Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1042 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
Pagina 1 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 93, 94, 95Volgende pagina >
Dit topic is 239524 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blorn 1-9-2004 10:17 Print topicpost

Posts: 13825
Dit is het vervolg op het vorige "Algemeen poortmap, timingen en tunen topic" die gesloten is omdat startpost niet meer werkte etc. In dat topic staat toch nog aardig wat nuttige informatie, dus hier linkje:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14350

FAQ voor het maken van poortmaps:
http://www.brommerfo...faq/artikel/127/last

Post hier dus maar je vragen over tunen in het algemeen, timingen, poortmaps etc.
 

Joscross 1-9-2004 17:41 Print reply

Posts: 12501
Omdat het oude topic is gesloten, en ik nog geen antwoord op mijn (net) gestelde vraag heb gekregen trap ik af:

Zou iemand mij aan de formules voor het berekenen van een powerbox kunnen helpen?

Ik ben van plan om een powerbox te gaan maken voor mijn profielwerkstuk, de werking er van resonatie ed, en een proef experiment.

Maar nou kan ik nergens de formules er voor vinden. En dat is eigenlijk toch wel noodzakelijk voor school, bimotion heb ik dus niets aan.
 
Bullet 1-9-2004 17:51 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

Net ff stukje afgetypt, lees maar, aanvullingen hoor ik wel.
Timingen berekenen etc.

Door middel van de timingen van je cilinder, kun je bekijken, of er nog meer uit de cilinder te halen valt.

De formule die je nodig hebt, als je je timing wil berekenen is de volgende:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Bv.
Slag honda is 41.4, dus R wordt 41.4/2= 20.7
Drijfstanglengte, zoek maar op..
C, de afstand top zuiger, als de zuiger bovenin staat (en dus niet hoger kan) tot aan de bovenkant van de cilinder, deze maat moet je opmeten voor dat je de cilinder van je blok af hebt gehaald. Dit wordt ook wel ?deckheight? genoemd.
E, deze maat kun je vinden na het maken van een poortmap.

Maken van een poortmap:
Als je de cilinder van het blok hebt afgehaald, en dus de deckheigt weet, kun je een poortmap gaan maken. Dit is eigenlijk heel simpel, zoek een stuk papier, en stop dit in de boring. Zorg wel dat er een kant aan zit die echt recht is, deze moet aan de kant van de cilinderkop komen. Zorg ook dat dit stukje gelijk is aan de bovenkant, leg de cilinder dus bijvoorbeeld op een vlakke tafel. Zorg dat het papiertje geen kant meer op kan, bijvoorbeeld door het vast te plakken. Nu kun je de poorten gaan aftekenen. Zoek hiervoor een potlood, en kras voorzichtig langs de randen van alle poorten, daar waar de poort zit, zal het donkerder worden. Bij membraan gestuurde cilinders zijn de spoelers en uitlaatpoort(en) het belangrijkste als het om de timing gaat. Zorg dat je de hele poortvorm erop hebt, er kunnen soms nog foute vormen in zitten. Als je alle poorten gehad hebt, haal je het papier er uit, en je hebt een poortmap.. wauwJ Nu ga je alle maten opmeten, en druk ze uit in millimeters. Je meet de hoogte van deck naar de poorten, en de breedte van de poorten, vooral de uitlaatpoort. Boring, slag, drijfstanglengte, merk, eigenaar etc zet ik er ook altijd bij, zodat ik ze nog kan vergelijken. Hoe je deze breedte naar echte breedte moet omzetten, meld ik later.

http://picserver.stu...1ESRH/picserver.jpeg

Dit is een voorbeeld van een poortmap van mij.

Je ziet de timingen erbij staan; 187,4 en 123,9 graden. (uitlaat, spoelers)
Nu kun je wat je hier op zich nog niet veel mee, de blowdown moet je nog berekenen. Dat doe je door het verschil door 2 te delen. De uitkomst hiervan zal tussen de 20 en 40 liggen als het goed is. 30 is een nette waarde, cilinders met wat meer inhoud, dus 70cc en meer bijvoorbeeld, mogen vaak een iets grotere waarde hebben. Zit je dus ruim onder de 30, dan weet je waar je naartoe kunt werken. Doe dit echter niet altijd, zo had ik pas een cilinder waarbij de spoelers op 135 graden zaten, dit was een 50cc. Om nog een beetje koppel te houden heb ik de poort niet verhoogt, ondanks een te kleine blowdown. Ik heb toen slechts de vorm van de poort gewijzigd. Hier moet je gewoon ervaring mee opdoen.
Op de poortmap kun je ook de breedte van de poort gaan aflezen natuurlijk, en die vind ik persoonlijk veel belangrijker dan de hoogte. Je kunt in principe beter een brede lage poort hebben, dan een hoge smalle, omdat je met een hoge poort meer compressie verliest, de zuiger sluit pas later de cilinder volledig af. Dit geld echter wel tot een bepaalde hoogte, als je een blowdown van 20 hebt, zal die toch wel omhoog ?moeten?. De breedte op de poortmap klopt echter niet, aangezien je deze langs de wand hebt gemeten, en die waarde valt hoger uit dan de echte waarde. Die bereken je als volgt:
Sin ((poortmapbreedte x 180)/(pi x boring) x boring. Reken dit weer even terug naar %?ten, of laat de laatste ?x boring? weg. Wil je je spul heel houden, blijf dan onder de 70%, ook afhankelijk van de kwaliteit van de cilinder en zuiger. Deze cilinder zat gecorrigeerd al op 67,8% wat ik voor een gietijzeren cilinder breed genoeg vind.
Poortvorm
Voor enkele uitlaatpoorten, en kwaliteitszuigers en cilinders; de malossi op het plaatje vind ik PERSOONLIJK ideaal. Heb je het geluk een cilinder met een vlinderpoort te hebben, dan zou ik zelf de bovenkant ook zo recht mogelijk houden.

Het ?tunen? zelf.
Je hebt nu als het goed is de timing, blowdown, en gecorrigeerde breedte, en een ?doel? voor deze waardes. Ik behandel trouwens enkel de uitlaatpoort, spoelers zijn te moeilijk voor degene die van deze faq nog wat moeten opsteken . Ik maak dan meestal een nieuwe map, en teken daar de nieuwe poort in, die snij ik vervolgens uit, en dan teken ik de poort met watervaste stift af in de cilinder. Dan kun je gaan veilen, ?dremelen? etc. Terwijl ik hiermee bezig ben, maak ik ondertussen nog vaak een mapje, om alles te controleren. Zorg ook voor goede verlichting. Als de vorm er in zit, moet je nog wel zorgen dat het kanaal het ook kan afvoeren en breng ook bevels aan. Dit doe je door bv met de dremel kleine schuine randjes in de cilinder aan te brengen bij de poortrand, zodat de zuiger het niet zo zwaar heeft. Zelf doe ik het meestal met schuurpapier. Hierna kijk ik vaak naar andere zaken, de inlaat doe ik soms iets aan, maar bij membraan gestuurde cilinders kun je er imo beter afblijven. De spoelkanalen loop ik altijd nog na, of hier nog obstructies aanwezig zijn. Vaak kan het kanaal naar de boostpoort ook bijgewerkt worden, en veel vloeiender worden.

Cilinderkop/squish
De squish is de afstand tussen de zuiger in bdp en de cilinderkop.
Als je een bij de cilinder behorende kop hebt, is het erg belangrijk de squish nog goed te zetten, eigenlijk moet je hier met het demonteren al rekening mee houden, omdat je anders het deck nog kunt veranderen. Zelf doe ik dit niet vaak, want als ik een cilinder krijg, weet ik de deck uiteraard ook niet altijd. De timingen zullen dus niet altijd kloppen bij mij, maar de blowdown wijkt in dat geval nog nauwelijks af. De squish moet je tussen de .6 en .8 mm houden ongeveer. Beter te groot dan te klein in dit geval.

De cilinder van de poortmap heb ik trouwens niet bewerkt, ik vond hem ?te? netjes om nog volop in te gaan hakken, als je nette waardes vind, blijf er dan ook gewoon af.

Ik deze faq zeg ik trouwens dingen, waar niet iedereen het mee eens zal zijn, zo zullen sommige de bovenkant van de uitlaatpoort van de malossi te recht vinden, maar dat is persoonlijk. Zij kunnen ook gelijk hebben, dus neem niet aan dat alles klopt, ik ben ook nog niet zo heel lang ermee bezig.
Suggesties hoor ik wel, aanvullingen ook.




Dit bericht is ge-edit door Blorn op 1-9-2004 19:53
 
**My BungHole Will Speak Now**
Twenteboer 1-9-2004 17:53 Print reply

Posts: 1002
Mag ik nu dan eindelijk de maten van een derbi (am6) cilinder?
 
Bullet 1-9-2004 17:54 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Twenteboer

Mag ik nu dan eindelijk de maten van een derbi (am6) cilinder?


kan je toch zelf ook doen?
 
**My BungHole Will Speak Now**
Polleke 1-9-2004 17:55 Print reply
Posts: 419
een derbi met am6? denk dat je een vergissing maakt
 
Crazy Honda Team
Twenteboer 1-9-2004 17:56 Print reply

Posts: 1002
kan wa, gewoon de maten van een senda
 
-Wheelie-Johie- 1-9-2004 18:34 Print reply

Posts: 2814
kan iemand ook misschien een faq maken met alle eigenschappen van blokken erin? ik weet bijvoorbeeld niet wat de drijfstang lengte van mijn mbx blok is

edit: kut best handig zoon deckheight ik heb alles erafgetrokken en kan dat nu dus niet meer gaan doen. me cil moet nog gehoont maar ik wil hem eerst tunen en zuiger is dus ook verrot. is die deckheigt echt belangrijk?

Dit bericht is ge-edit door hogemtxsh op 1-9-2004 18:38
 
trots BMW e30 325i eigenaar
Bullet 1-9-2004 18:45 Print reply

Posts: 12150
drijfstand lengte van MBX = 91mm
 
**My BungHole Will Speak Now**
CoenMt5 1-9-2004 19:02 Print reply
Posts: 106
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Omdat het oude topic is gesloten, en ik nog geen antwoord op mijn (net) gestelde vraag heb gekregen trap ik af:

Zou iemand mij aan de formules voor het berekenen van een powerbox kunnen helpen?

Ik ben van plan om een powerbox te gaan maken voor mijn profielwerkstuk, de werking er van resonatie ed, en een proef experiment.

Maar nou kan ik nergens de formules er voor vinden. En dat is eigenlijk toch wel noodzakelijk voor school, bimotion heb ik dus niets aan.


Op 2stroke-tuning.nl staat een FAQ over helmholz-resonantoren, denk dat je dat wel interesant zal vinden.

edit:
Dit is een link die erbij stond, heb hem zelf niet bekeken, maar denk dat je antwoord daar ergens ligt

http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html

Dit bericht is ge-edit door CoenMt5 op 1-9-2004 19:05
 
Joscross 1-9-2004 19:02 Print reply

Posts: 12501
Al gelezen

Edit; link niet gezien, dat ziet er idd veelbelovend uit

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 1-9-2004 19:19
 
CoenMt5 1-9-2004 19:20 Print reply
Posts: 106
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Al gelezen


Jammer, dan kan ik je verder niet helpen, ik weet niet in welk boek die formule's staan. (mss dat ons aller lude er wel meer over weet)
 
Blorn 1-9-2004 19:54 Print reply

Posts: 13825
Zoek anders eens op YEIS (Yamaha Energy Induction System).

Typo

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 1-9-2004 19:55
 
Joscross 1-9-2004 19:56 Print reply

Posts: 12501
Heb ik al gedaan, bar weinig info over te vinden.

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 1-9-2004 19:56
 
orange 1-9-2004 19:59 Print reply

Posts: 672
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf
@ 2strokeforum

Slag krukas:
MT5/MB5/NSR50/MBX80: 41.4mm
MT8/MB8: 50.8mm
ks50: 41.8mm
kreidler: 39.7mm
puch : 43mm
ar50: 41.6mm
ts50x: 37.8mm

Lengte drijfstang:
MT5/MB5: 80/82 mm
NSR: 90mm
MBX: 91mm
kreidler/zundapp oud: 84mm
zundapp nieuw: 91mm
puch: 90mm
ar50: 85mm
ts50x: 81.5mm



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: neonlampje @ 2strokeforum

slag ar50: 41.6

meer info over 50cc brommers: http://www.50cc-motorcycles.com/



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blair @ 2strokeforum

ar50 drijfstang is 85 mm (slag weet ik niet)




ook wel belangrijk. na de vraag van hogemtxsh


voor de rest, je kan wel leuk beginnen met tunen maar weet waar je aanbegin. het is niet het simpelste van het simpelste en prof tuners zijn op dit moment ook niet extreem duur en die halen meer uit een cillinder dan dat je misschien zelf kan.. maar tunen is wel leuk om te doen!

Dit bericht is ge-edit door orange op 1-9-2004 20:01
 
-Wheelie-Johie- 1-9-2004 21:24 Print reply

Posts: 2814
ja lijkt me gewoon leuk. ik doe gewoon rustig aan en ik heb anton (zeroed in) voor tips enzo en alles gaat wel deels samen. en aan technisch inzicht markeert het ook niet. ik probeer het gewoon.
 
trots BMW e30 325i eigenaar

Dit topic is 239524 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 93, 94, 95Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved