Afgelopenweek werkplaats opgeruimt, kwam ik dit ding weer tegen... oja hebben we ook nog.
Me motor rijd weer even en heb alle andere rotzooi verkocht/ opgeruimt/gesloopt dus ik kan me weer op dit ding concentreren.
Bij mijn opruim inspanningen hield ik een KZ400 frame zonder kenteken over.
Omdat ik zelf geen hydraulische pijpenbuiger heb is een brok ijzer met daarin gebogen stukken vanharte welkom. Dat frame naast de chopper gezet om te kijken waar ik stukken van het KZ400 frame zou kunnen gebruiken op de chopper, ondanks dat het chopperframe al af is.
Alsof het project niet al genoeg gestagneerd is heb ik besloten de hele achterkant op de schop te gooien. Er komt een nieuwe achterbrug en achterbrug ophanging. Waarom? kijk zelf maar:
voor de mensen die het niet zien:
*huidige achterbrug is hoekig, rest van het frame rond
*ketting kan niet zonder omleiding onder de achterbrug door
*ruimte tussen spatbord en zadel is teklein (wiel moet naar achter)
*buizen onder 't zadel lopen straks netjes onder de tank door
*achterspatbord kan verder doorlopen aan voorkant
*het frame loopt vrijwel naadloos over in de achterbrug
*de diagonaleachterbrug buizen komen iets horizontaler te lopen doordat ze verder naar achterrijken. Hierdoor komt het zadel (wat er parralel aan loopt) een stuk horizontaler.
*de huidige achterbrug zit te hoog (brommer staat op foto schuin!)
vanaf de achterwiel as gaat de nieuwe achterbrug eerst een stuk naar schuin naar beneden en dan horizontaal naar het lagere scharnierpunt.
Het zal wat werk kosten, maar aangezien er al een jaar of 3 zo nu en dan werk in zit moet ik nu niet gaan bezuinigen op zo'n esssentieel deel. hier een paint inpressie hoe het wordt:
het frame wordt breder, en de overgang onder het motorblok wordt veel geleidelijker. Ook komt de achterbrug zon 10cm lager, waardoor de ketting vanaf het motorblok OVER het scharnierpunt kan lopen.
Als ik geen fouten maak kan ik het geheel maken met de buizen van het KZ400 frame. Deze hebben al de nodige bochten en bestaan uit iets dikkere buis van de huidige. (niet opvallend veel)
Kortom heel wat werk, maar de moeite waard om het zo origineel mogelijk te laten lijken. En aangezien de hele brommer zonbeetje enkel uit frame bestaat niet onbelangrijk.
Dit bericht is gewijzigd door Hells Hobbit op 29-12-2007 om 12:22 uur.