Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 998 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
Pagina 22 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 93, 94, 95Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 289883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

John Huijben 8-2-2005 12:14 Print reply

Posts: 2433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

blowdown is toch verschil tussen spoelpoorten en uitlaatpoort en hoe hoger je blowdown, hoe krachtiger, korter en hoger in je toeregebied je powerband ligt? (simpel gezegd dan)

wat nou, als je eerst je blowdown op bijv 30 zet en dan je spoelers hoger maakt zodat je blowdown weer 20 wordt bijv. wat voor rijgedrag krijg je dan?

ik dacht, omdat je poorten zo hoog liggen zal hij weinig compressie hebben en onderin toeren dus niet zo lekker lopen maar door de lage blowdown zou hij dan juist beter moeten lopen onderin

enlighten me :P


hoge timingen en toch een lage blowdown zorgen meestal voor een vrij brede powerband, in hoge toeren. neem bv. een race kreidler.
de powerband daarvan ligt ongeveer tussen de 12000 en de 16000 toeren. erg veel toeren, maar toch een brede powerband.
de uitlaatpoorttiming daarvan is 200 en de blowdown is 32.

op je straatbrommertje zou ik gewoon relatief normale waarden aanhouden, blowdown van tussen de 30 en 35 ofzo en uitlaatpoorttiming van rond de 180.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Joostvdw 8-2-2005 13:06 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben

[...]


hoge timingen en toch een lage blowdown zorgen meestal voor een vrij brede powerband, in hoge toeren. neem bv. een race kreidler.
de powerband daarvan ligt ongeveer tussen de 12000 en de 16000 toeren. erg veel toeren, maar toch een brede powerband.
de uitlaatpoorttiming daarvan is 200 en de blowdown is 32.


op je straatbrommertje zou ik gewoon relatief normale waarden aanhouden, blowdown van tussen de 30 en 35 ofzo en uitlaatpoorttiming van rond de 180.


thx dat verklaart een hoop, maar wat is het voordeel hiervan? want je zou dan toch net zo goed die powerband rond de 6000-10000 maken? waarom zo hoog? slijt alleen maar harder zou ik zeggen...
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Leen 8-2-2005 13:08 Print reply

Posts: 26877
hoe meer toeren hoe meer vermorgen, in theorie dan, en in hoge toeren zal je niet zo snel terugvallen door een heuveltje ofzo
 
wiebutt 8-2-2005 13:09 Print reply

Posts: 6264
Hoge toere sluit wel een stukkie harder
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
wiebutt 8-2-2005 13:10 Print reply

Posts: 6264
Ik wil ook lere tune, waarmee te beginne :P?
Uitlaat poort ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Joostvdw 8-2-2005 13:11 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen

hoe meer toeren hoe meer vermorgen, in theorie dan, en in hoge toeren zal je niet zo snel terugvallen door een heuveltje ofzo


meer toeren is altijd meer vermogen? mmmm, dus dan doen ze beide EN veel toeren EN daar nog vermogen hebben ook

oke, klinkt simpel, wie gaat et uittesten
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
John Huijben 8-2-2005 13:15 Print reply

Posts: 2433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

[...]


thx dat verklaart een hoop, maar wat is het voordeel hiervan? want je zou dan toch net zo goed die powerband rond de 6000-10000 maken? waarom zo hoog? slijt alleen maar harder zou ik zeggen...


bij de 16k is meer vermogen .
maja zon kreidlertje is ook niet echt voor straatgebruik he. meer sprinten.
maar op een mttje ofzo zou ik dat niet doen, slijt alles veel sneller en je hebt kans dat je zuigertje gaat smelten enzo.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Joostvdw 8-2-2005 13:18 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben

[...]


bij de 16k is meer vermogen .
maja zon kreidlertje is ook niet echt voor straatgebruik he. meer sprinten.
maar op een mttje ofzo zou ik dat niet doen, slijt alles veel sneller en je hebt kans dat je zuigertje gaat smelten enzo.


waarom smelt een zuiger dan niet in een kreidler?

want kreidler heeft langere slag (43mm dacht ik?) dan een honda dus is de zuigersnelheid nog groter dan bij een hondatje met zelfde toeren

 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
-Tom- 8-2-2005 13:22 Print reply

Posts: 4151
Zuiger smelt niet zomaar :
 
FTS Member
Joostvdw 8-2-2005 13:25 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-

Zuiger smelt niet zomaar :


nee oke, maar als de zuiger snelheid boven de 21m/s oid komt wordt et allemaal wel errug warm en zal de kans op een warm/vastloper exponentieel toenemen...

en ik vraag me dus af, waarom bij een honda zulke zuigersnelheden eerder schadelijk zijn dan bij een kreidler (Want dat zegt Jonh indirect)
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Sander-gpr 8-2-2005 14:05 Print reply

Posts: 405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

[...]


waarom smelt een zuiger dan niet in een kreidler?

want kreidler heeft langere slag (43mm dacht ik?) dan een honda dus is de zuigersnelheid nog groter dan bij een hondatje met zelfde toeren


een kreidler heeft een slag van 39,7mm, een puch heeft een slag van 43mm.
 
Ik ben niet gek, dat lijkt maar zo.
Tijzzz 28-2-2005 16:02 Print reply

Posts: 4215
Ik heb een probleem met het berekenen van de blowdown van mn Zeta 70AC (Honda MT-5, doorsnee 45.5mm, slag 41.4mm

Heb een poortmap gemaakt volgens de FAQ


En aan de hand daarvan een 2d tekening van cilinder/krukas


Als ik dan ga rekenen kom ik op:
> Uitlaatpoorttiming = 90*2 = 180
> Spoelpoorttiming = 83*2 = 166
> Blowdown = 90-83= 7

En aan het begin van dit topic staat dat je blowdown tussen 20 en 40 moet liggen.

Wat doe ik verkeerd?

Dit bericht is ge-edit door Tijzzz op 28-2-2005 18:22
 
John Huijben 28-2-2005 16:27 Print reply

Posts: 2433
de spoelpoorten liggen een stuk lager dan je uitlaatpoort, ik weet haast wle zeker dat die niet helemaal opengaan, als je zuiger onderaa nstaat wat is dan open ?? die lengte moet je nemen, dus zuiger onderaan zetten, kijken waartie staat ( ws. onderkant uitlaatpoort ) en streep trekken op poortmap waar dat is, en de poorthoogtes vanaf daar bekijken, alleen het gedeelte wat geopend word door de zuiger telt nl. mee
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Kampersjaak 28-2-2005 16:29 Print reply

Posts: 12285
dan kan de benzine nooit lekker stromen,
als het tegen de zuiger aan komt
 
oderint dum metuant
John Huijben 28-2-2005 16:31 Print reply

Posts: 2433
maakt niet zon erg groot verschil uit hoor, ik denk niet dat je het merkt in prestaties.

er zijn brommers die dit standaard hebben, maar dan helemaal tot onderaan de cilinder, dus gewoon open spoelpoorten. sommige types puch max ihebben dit ook.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last

Dit topic is 289883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 22 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 93, 94, 95Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved