Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Kaal ijzer + opofferingsmetaal

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 695 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #22838 - Kaal ijzer + opofferingsmetaal
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 4068 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Markos 8-10-2004 19:46 Print topicpost

Posts: 5048
Ik vroeg me ff iets af over het beschermen van o.a. frame's tegen roesten.
(een beetje kennis van scheikunde is wel nodig )
Je kunt metalen beschermen tegen oxideren (roesten) door er een beschermlaag eroverheen te doen of door ze in contact te zetten met een opofferingsmetaal.
Als je een frame bijvoorbeeld helemaal kaal schuurt (of straalt) tot op het ijzer, dan zou je deze toch kunnen beschermen door een sterkere reductor ermee in verbinding te zetten. Bijvoorbeeld met zink (zullen denk ik wel geschiktere metalen zijn maar heb me binas niet hier..). Dan zou dat opofferingsmetaal er toch voor zorgen dat het ijzer niet roest totdat het opofferings-metaal op-gereageerd is (weg is)?
Dan zou het dus ook mogelijk zijn om een brommer/motor met kaal frame te hebben toch?
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us

Joscross 8-10-2004 20:09 Print reply

Posts: 12501
Goh, volgens mij ben jij net met hetzelfde scheikunde hoofdstuk begonnen als ik

Maar ik snap je niet helemaal
Verzinken komt al in grote mate voor..?
 
Markos 8-10-2004 20:13 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Goh, volgens mij ben jij net met hetzelfde scheikunde hoofdstuk begonnen als ik

Maar ik snap je niet helemaal
Verzinken komt al in grote mate voor..?

ja ok, maar dan moet je het hele frame verzinken, je zou dus als je wil ook je frame als kaal ijzer kunnen laten, en dan je ergens onder de tank ofzo een stuk metaal eraan verbind dat een sterkere reductor is
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
honda_freak 8-10-2004 20:15 Print reply

Posts: 7650
... zoals mijn natuurkunde leraar zou zeggen..
leuk idee voor een profielwerkstuk

edit: laat ik mn bijbel (binas) nou toevallig wel op mn nachtkastje hebben liggen, wat is je idee?

Dit bericht is ge-edit door honda_freak op 8-10-2004 20:17
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Markos 8-10-2004 20:17 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak

... zoals mijn natuurkunde leraar zou zeggen..
leuk idee voor een profielwerkstuk
PWS zuigt! ik doe het over bruggen :S

maare, ontopic he
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
honda_freak 8-10-2004 20:21 Print reply

Posts: 7650
refresh my memory.. de linkertabel is reductor.. onderaan die lijst zitten de sterkste reductoren? (net als met basen?)

en dan te bedenken dat mn eerste schoolexamen deels over reductoren gaat.. slecht... (ohw jah ontopic... )

Dit bericht is ge-edit door honda_freak op 8-10-2004 20:22
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Alvilon 8-10-2004 20:22 Print reply

Posts: 1013
In mijn achterhoofd zit de stof aluminium !

Bij grote bruggen of boorplatformen waren grote stukken hiervan aangebracht, zodat dit roeste, en niet de constructie zelf


alleen.... ik weet niet meer zeker of dat aluminium was, want alu oxideerd bedenk ik me nu, roest niet :s

*oke laat maar :p
 
Cb350four, Big Bore, Big Brakes
honda_freak 8-10-2004 20:23 Print reply

Posts: 7650
hm hm.. das t mooie van aluminium
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Markos 8-10-2004 20:23 Print reply

Posts: 5048
op een bbmotor bijv. zit volgens mij magnesium om dezelfde reden
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
Hans F 8-10-2004 20:24 Print reply
Posts: 4326

nooit gehoord van verzinken ofzo, altijd op een onbewoond eiland gewoond?
 
honda_freak 8-10-2004 20:27 Print reply

Posts: 7650
ik hard eigenlijk nooit van gehoord..
maar t klinkt redelijk.. maar tog wil t er bij nog niet helemaal in dat als je een stuk opofferings metaal aan je brom vastplakt dat spul gaat oxideren als een stuk van je brommer dat helemaal nat en modderig is geworden van de regen de laatste 3 dagen eigenlijk zou gaan oxideren..
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
honda_freak 8-10-2004 20:28 Print reply

Posts: 7650
maar aan de andere kant... een batterij werkt ook omdat je een oxidator en een reductor gescheiden hebt en via een draadje weer verbindt... gaaf.. je brommer wordt 1 grote batterij dan
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Markos 8-10-2004 20:28 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F


nooit gehoord van verzinken ofzo, altijd op een onbewoond eiland gewoond?
nooit gehoord van lezen
er staat toch als je wilt dat je een frame hebt van kaal ijzer..
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
Markos 8-10-2004 20:30 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak

maar aan de andere kant... een batterij werkt ook omdat je een oxidator en een reductor gescheiden hebt en via een draadje weer verbindt... gaaf.. je brommer wordt 1 grote batterij dan
ja en nee, er is wel elektronen overdracht maarja.. niet dat je er een accu van kunt maken ofzo :S
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
Hans F 8-10-2004 20:30 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markos

[...]
nooit gehoord van lezen
er staat toch als je wilt dat je een frame hebt van kaal ijzer..


edit: eindelijk door, je wil een soort oplossing als er bv. op schepen zit.

volgens mij gaat het niet werken

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 8-10-2004 20:32
 
Markos 8-10-2004 20:30 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

[...]


en wat bedoel je daarmee?
nou ik vroeg me dus af als je dat doet, een stuk opofferingsmetaal, dan hoef je je brommer verder helemaal niet te behandelen, alleen zo nu en dan kijken of dat metaal nog niet "op" is
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us

Dit topic is 4068 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved