Een remziuger mag best een beetje stroef de cilinder ingaan, maar met slaan mol je alleen maar de keerring. Smeren met een beetje remolie is zeker aan te bevelen. Als je het echt goed wil doen smeer je hydraulische remonderrdelen met blaue ATE vet. Voor zover ik weet is dat alleen in erg grote tubes te krijgen. Een remzuiger die klemt is meestal het gevolg van:
1. een bescahdiging op de zuiger. Of een nieuwe zuiger is nodig, of, ook al zullen er zijn die dat tegenspreken, opschuren met waterproof schuurpapier. Kans is wel groot dat je dat een jaar later weer eens moet herhalen. Met het gladschuren voorkom je dat je zuiger blijft hangen of de keerring kapot maakt.
2. De groef in de cilinder waarin de keerring zit flink gecorrodeerd is. Dat laatste is waarschijnlijk bij jou aan de hand. De keerring valt daardoor niet diep genoeg in de groef en knelt dus zo hard op de zuiger dat deze er niet te krijgen is of wanneer je remt geen ruimte heeft om een beetje heen en weer te bewegen, net de ruimte die het verschil maakt tussen remmen en vrijlopen. Uit elkaar halen, keerring eruit (check op beschadigingen) en de groef schoonschrapen. Ik gebruik daar een gebogen spijker voor. Succes!
|