PROJECT MT8
Filmpjes :
http://projectmt.rea....com/projectmt_2.WMV
http://66.78.26.10/%...sx/hondamt5_042.mpeg
zoals onder ook al staat ga ik mn MT8 opvoeren.
setup in planning is dus :
110cc Malossi oud type - VHS getuned
34mm vlakschuif Mikuni
LvZ Opmaat uitlaat
Ori 80 kop, uitgedraait door VHS
Eurocilindro membraan met carbonnen kleppen.
De cilinder + kop heb ik al, maar die liggen momenteel bij VHS tuning, het tunewerk is al klaar ik krijg ze ws. maandag binnen.
De carburateur is ook al binnen ( met dank aan Erik N ), en hijs groot
foto :
Update
ik heb nu vakantie dus ik heb er de afgelopen dagen flink op los geschuurt.
resultaat :
mooi kaal he
dus morgen of overmorgen ofzo in de grondlak zette en spuiten.
ook is er het een en ander veranderd aan het frame, zoals monoshock ophanging, Daytona CDI ophanging en het achterstuk is veranderd.
ff een foto van het blok wat nog schoongemaakt moet worden en waar nog een hoop aan moet gebeuren :
vandaag (maandag) zou ik de cilinder + kop van VHS tuning binnenkrijgen, en de postbode had hem ook bij, maar ik was niet thuis :-( , dus moet ik ff wachten tot morgen.
morgen meer fotos !!!
Update
Vanochtend heb ik de cilinder + kop bij et postkantoor opgehaalt en thuis ns goed bekeken.
Gelukkig ziet alles er echt piekfijn uit, zoals beloofd wat fotos :
cilinder :
cilinderkop :
en de cilinder van onderen ( met mooie aansluitende kop )
UPDATE
tis al ff geleden dus het word weer ns tijd voor n update.
inmiddels is de uitlaatberekening klaar, en alles is op papier uitgeprint en t ligt nou bij leon de mt5 boer die hem gaat maken.
verders is het frame zwart gespoten en de tank is geel gespoten.
het geel van de tank is alleen niet mooi uitgevallen.
met spuitbussen een tank waar nogal wat deuken inzitten in een lichte kleur spuiten is geen mooie combinatie. dus ik weet nog niet echt of dat ik het met nog wat lagen iets beter probeer te krijgen of dat ik het gewoon zwart spuit.
verders is alles wat ik nog nodig heb bij dekker parts bestelt maar daar heb ik nog geen verstuurbericht van gehad.
zometeen ga ik van alles ff fotos maken.
UPDATE
Ik ben ok weer verder gegaan met de MT.
de onderdelen zijn binnen en de MT staat al op wielen.
Leon de mt5 boer heeft ok al niet stilgezeten en de opmaat pijp is klaar.
fotos van de pijp :
en rukke maar manne..
UPDATE!!!!!
de afgelopen week is er ook weer het een en ander versleuteld aan de MT.
de opmaat pijp is helemaal opgeschuurt met glaswol en die word een dezer dage in hittebestendige 800 graden lak gespoten tegen het roesten.
verder heeft leon de mt5 boer het spruitstuk gemaakt. dat viel nog niet mee want zon grote carburateur is moeilijk om in een MT framepje te krijgen, helemaal omdat er monoschock vering in zit.
de carburateur hangt ietsje schuin maar de vlotter kan nog goed op en neer enzo dus lopen zal het goed.
ook heb ik de ontsteking erop gezet en aangesloten.
het is gewoon normale vliegwielontsteking met een blauwe daytona CDI om de 12k die hij zou moeten gaan draaien goed aan te kunnen. als het goed is is nu ook de dip bij de 7000 toeren weg.
UPDATE!!!!!!!!!
de tank + t achterstuk hebk vandeweek gespoten en omdatk vandaag toch nix te doen had hebk het op mn MT gezet, samen met t zadel en de uitlaat.
ziet er mooi uit vind ik zelf.
fotos :
UPDATE
na lange tijd weer ns een update
in de tussentijd hebk mn MT zo goed als af gemaakt, handvaten erop, kabels erop, remmen maken, gaskabel maken, filter erop, goede tandwielen erop enz.
ook wilde de ontsteking maar niet vonken, ook niet met andere cdi, en andere bobine en andere bougie. na lang kutten kwam ik erachter dat de spoel kapot was, dus ff een andere ingezet, nu vonktie wel
ook heb ik mn uitlaat opgespoten met hittebestendige blanke lak.
resultaat is dat de uitlaat nu mooi glanzend is;
op de eerste 2 blanke conussen zie je het goed.
filter hebk mbv. een 45mm powerfilter van 50cc.nl en een snelle luchtslang voor een MT5 gemaakt. kweenie of ik dit hou mischien ga ik toch nog wel een schuimfilter kopen.
Maargoed, gisterenavond had ik alles in elkaar gezet en ik en leo de mt5 boer gingen de MT proberen te starten. na vele rondjes rennen startte hij nog niet. en we hoorde ook geen verschil tussen geen gas en volgas wat wel zo hoort. leo hoorde iets uit het blok kome dus wij luistere, komt er van da geknars uit het blok, alsof er slijpsel in de cilinder zit ofzo.
dus wij meteen naar huis geduwt en kop eraf getrokken.
alles zag er goed uit, was nix op aan te merken. maar mischien dat er wat in het carter ligt. ook ging de kickstarter normaal totdat de uitlaatpoort net open ging, dan gingtie ineens stroever. dus ik vreesde al het ergste dat heel het blok openmoest.
naja toen hadk het vliegwielkapje eraf gehaalt om ff aant vliegwiel te voelen waar ergens hij precies stroef loopt.
bleek dat het vliegwiel tegen de spoel aanliep.
ik ga straks ff mn vliegwiel eraf halen om te kijken of hij dan nog stroef loopt, maar dat denkik niet.
nou hoop ik dat het knarsend geluid van mn vliegwiel kwam, want daar zit vaak nogal wat vuiligheid en slijpsel enz aan. nou hoop ik dat het dan goed is.
UPDATE!!!!!!!
ok, zoals eerder gezegd ben ik vandaag verder gegaan met mn MT, ik had eerst het vliegwiel eraf gehaalt en gelukkig hoorde ik toen geen slechte geluiden meer uit het blok komen. ik heb er een zo goed als nieuw vliegwiel opgezet, die 2 uitsteeksels van de spoelen beetje bijgeschuurd en terwijl ik de spoelen vastdraaide duwde ik ze naar boven zodat ie zo ver mogelijk van het vliegwiel afzit. en tadaa het liep niet meer aan
toen hebk het membraan eruit gehaalt want dat vertrouwde ik niet zo en ik heb er een ori honda 4 kleps membraan ingezet ( kwil nog een ander ). toen ging hem eerst ff zonder filter starten, ff kijken of hij liep.
dus ik duwen, en eindelijk sprong hij net aan, allemaal stotteren enzo, ik kijk achterom een supergrote walm witte rook, olie dus.
naja ikke rustig beetje rijden alles lichtjes laten inlopen en kijken of ik iets speciaals merk ofzo.
nadat ik de straat uit had gereden ff omgedraaid en ff het gas opengedraaid.
sow wat gaat dat hard zeg
toenk achterom keek stond heel de straat blank van de rookwalm amar dat maakt niet uit
.
hij liep opzich wel maar niet erg goed, veel stotteren.
in hoge toeren doet hij het beter.
de opmaat uitlaat werkt echt geweldig.
eerst voelt hij nog enigzins tam aan, en als hij rond de 8 / 9k komt gaat het voorwiel in zn 2 en 3 omhoog en je word echt zon beetje gelanceert
.
ik heb nog niet echt getest hoever hij doorgaat, want omdat hij nog niet zo goed loopt wil ik een beetje rustig aan doen.
toen hadk het luchtfilter erop gezet en benk naar n vriend van mij gegaan die in een doodlopend straatje woont, om ff goed uit te testen.
met het luchtfilter liep hij minder goed , hij stottert veel en als ik een beetje hard wil gaan moet ik het benzinekraantje uitzetten zodat hij wat armer gaat lopen.
het enige wat ik jammer vind is dat de koppeling ondanks de 4 nieuwe ( ingeweekte ) platen en de versterkte veren het maar net houden, ze houden het wel maar ze houden het net als ik rustig over schakel.
maargoed, vandeweek ns wat sproeiers halen ff kijken of ik hem enigzins afgestelt krijg.
UPDATE !!!!
na lange tijd weerns een update.
kheb lang nix meer kunnen doen omdatk mn sleutelbeen gebroke had maar das nu weer goed dus kben weer bezig met mn mt8.
ik heb nu een malossi 6 kleps membraan gekocht ( nog bedankt hannes ) en erop gezet.
foto:
en kheb ook een paar verschillende opvulstukjes ( stuffers heten ze volgens mij ) geprobeerd. dat zijn van die dingen die tussen het membraan en spruitstuk komen om de carb wat hoger te krijgen.
eerst hebk da malossi ding op verschillende manieren geprobeerd en daarna 2 zelfgemaakte.
uiteindelijk paste een vrij dik (4mm) alluminium stuffer het beste.
de carburateur hangt nu zo goed als recht, nog niet helemaal maar dit moet zeker kunnen.
vreemd genoeg lekt de carburateur nog steeds ook als hij zo goed als recht staat en ik heb de vlotterbak enzo er nog nooit af gehad maar ik zal straks de carb wel ff schoonmaken hopelijk is het dan over.
verder is leo ook bezig geweest met een luchtfilterhuis voor op mijn mt. het plan was eigenlijk om zelf een compleet luchtfilterhuis te maken met twin air filterdoek erin. dit omdat het orginele niet meer past. maar toen het luchtfilterhuis af was bleek dat het veel te weinig lucht doorliet en dat is nou eenmaal noodzakelijk met mijn setup.
daarom word het luchtfilter ws. gebruitk als ontluchtingsfilter voor de trekker ofzo en ben ik nu opzoek naar een twin air filter.
mischien is het ook wel beter zo want een twin air filter is net zo goed en lijkt me er ook beter uitzien.
kheb ook de gasnaald van de carburateur verstelt, straks even kijken of het wat uithaalt maar ik denk datk toch maarns wat sproeiertjes moet gaan bestellen.
gisteren hebk hem ook geprobeerd te starten maar ik kreeg hem niet echt aan.
de vorige keer lukte het ook net met veel moeite.
mn mtx-sh die normaal in 1x start moest ik meestal ook al aanduwen toenk nog die daytona cdi erop had zitten dus straks even kijken of het scheelt als ik de orginele er ff opzet.
ik denk dat het gewoon een combinatie van alles is, hoge timingen, lompe carburateur die veelste rijk staat, uitlaat die pas bij de 9k begint te werken en de daytona cdi.
kverwacht wel dat ie goed start alsie eenmaal afgestelt is maar dat is afwachten.
UPDATE !!!!
kben ffkes opzoek geweest naar een luchtfilter wat erop past omdat dat opmaat luchtfilterbox niet goed werkt.
na enkele zake afgeweest te zijn (keers, kimenai, polder, 50cc, twins en nog n paar) hebk toch wat gevonden.
een twin air filter met een aansluiting van 57mm die eigenlijk voor een yamaha XT550 motor is.
de slang daarvan is vrij stug maar na ffkes proberen past hij net
.
kheb btw heel erg mazzel dat hij ertussen past, het gaat nl. echt NET. mn kickstarter past er alleen niet meer op
dus mischien zon korte proberen te regelen die net over het blok heenloopt maar kmoet ff kijke hoe da zit met asdiktes enzo maarja komt wel goed. en anders kank hem toch nog aanduwen :p
kben nou beetje bezig met de ontsteking, kheb de grondplaat niet meer vervroegd gezet maar op orginele stand en de daytona weer terug gezet ( zat een ori op ).
morge ff kijken ofk hem aant vonken kan krijgen en dan dindsdag gaan afstellen met sproeiers enzo en heel mischien nog filmpje maken ofzo. er zit nu sproeier 250 in.
UPDATE
Kheb er vandeweek weer ns op los gesleutelt
kweet niet of iemand het was opgevallen op de vorige fotos maar kheb mn mt voor wat verhoogd omdatk wel erg ver voorover zat en dit rijd al een stuk beter
.
Khad btw ook nog wat andere dingen gedaan.
Ten eerste had ik van de K&N filterspul gehaalt en mn filter ingeolied.
werkt goed, alleen heel mn filter is nu roze
.
en verder hebk er ook een dodemansknop opgezet. leek me wel zo veilig als er ns een keer iets gebeurt ofzo.
Verder kreeg ik mn mt maar niet aan het lopen.
hij vonkte goed, kreeg benzine en ging goed rond enzo. na alles 2x op valse lucht hebben gecontroleerd enzo deed hij het nog steeds niet.
khad ook al de carb paar keer schoongemaakt en een 250 sproeier erin gedaan.
de vorige keer startte hij ook al heel erg slecht maar nu kreeg ik hem helemaal niet aan de praat.
kwas vanochtend eigenlijk van plan om hem met een touw aan een scoeter te binde en dan kijke oftie wel aan ging.
net voordat die gast met zn scooter ff kwam kijke kwam ik op het idee om de overige aansluitingen die erop zater dicht te maken.
zon carburateur zit nl. op een rs250 met 2 carburateurs.
daarom zitten er extra aansluitingen op, waarvoor weet ik niet precies, mischien olie ofzo maargoed, ikke die dingen dichtgemaakt en ff kijken.
na 2 meter lopen lieptie al
.
Hij reed al een stuk beter dan eerst maar nog niet goed. Hij haperde veel en viel bij volgas snel uit. Ff naar bougiekleur gekeken die een beetje te licht was.
Toen de carburateur eraf gehaalt en een 260 sproeier erin gezet.
Dat liep al een stuk beter. Bougiekleur is goed en in lage toeren pakt hij al redelijk goed op.
Hij blijft zelfs mooi netjes stationair lopen
.
Alleen in hoge toeren liep het zo heel goed nog niet. veel stotteren en haperen en niet zo heel erg hard trekke. Als ik wat minder gas gaf werd het al wat minder maar goed lopen deed het niet.
Dattie niet erg goed liep in hoge toeren lag niet zozeer aan de carburateur afstelling maar aan de ontsteking, het lijkt wel alsof de bougie steeds vet slaat.
Andere bougie helpt ook niet echt, ik heb een nieuwe NGK BH9ES geprobeerd en een BOSCH SUPER, maar beide deden hetzelfde.
Het leek er wel op dattie in hoge toeren gewoonweg teveel mengsel kreeg en verzoop.
Op zon carb zit nl. powerjet, een sproeier die bij hoge toeren begint te werken zodat hij in hogere toeren rijker gaat lopen.
Dit werkt met een slangetje vanuit de vlotterbak naar de bovekant van de carb waar de sproeier zit.
Powerjet afsluiten was dus simpel
2 dunne slangetjes pakke, schroefjes erin en klaar.
Dit liep al wat beter, hij stotterde minder op hoge toen en leek bij driekwart gas al vrij normaal te lopen. volgas is alleen nog niet te doen.
foto van hoop afgesloten slangetjes :
Dus, nou ga ik een beetje met mn ontsteking aan de gang, grondplaat vervroegen net zoals de vorige keer toen hij beter liep in hoge toeren en andere cdi's proberen. ook ff kijken of een crossmotor bougie wat uithaalt.
hier een filmpje van alles :
je kunt goed merken dat de mt in hoge toeren hapers en stottert enzo.
alles is met powerjet behalve op dat lange rechte stuk. opt eind rij ik met leon de mt5 boer achterop
http://home.deds.nl/~dhb/Filmpje/johnmt8.WMV
als het niet werkt doel opslaan als.
UPDATE
Ok, mn mt is weer uit zn winterslaap gekomen
.
De laatste keer dat ik erana gesleuteld heb is al even geleden, hij liep niet goed en toen begon de ontsteking het slechter te doen dus had ik hem gewoon weggezet simpelweg omdat ik in de winter weinig zin heb om er iets aan te doen.
Het gezeik met de ontsteking was ik beu, kroonsteentjes werktte niet dus heb ik een vriend langs laten komen met goede soldeerbout die bij zon electronicabedrijf werkt en die heeft alle draadjes netjes aan elkaar gesoldeerd
.
vervolgens heb ik er van die waterdichte tape omheen gedraait en afgedicht met slangetjes. zit goed dicht
.
Verder heb ik wat onderdeeltjes bestelt zodat ik hem helemaal goed in elkaar kon zetten en zodat ik weer kon rijden.
Wat ik bestelt ha d:
- Denso W27FS-U bougie ( schijnt een stuk beter te zijn ).
- IRIS ketting ( zon gouwe ).
- ander gashendel, deze was nie goed meer
- andere kabels.
- nieuwe spies.
dus ik vandaag alles weer ns in elkaar gezet.
in het begin woutie nie echt vonken, tenminste ik zag het niet.
Toch maar alles in elkaar gezet op hoop van zegen.
Nou na een paar uurtjes stond hij weer helemaal in elkaar.
Dit keer zat er een sproeier 320 in ipv 280.
En ikke douwen.
Na een stuk gedouwt te hebben wou ik het bijna opgeven en toen gaf ie net een teken van leven
.
Na ff stug volhouden lieptie eindelijk en kon ik gaan kijken hoe die reed.
Hij reed al een stuk beter dan vorige keer, hij valt minder terug en gaat wat langer door.
Het lijkt er dus op dat de betere bekabeling, andere sproeier en de andere bougie wel degelijk helpen.
Sow, wat gaat dat hard zeg
ongelofelijk
.
Maja omdat het al een uur of 8 was kon ik niet echt lang rijden, het was pikekdonker dusja.
Vandeweek zo goed mogelijk proberen af te stellen, en dan mischien ns kijken of ik een afspraak bij keers kan maken voor de testbank. ik begin toch wel benieuwt te worden hoeveel ok hij nou heeft, en ws. dat hij tips heeft om hem beter te laten lopen.
foto's :
er missen btw nog een paar fotos op deze pagian omdat de server een tijd geleden gecrashed is, maar dat komt grotendeels een deze dagen nog wel goed.
UPDATE
Vandaag ben ik ns wezen testrijden en heb ik samen met marco g met n mt en leon de mt5 boer een filmpje gemaakt.
In het begin lieptie redelijk, maar opeens schakelde in ns wat hoger op en mn brommer begon heel erg raar de doen, de koppelingshendel ging wat op en neer en hij viel heel de tijd uit zn versnelling. het lijkt wel alsof er een tandje van zn 4 af is, maar dat van de koppeling snap ik niet.
Ik snap mn god nie wat het is of kan zijn, mischien iets met de koppeling mischien iets met de versnellingsbak, maar daar hoop in de komende dagen achter te komen.
Maja ondanks dat heb ik toch even goed kunnen rijden.
de ontsteking doet het nu veel beter, en de afstelling is al ietsje beter geworden.
echt goed staat hij nog steeds niet dus daar moet nog wel wat aan gebeuren.
Verder hadden we marco's opmaat onder mijn mt gehangen wat het deed.
het liep eigenlijk nog best goed, beter dan wat ik verwacht was. had veel meer koppel dan met mijn uitlaat, maar was langena niet zo fel bovenin.
In ieder geval een filmpje van deze dag
:
http://home.deds.nl/...es/Project%20MT8.WMV
het 2e filmpje is er btw ff af, deze hoop ik er zo snel mogelijk weer op te hebben
updatje
Nou, ik heb hoogstwaarschijnlijk het euvel van de koppeling opgelost.
Giesteravond was ik een beetje aan het kijke nwat het nou precies was, dus ik een beetje rustig rijden, en in zn 5 ( met keiweinig toeren ) ging het koppelingshendeltje op en neer, de kabel kwam steeds strakker te staan, totdat hij net ging slippen, en dan gintie weer losser staan.
Dusja, toenet koppelingskap eraf gehaalt, en ik zie er allemaal schuim in zitten.
Dusja, verkeerde olie dus.
Kan wel kloppen want er zit nog niet zo lang nieuwe olie in, hak bij een fietsemaker in de buurt gegaan, en wat vriende van me zeiden dat da wel n goeie was dus ik daar olie gehaalt.
Ik vond 80w90 al wat raar, maar die gast zee dat het echt goeie olie was, dusja ik die erin gedaan. maarja schijnbaar toch niet goed.
Dus nu hebk er gewoon weer 10w40 in zitten, nu hopen dattie het wel goed blijft doen.
Dit bericht is ge-edit door John Huijben op 11-3-2005 23:30
Dit bericht is ge-edit door John Huijben op 15-3-2005 18:08