Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
|
Pagina 94 van 95
|
Dit topic is 239906 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
kenny77 |
22-4-2011 10:08 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommenator
Hallo,
Ik ben bezig met tunen van een derbi hunter cilinder, maar moet alleen de slag van de krukas weten en de lengte van de drijfstang. Weet iemand dit? Gr
De slag kan je zelf meten. (gewoon de verplaatsing van de zuiger)
drijfstanglengte kan je wel 2x de slag doen.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 22-4-2011 om 10:14 uur.
|
|
|
|
brommenator |
22-4-2011 11:48 |
Posts: 71 |
Thanks!
Ik had ff de zuiger onderin de cilinder gelegd, met schuifmaat afstand tot de kop gemeten min de squish = slag(37,6mm). nog ff nagecheckt.
boring/2=r
r*r*pie= A zuiger
inhoud= A zuiger * h (h=37,6) = 49,8 cm3
en aangezien het een 50cctje is klopt het aardig.
Gr!
|
|
|
|
Marcooow |
22-4-2011 11:52 |
Posts: 5713 |
hier kun je zien wat ik weg wil halen in de uitlaatpoort
omdat de cilinder wat word opgehoogd, haal ik ook aan de onderkant wat weg (en omdat de poort standaart helemaal niet hoog is)
poort 1mm omhoog en 5mm breder (34mm op poortmap, echte breedte 30,89, 68,64%)
is dit zo een mooie vorm?
(deze poortmap is gekopieerd daarom dat die zo vaag geworden is)
Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 22-4-2011 om 11:53 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 22-4-2011 om 11:53 uur.
|
|
faster than a bullet! |
|
kenny77 |
22-4-2011 12:52 |
Posts: 29286 |
Vandaag dan toch maar een fluitpoortje bij gebeund.
Niet door de tapeinde gekomen, maar het spijltje is wel erg dun geworden, ik hoop dat hij niet gaat scheuren , maargoed daar komen we maar op een manier achter.
Moet dadelijk weg, dus de andere kant , is voor een andere keer. :(
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
afbeelding
hier kun je zien wat ik weg wil halen in de uitlaatpoort
omdat de cilinder wat word opgehoogd, haal ik ook aan de onderkant wat weg (en omdat de poort standaart helemaal niet hoog is)
poort 1mm omhoog en 5mm breder (34mm op poortmap, echte breedte 30,89, 68,64%)
is dit zo een mooie vorm?
(deze poortmap is gekopieerd daarom dat die zo vaag geworden is)
Poort aan de bovenkant meer symmetrisch, en als het mijn cilinder was, zou ik de uitlaatpoort iets smaller maken en gewoon lekker fluitpoortjes bij boren.
Bij een mt5 cilinder kan dat toch makkelijk.
Omdat je poort ook redelijk hoog is zo te zien, icm een breede poort, dat vinden je zuigerveren niet zo leuk.
Of je zou al een goede kwaliteit zuigerveren moeten hebben en een redelijk krappe zuiger speling, maar ik zou het er niet op gokken (ik heb het 2x op de gok gedaan, dat ging niet goed, hehe. )
|
|
|
|
Marcooow |
22-4-2011 12:55 |
Posts: 5713 |
met fluiters boren, heb ik niet zoveel ervaring
heb al wel een paar keer aux poorten geprobeerd maar dat was ook nog niet echt ene succes
32mm breed bij 20mm hoog wel te doen dan?
|
|
faster than a bullet! |
|
kenny77 |
22-4-2011 13:04 |
Posts: 29286 |
Alles moet je leren.
Je hebt toch zat van die probeer honda cilinders liggen?
Eerst de fluitpoort in de cilinderwand aftekenen dan maak je van die tekening een holle ruimte in de cilinder wand , zodat je een richtlijn hebt waar je naar toe gaat en dan zie je ook waar je aan het boren bent
Dan een inkeping in de uitlaatschacht maken zodat je boortje niet alle kanten op springt.
En dan met een kleine en kort boortje voorboren en dan met een lange boor na boren.
Het stelt uit eindelijk allemaal niet zo veel voor.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 22-4-2011 om 13:05 uur.
|
|
|
|
Marcooow |
22-4-2011 13:12 |
Posts: 5713 |
|
|
faster than a bullet! |
|
Marcooow |
25-4-2011 18:46 |
Posts: 5713 |
dit is een foto van een cilinder die ik op internet zag
nou vroeg ik me af waarom die cilinder vanaf onderkant inlaat naar de spoelpoorten bewerkt is, er zit zegmaar een gleuf aan allebij de kanten
mijn cilinder heeft dit niet, bij die cilinder is het erg ook duidelijk zelf ingemaakt maar is het beter dat ik het ook in mijn cilinder maak?
Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 25-4-2011 om 18:46 uur.
|
|
faster than a bullet! |
|
kenny77 |
25-4-2011 18:49 |
Posts: 29286 |
komt omdat een mt5 blok, daar al standaard "aux kanalen" in het carter heeft.
In plaats van een gat te boren is een gleuf maken wat makkelijker.
|
|
|
|
Marcooow |
25-4-2011 18:49 |
Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
komt omdat een mt5 blok, daar al standaard "aux kanalen" in het carter heeft.
In plaats van een gat te boren is een gleuf maken wat makkelijker.
oke, eigenlijk is het dus hetzelfde effect als een aux poort
|
|
faster than a bullet! |
|
brommenator |
27-4-2011 16:54 |
Posts: 71 |
Ik ben nu zover met mijn cilinder dat ik kan gaan vijlen/frezen. Heb alles al netjes afgetekend enzo. Maar nu zit ik met het probleem dat mijn dremel simpelweg niet bij de poorten komt. Heb al een 90 graden opzetstuk gekocht, maar dit is nog te groot. Hoe werken jullie om de spoelpoortjes bij te werken?
Gr!
|
|
|
|
Marcooow |
27-4-2011 19:38 |
Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommenator
Ik ben nu zover met mijn cilinder dat ik kan gaan vijlen/frezen. Heb alles al netjes afgetekend enzo. Maar nu zit ik met het probleem dat mijn dremel simpelweg niet bij de poorten komt. Heb al een 90 graden opzetstuk gekocht, maar dit is nog te groot. Hoe werken jullie om de spoelpoortjes bij te werken?
Gr!
daarvoor heb je een dure haakse frees nodig, of je moet handig zijn en er zelf 1 in elkaar beunen
|
|
faster than a bullet! |
|
Niek de Wildt |
27-4-2011 21:51 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]
daarvoor heb je een dure haakse frees nodig, of je moet handig zijn en er zelf 1 in elkaar beunen
http://link.marktplaats.nl/422670557
misschien is deze bruikbaar, ik zie op de foto haaks handstukje erbij liggen.
|
|
|
|
Marcooow |
28-4-2011 21:52 |
Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
http://link.marktplaats.nl/422670557
misschien is deze bruikbaar, ik zie op de foto haaks handstukje erbij liggen.
ohja dat is wel mooi ja
kan je als je alleen dat haakse handstuk heb, dat op een normale dremel passend maken of hoe werkt dat? moet je dan perze die andere tandartsdingen erbij hebben?
|
|
faster than a bullet! |
|
MaXi-PuCh |
28-4-2011 22:01 |
Posts: 1531 |
ik zou gewoon het hele setje kopen, zon tandartsding is ook nog eens veeel compacter dan een dremel.
|
|
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk |
|
Dit topic is 239906 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 94 van 95
|
|