Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - slijtvastbaarheid zuiger?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1005 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #23325 - slijtvastbaarheid zuiger?
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1465 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

de_koen 24-10-2004 15:55 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

[...]


tja, maar een vrachtwagenzuiger gaat bv. wel een miljoen km mee, en die zal vast ook kantelen.
Het hangt er lijkt mij vanaf hoe erg ze dit maken van de toepassing van het blok.


een vrachtwagen is een traaglopende motor...
zuigersnelheid en algemene belasting(kwa kantelen en thermisch) zijn gewoon minder.


het hangt duss idd zoals je zei af van de toepassing van het blok.


en hans, als jij vind dat de zuiger de cil niet raakt,
kan jij mij dan verklaren waarom men
desaxatie
ovale zuiger
tapse zuiger
warmtekringen in zuiger
heeft uitgevonden ?



Dit bericht is ge-edit door de_koen op 24-10-2004 15:58
 
Honda 5-Bak te koop
twinshocker 24-10-2004 16:00 Print reply

Posts: 217
ik ben toevallig vrachtwagen monteur maar een vrachtwagen heeft ten eerste een 4-slag proces een heel andere manier van smeren en vaak 5/6 zuigerveren het is een langeslag motor en een laag slijtvlak en ook nog eens een laagtoerige motor(stationar 500toeren) en hoogstes 3000 toeren
 
Hans F 24-10-2004 16:01 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: de_koen

[...]


een vrachtwagen is een traaglopende motor...
zuigersnelheid en algemene belasting(kwa kantelen en thermisch) zijn gewoon minder.


het hangt duss idd zoals je zei af van de toepassing van het blok.


en hans, als jij vind dat de zuiger de cil niet raakt,
kan jij mij dan verklaren waarom men
desaxatie
ovale zuiger
tapse zuiger
warmtekringen in zuiger
heeft uitgevonden ?



Dit bericht is ge-edit door de_koen op 24-10-2004 15:58


ik zeg ook niet dat hij hem niet raakt, maar vrijwel niet. Ik snap zelf ook wel dat het elkaar af en toe wel raakt (is vaak ook duidelijk te zien, bv. aan het hemd aan de inlaatzijde)
 
twinshocker 24-10-2004 16:05 Print reply

Posts: 217
maar ik vind wel dat je een vrachtwagen eigenlijk niet met een brommertje kunt vergelijken !!!!

maar in iedergeval de zuiger raakt de cilinder wel

 
Hans F 24-10-2004 16:10 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: twinshocker

maar ik vind wel dat je een vrachtwagen eigenlijk niet met een brommertje kunt vergelijken !!!!

maar in iedergeval de zuiger raakt de cilinder wel



heel interessant, maar dat snap ik ook wel
het ging mij meer om de vergelijking dat het niet perse nodig is dat er heeel veel slijtage op het odp en bdp is.

dat het 4t is doet niet ter zake, ook niet dat het zoveel zuigerveren heeft,
Zuigersnelheid word enkel maar hoger door die lange slag, en een mbx80 draait standaard ook vrijwel geen toeren.

dat het beter smeert, lijkt me duidelijk, en dat is nou juist een heel zwak punt van de 2slag motor.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 24-10-2004 16:11
 
de_koen 24-10-2004 19:09 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

[...]


heel interessant, maar dat snap ik ook wel
het ging mij meer om de vergelijking dat het niet perse nodig is dat er heeel veel slijtage op het odp en bdp is.

dat het 4t is doet niet ter zake, ook niet dat het zoveel zuigerveren heeft,
Zuigersnelheid word enkel maar hoger door die lange slag, en een mbx80 draait standaard ook vrijwel geen toeren.

dat het beter smeert, lijkt me duidelijk, en dat is nou juist een heel zwak punt van de 2slag motor.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 24-10-2004 16:11


zuigersnelheid hoeft niet hoog te zijn, alsie maar 3k rpm maakt als top. Zit bij gemiddelde vrachtwagen rond de 10m/s dacht ik overigens.

je hebt overigens wel gelijk met je "vrijwel" niet, maar dat valt vrij te interpreteren eh... hij raakt hem zoizo, en daar gaat het over.

dacht overingens dat lagersmering een groter minpunt was bij de 2takt, dan de cilindersmering.
 
Honda 5-Bak te koop
twinshocker 24-10-2004 19:36 Print reply

Posts: 217
nou da zeg je wel he het aantal zuigerveren maakt niks uit maar door die zuigerveren kanteld hij wel iets minder he!! en een vrachtwagen heeft een veel en veel groter loopvlak maar hij raakt hem als nog ik ga der nu niet verder op in dus!!!
 
hondambx 24-10-2004 19:43 Print reply
Posts: 359
tjonge tjonge das waar ook , ik was er effe niet bij is inderdaad logisch dat die de cilinder raakt al is dit wel minimaal als er een goede olifilm is
 
www.tipsforlife.nl/forum

Dit topic is 1465 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved