Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]
Bovendien zijn opmerkingen als: 'kijk maar naar de nieuwe crossers' of 'in de moto gp rijden ze allemaal met... ' niet helemaal op gaan.
Wat mee speelt, ??k in die klasses is; wat vindt men mooi. Neem even aan dat duoshock net zo goed presteert als mono, dan zou jij momenteel echt geen nieuwe cross/race-motor met duoshock kopen.
Kosten spelen ook mee... bla bla bla ga zo maar door...
Het enige nadeel wat duoshock heeft is dat het dus de kans niet heeft gekregen om verder ontwikkeld te worden, en dikke scheit jah.. want een monoshock is nu eenmaal makkelijker als je gaat racen
Je heb helemaal gelijk. Alleen 2 puntjes vind ik wat onzuiver. In de motogp klasse zullen ze juist geen dingen doen die leuk staan. In klasses als crossers en SBK misschien wel, immers die kan de consument ook kopen. Maar de motogp doet het dus omdat het kennelijk beter is.
En duoschock is aardig verbeterd er bestaat zelfs een honda racer uit 85 die een link-systeem heeft met stereo-dempers. Helaas was dit te duur en door de verschillende bewegende delen kwam er te snel speling.
De hoofdreden waarom jappen voornamelijk mono-shocks gebruiken was een link systeem.
Wat wel zo is, is dat een fiets erop gebouwt moet worden. Ik denk, weet wel zeker. Dat een brommer niet om de monoshock word gebouwd. En durf te wedden dat dit voor mode is gedaan. En een mono-shock op een mb bouwen voegt weinig anders toe aan de rij-eigenschappen dan als je bijv andere stereo-dempers erop zet. Het staat wel cool, dat wel.
Btw oude ducaties (ss) hebben een vast mono-shock systeem alleen maar om de krachten zodannig te krijgen dat er een lichtere mono-shock in kan inplaats van 2 zware stereo-dempers, gewicht oplossing dus.
|