Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Polijsten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1012 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #22 - Polijsten
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3591 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sneks 27-4-01?13:23 Print topicpost
Posts: 2499
Is het een goed idee om je inlaatpoort en uitlaat poort te polijsten?

En om het spijltje scherp te maken.
Want als dat wel zo is dan ga ik dat dan doen
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)

Al!eN 27-4-01?13:51 Print reply
Posts: 94
hij gaat er waar schijnelijk wel harder van lopen om dat het brand stof mensel makelijker overal langs kan lopen
 
Joost 27-4-01?14:33 Print reply
Posts: 1108
Hoi,
Ben me aan het vervelen dus ik ga maar wat basis aero aan jullie uitleggen, waarschijnlijk voor de meesten niet echt interesant.

Het polijsten van de in en uitlaat poorten heeft zeker nut, je verkleint daar mee namenlijk het reynolds getal door dat de ruwheid wordt verlaagd.

Een klein reynolds getal is mooi omdat de grenslaag dikte dan sterk afneemt, tevens laat de lucht minder snel lost van de wand (laminair).

De grenslaag is een laagje lucht dat tussen de stil staande wand en de bewegende lucht zit. Hier uitblijkt dus dat alle wrijfings weerstand van de lucht langs de wand door de het snelheids gradient in de grenslaag worden bepaald. Het snelheids gradient (V0-V/dikte grenslaag) moet zo klein mogelijk zijn. Hiervoor zijn twee oplossingen:
1. De grenslaag dikker maken
2. Het snelheids gradient zo liniear mogelijk laten verlopen.

Aangezien de poorten niet al te groot zijn is het niet verstandig om een dikke grenslaag te hebben, dit verkleint namenlijk 'onzichtbaar' de poort. Deze verkleining in aanzienlijk.

Vb:
een grenslaag van 2mm aan ieder kant van de uitlaatpoort(20mm*10mm)resulteerd in een oppervlak vermindering van zo'n 28%. Immers 18*8 = 144, en 20*10=200.
Not done dus.


De tweede oplossing lijkt beter, een glad oppervlak zorgt voor een laminaire grenslaag welke een parabollisch snelheids verloop in de grens laag heeft.
Bij een ruw oppervlak wordt de grenslaag turbulent en verandert het parabollisch snelheids gradient in een hypperparabool van het type v=Y^100 of iets dergelijks.

Natuurlijk is dit allemaal theoretich gelul, maar vliegtuigen vliegen op hetzelfde principe dus er zit wel enige waarheid in.

Wat je vaak hoord is dat het polijsten van de poorten niet verstandig is omdat het mengsel door de turbulentie goed wordt gemengt. Persoonlijk vind ik dit een beetje rare gedachte, daar onder in het charter is het tubilent genoeg om het mengsel te mixen.
Trouwens bij alle aanpassing zijn voor- en nadeelen het is een kwestie van ze tegen elkaar afwegen.


>Zelf heb ik hele goede ervaringen met het polijsten van in- en uitlaatpoorten. Het is wel een van de laatste stappen die je moet nemen tijdens het tunen, het polijsten van een standaart cilinder heeft weining nut. Maar dat is logisch lijkt me.
Wat ik zouw doen is als eerste de twee wandjes tussen de spoelpoorten scherp vijlen (van af de charter kant, ff voor de zekerheid , en vervolgens met een drempel met fijn waterproof schuurpapier de poorten glad maken. Pas nadat je de fijste korrel hebt gehdad moet beginen met de polijst pasta, anders heeft het geen nut. Je kan met polijst pasta geen mm's van het ijzer polijsten.

Hetzelfde geld voor de in en uitlaatpoort, de uitlaatpoort heeft het meeste effect. Tevens verkomt een goed gepolijste uitlaat poort dat koolsotf vat krijgt op het ijzer.

Groeten, Joost

And remember :

 
It is going to be a Endless summer...
Sneks 27-4-01?14:40 Print reply
Posts: 2499
Ik snap het wel een beetje, de stroomsnelheid wordt dus groter. Maar is het ook slim om het spijltje "gestroomlijnd" te maken. Waarvoor zit het er eigenlijk.

En origineel is de inlaatpoort erg bobbelig voor het optimale effect zou je inderdaad met polijstpasta moeten werken. Maar als je alleen met freesjes werkt zou dit toch ook al een verbetering moeten zijn?
of niet
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Sneks 27-4-01?14:43 Print reply
Posts: 2499
owja, en tijdens het frezen blijf ik maar van die fles af
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Joost 27-4-01?14:55 Print reply
Posts: 1108
Het is niet zozeer dat de snelheid groter word maar meer de doorlaat.

Ik denk dat je het spijltje bedoelt tussen je membraam en je charter. Die ziet er om de in-stroom snelheid te vergroten, als je namenlijk het oppervlak verkleint, vergroot je automatisch de snelheid. Een hoge instroom snelheid is goed om een goede vulling te verkrijgen.
Aleen omdat het mengsel nouw eenmaal een bepaalde massa heeft en de kracht(lees druk) die nodig is om het mengsel aan te zuigen gelijk blijft heeft het mengesel een maximum versneling.
Nauw, wat gebeurt er dan als je in hoge toeren komt, de tijd dat de inlaat openstaat wordt kleiner en hoeveelheid mengsel moet sneller door de inlaatpoort. parradox aangezien er een max. versnelling is.

