Quote: Oorspronkelijk gepost door: barry
als het een sprintmachine wordt zou ik het frame van aluminium maken! kan ook sterk genoeg zijn
Ik heb het hier in een ander thread wel eens eerder over gehad:
Aluminium heeft geen voordaal ten opzichte van Staal voor een sprint frame.
De enige vorm waarin een aluminium frame beter kan zijn dan een stalen frame is wanneer men een box-frame cre?ert, deze is aanzienlijk stijfer dan een ijzeren frame van hetzelfde gewicht.
Ga dus niet met 4kante buisjes kloten als je geen boxframe wilt (en een boxframe van ijzer is gewoon niet rendabel, omdat het volume die je nodig hebt voor de stevigheid te groot is)
Berekeningen aan je frame zou ik niet gaan doen... (Wordt in de motorwereld ook niet altijd gedaan) Gewoon logisch nadenken, geen zandloper-constructies maken.. etc
Verder over de frame constructie, ga niet moeilijk doen.. 1 rechte buis van achter naar voren en je bent klaar.. je hoeft toch geen bocht om jah
Balhoofdshoek, tussen de 63 en de 68 ofzo... ik kan het exact voor je nakijken
Als je een beetje handig bent kun je ook Tripletrees maken. Spondon heeft daar een tijd terug veel mee gespeeld.
Hoe groter de hoek, hoe beter zn wiel in zin ruststand zal blijven (recht vooruit). Erg koersgevoelig dus, wat je voor een sprinter moet hebben
(Daarom zat ik me vorige keer bij jubbega zo te verbazen over een tweetal brommers die met een haakse-las-spanner waren gemaakt, alleen maar 90graden hoeken... dat zal echt ontzettend verrot rijden imho )
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 14-9-2004 8:48
|