Schijfrem:
Als eerste koop je een schijf. Ik heb een tweede hands scooterschijf gekocht (75,-).
Je haalt de trommelrem uit je puch, dus daar zit nu een groot gat. Je maakt een stalen plaat die de buitendiameter van de naaf heeft, dus die daar netjes op valt, en je hem met de 5 bouten waarmee ook je naaf zit kan vast zetten.(deze moet je uiteraard vervangen door langere) Doe tussen de naaf en de stalen plaat wel bussen anders trek je deze krom.
in het midden van de stalen plaat maak je een gat waar je as doorheen kan.
Nu meet je de cirkel waarin de bevestingingsgaten van je schijf zitten (bij mij zijn dat er 3). Deze cirkel teken je in het midden van de stalen plaat (zorg dat je hem exact in het midden krijgt, dit door de naaf in de bankschroef te zetten met de as, dus dat ie nog kan draaien en er dan een pen die in de schuifmaat geklemt zit op te houden met de juiste afstand tot het hart van de as. En dan vervolgens de naaf helemaal ronddraaien)De bevestigingsgaten aftekenen op deze cirkel.
deze gaten boor je door, en je kunt nu je schijf op de stalen plaat bevestigen. Ook hiertussen moeten bussen komen, anders komt de remklauw tegen je spaken aan.
Ik heb ook de remklauw van een scooter genomen (Malaguti). de lengte van de bussen tussen de stalen plaat en de schijf zijn dus afhankelijk van de remklauw. (hoever hij naar je spaken toe zit als hij om je schijf zit)
De remklauw bevestig je aan de poot van je voorvork, met een driehoekig plaatje staal. de klauw staat omhoog tegen de vorkpoot aan, zodat hij niet bij het remmen de bevestiging verbuigt. de hoogte van het bevestigingspunt is afhankelijk van de grootte van de schijf.
De rest is niet zo moeilijk meer: kabel en remhendel monteren (dit kan problemen geven, maar dat hangt af van de klauw die je gebruikt: probeer dus een handleiding van dat ding te vinden).
Waarschuwing: bouw deze rem niet op de originele puch maxi voorvork (dus die kleine zeg maar) want deze buigt zover dat deze stuk gaat. Bovendien kan je puch dan minder ver inveren, omdat het bovenste deel van je vork (met dat rubber erom) dan tegen je klauw aankomt.
Gebruik dus een voorvork waar het bovenste deel in de onderste veert, en niet waar de onderste poten in het bovenste deel veren.
(dus die EBR voorvorken bijvoorbeeld kunnen dus wel
Een traprem maken voor je Puch Maxi
Benodigheden:
- lasapparaat
- slijptol
- voetrem van een schakelbrommer (2e hands halen bij sloop)
- van die vooruitstaande voetpedalen
- 2 m10 moeren (kan ook 12 zijn ligt aan je pedalen)
- m10 bout (kan ook 12 zijn ligt aan je pedalen)
- oude remkabel + buitenkabel
- een paar revetten
- opvulbusje (koper ofzo)
- vuisthamer
Rempedaal links maken:
Men begint met het rempedaal. Dat is van een oude crossbrommer en zit dus eigenlijk aan de rechterkant.
Wat te doen:
- slijp het trappedaaltje (dat gekartelde bochtje) er netjes af en slijp een stukje van de hendel af (om hem korter te maken).
Omdat hij nog steeds rechts is, en dus ook naar rechts staat, en anders tegen het blok aan komt als ie aan de linkerkant zit. moet je hem naar links slaan
Wat te doen:
- zet hem in de bankschroef en sla hem links om, dat mag best met een hoop geweld.
Goed, nu staat hij dus naar links en nu komt hij dus niet meer tegen het blok aan. Maar nu moet nog het trap-pedaaltje eraan.
Wat te doen:
- las het trappedaaltje links eraan.
de voetrem op je steuntje vastmaken.
je hebt onder je steuntje nog wat draadeind zitten. om ervoor te zorgen dat je pedaal wat van het frame afkomt hebben we 2 moeren nodig die die afstand bieden
doen:
- las 2 moeren aan elkaar en draai die op het pedaal.
Die zwarte dingen tussen het pedaal en de steun zijn de 2 moeren:
Daar komt dadelijk je bout in.
Nu moet je een stukje buis zoeken wat over de schroefdraad heen past, maar toch groot genoeg is om in gat van de pedaal te passen zodat het geen speling geeft.
Als je dat gedaan hebt doe je het pedaal erop en doe je wat revetten ertussen om de ruimte tussen de bout en het pedaal en de steun op te vullen zodat je geen speling hebt. Dan draai je de bout erop en draai je hem strak aan, maar niet te strak zodat je nog wel je pedaal kan bewegen. Loctite kan nuttig zijn.
Kabels eraan maken
Nou je voetrem al vastgemaakt is kun je de kabels eraan maken. Aan het achterste deel van de voetrem zit een gat, onthoud dat even.
Eerst gaan we naar achter, maak een oude remkabel vast aan de remkabel die er al zit. Dit doe je door een kabelspanner er aan vast te maken:
Hier zie je (on)duidelijk de 2 kabels (de bolletjes achter) en de kabelspanner (de 2 boutjes)
Dan trek je de kabel door naar de voetrem (je moet wel even je buitenkabel op maat maken) plus een klein stukje extra die je door het gat doet van de voetrem, zodat die niet schuurt tegen het ijzer. Trek hem erdoorheen en maak hem vast weer met een kabelspanner:
Hier zie je de remkabel die door de voetrem loopt (links) plus een stukje extra buitenkabel (dat zwarte bochtje) plus weer de kabelspanner.
Uiteindelijk
Nu is het nog gewoon een kwestie van afstellen. Je kunt nu ook nog de handrem gebruiken en eventueel een trekveer er aan maken zodat je pedaal extra terugschiet. Ik heb dat niet gedaan omdat mijn rem er al voor zorgt dat hij terugschiet. Wil je alleen voetrem doe je maar 1 remkabel achter.. en die naar je voetrem.
Gr Leon
Dit bericht is ge-edit door Leon_Loekie op 24-10-2004 14:33
|