Wat je dus wilt is een grote inlaat poort bij hoge toeren en een kleine bij lage toeren, alleen die bestaan zover ik weet (nog) niet.
Wil je een cillinder tunen voor hogetoeren dan kan je het wandje er tussen uit halen of dunner maken. Maar wil je rustig toeren in het midden gebied dan raad ik je aan om er niet te veel aan te doen.


Dit verhaal geld trouwens voor alle poorten in je cilinder. Je wil hebben een zo hooginstroom snelheid bij een zo groot mogelijke vulling. Probleem is alleen dat je moter niet op een toeren tal blijft. En er een tijds factor mee speelt.

Je kan dit ook duidelijk zien in bestaande cilinders, neem eens een orginele cillinder. Daar zitten zulke kleine gatjes in dat het gewoon niet mogelijk is om hoge toeren te maken. Leg naast zo'n orgineel een snelle cilinder dan zal je al direct zien dat alle poorten veel groter zijn. Leg je er een hoog toerige merk cillinder als malossie naast dan zul ook zien dat de inlaat een groot gat is ipv twee sleuven.


 
It is going to be a Endless summer...
Sneks 27-4-01?15:12 Print reply
Posts: 2499
Het is dus nog ingewikkelder dan ik dacht. Ik denk dat ik dan van dat spijltje afblijf, aangezien in ook wat laagtoeriger wil kunnen rijden.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Dan the man 27-4-01?15:21 Print reply
Posts: 152
Spijl er tussen uit voor de hoge toeren en dan spoelkanalen voor wat kracht laag in de toeren. Spoelkanalen moet je boren, vanuit de spoelpoorten die het dichtst bij de inlaat liggen naar de inlaat toe. eerst kleine 5mm boor en dan met een 8mm ofzo erdoorheen. Kanalen 8-10mm maken en je hebt weer lekker wat kracht onderin!
 
Weer terug op de Honda!
Sneks 27-4-01?15:39 Print reply
Posts: 2499
Dus ik moet van die moet van de achterkant van de middelste een gat boren naar de spoelpoorten?

 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Joost 27-4-01?15:50 Print reply
Posts: 1108
Met auxelry-intake poorten heb ik geen ervaring...

Aan de poort map te zien is de cilinder niet echt idieal, meschien ligt het ook wel aan de manier hoe de poort map is gemaakt. Meschien verschoven ofzo. Zoniet dan moet je eerst de poort timingen eens berekenen. Want die ene poort ziet er niet echt lekker uit.
 
It is going to be a Endless summer...
Sneks 27-4-01?15:55 Print reply
Posts: 2499
Ja dit is mijn eerste poortmap

Maar hij was meer bedoeld om gemakkelijk te kunnen vragen wat Dan nou bedoelde, want ik heb alleen een scanner, en ik kan dus niet even snel foto's maken van de binnenkant van me cilinder. En ik wilde even begrijpen welk poortje hij bedoelde
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Neonlampje 27-4-01?15:56 Print reply

Posts: 14825
sjit, jij verveelde je echt!!

Hmm goed ID ga ik misschien ook maar eens doen wanneer ik de hele brut weer eens open heb... (volgende week dus)
 
Neonlampje 27-4-01?16:02 Print reply

Posts: 14825
Van die professionele tuners, die rekenen eerst alles uit... (zoals daarnet de poortiming)

Wat valt er eigenlijk allemaal uit te rekenen? en hoe doe je dat? altijd grappig om te doen, wanneer ik er weer eens me power-veil inzet
 
Sneks 27-4-01?16:26 Print reply
Posts: 2499
Dan moet je naar [URL[t]]http://www.macdizzy.com/2stroke.htm[/t]mcdizzy[/URL] gaan, daar staat alles over de poortentiming. Halverwege de pagina staat daar een kop Cylinder Mapping en daarachter part 1 part 2 enz deze moet je gebruiken en de two stroke calculator die eronder staat
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
MB50TUNED 27-4-01?18:27 Print reply
Posts: 1054
Ik ken meerdere tuners, en allemaal polijsten ze geen spoelgangen. Ik ken er eentje die ze zandstraald, en bij de rest weet ik het niet. Het probleem is dat het mengsel minder wervelt en minder mengs. Dit leid tot een iets minder goede verbranding. HEt is dus maar de vraag of je er wat mee wint. Uitlaatpoort kan wel. Maar hou je liever met het echte tunen bezig, o.a. uitlaatpoort ophogen/breder maken. En het is veel belangrijker dat je een uitlaat hebt die goed bij je cilinder past, dan dat je je uitlaatpoort gaat polijsten. Maar ik heb het ook gedaan, en ik merk er niets van. Polijsten is pas de laatste stap, als alles perfect is.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
verwijderd 27-4-01?22:24 Print reply
Posts: 4082
ja, aux. poorten, dat boor ik ook altijd, het helpt wel!, en ik frees het inlaat altijd wat groter,

binnenkort zal ik ook ff een cross membraan in een 70cctje frezen denk wel dat dat helpt

ohja, hans: je kunt je cilinder toch gewoon onder je scanner donderen, wel ff een witte doek ofzo erover heen voor de duidelijkheid

hier ff een raadseltje
ff op volg orde raden hoeveel mm deze carbs zijn (makkie)

ff scanner getest
 

Dit topic is 3591 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved