?cht zo'n ding
val je niet om..

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 3-11-2004 16:02
 
mr200r 3-11-2004 16:02 Print reply
Posts: 5122
Als je doet wat op dat grote verhaal staat kan je hem wel 10 jaar wegzetten.
het is maar voor een paar weken zorg dat de accu vol blijft,de winterperiode duurd hier maar een maandje dan een paar buien om de
pekel weg te spoelen van de straat,das genoeg
zet hem lekker vuil weg das de beste bescherming.
 
mr200r
S.Brouwer 3-11-2004 16:03 Print reply

Posts: 1783
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet

[...]

lees dat grote verhaal eens


bij een boot is het ook gebruikelijk de tank vol te gooien voor de winterstalling, want anders is er kans op vocht vorming in de tank.
 
Neonlampje 3-11-2004 16:05 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: biertjuh

[...]


bij een boot is het ook gebruikelijk de tank vol te gooien voor de winterstalling, want anders is er kans op vocht vorming in de tank.
tank moet idd tot de nok toe vol
 
Blukaap2 3-11-2004 16:05 Print reply

Posts: 9953
Klopt ook.
Metalen tank kun je ws beter volgooien tegen roesten van binnenuit (maar wel de benzine weggooien als je weer gaat rijden).
Met een plastic tank lijkt het me niet zo'n punt om 'm leeg te laten, maar dan zou ik 'm ook eerst spoelen als je weer wil rijden.
 
Stoere brommers
arrier 3-11-2004 16:06 Print reply
Posts: 2221
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

[...]
tank moet idd tot de nok toe vol

nou staat er in dat grote verhaal dat de tank juist leeg moet, dan zeg ik dat volgens mij de tank juist vol moet dan zeg jij lees dat grote verhaal eens door
en dan vervolgens zeggen dat hij inderdaad beter volkan
 
S.Brouwer 3-11-2004 16:07 Print reply

Posts: 1783
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arrier

[...]

nou staat er in dat grote verhaal dat de tank juist leeg moet, dan zeg ik dat volgens mij de tank juist vol moet dan zeg jij lees dat grote verhaal eens door
en dan vervolgens zeggen dat hij inderdaad beter volkan


grote verhaal klopt niet

reden waarom niet heb ik net gegeven en jeroen ook

Dit bericht is ge-edit door biertjuh op 3-11-2004 16:08
 
Blukaap2 3-11-2004 16:08 Print reply

Posts: 9953
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Klopt ook.
Metalen tank kun je ws beter volgooien tegen roesten van binnenuit (maar wel de benzine weggooien als je weer gaat rijden).
Met een plastic tank lijkt het me niet zo'n punt om 'm leeg te laten, maar dan zou ik 'm ook eerst spoelen als je weer wil rijden.

 
Stoere brommers

Dit topic is 4253 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved