Hoi,
Afgelopen zondag heb ik een tweedehands Honda MB5 gekocht. 400 euro, versnellingen werken, electrisch goede staat, alleen motorisch behoorlijk brak.
Je moest hem aan rennen. Eenmaal gestart moest je hem op toeren houden. Eigenlijk alle symptomen die bij de valse lucht FAQ staan. Ik heb er dan ook nog niet zo veel op gereden, omdat dat nu behoorlijk irritant is. Hij maakt ook een pokke herrie.
Dit is mijn eerste posting op dit forum. Ik heb nog geen technische ervaring met dit type (schakel) brommer. Een paar jaar geleden was ik wel erg fanatiek met scootertjes opvoeren.
Ik heb dus de carburateur er af gehaald. Het eerste dat opviel tijdens de demontage was dat er een powerfilter op zat. Ook zat de carb niet super strak op het spruitstuk. Verder lekte hij bij het vlotterkamer bakje benzine. Dit is dus waarschijnlijk de reden waarom hij zo kut reed.
Om ruimte te maken voor het powerfilter heeft 1 van de vorige eigenaren het originele luchtfilter kastje uitgehold, en het gat richting de carb aanzienlijk groter gemaakt.
Ik heb dus een lege luchtfilter kast, met nog wel een kap. Ik wil niet rijden met een powerfilter, vooral door de herrie, en ik niet geloof dat het voor mij nuttig is. Ik heb eerst gezocht naar een compleet nieuw origineel type luchtfilter, maar die heb ik niet kunnen vinden. Hier zijn alle onderdelen die ik denk nodig te hebben:
http://www.50cc.nl/z...489,3017,17435,17434
Dat is 28,24euro aan luchtfilter onderdeeltjes, en dan weet ik niet zeker of het er zo zonder meer in gestopt kan worden.
Bij de link staat ook een twin air filter. Deze is dus goedkoper, en heeft ook schuimrubber. Maakt een Twin air veel minder herrie dan een powerfilter? En geeft het ook meer luchtweerstand dan een powerfilter? En is hij zo op de carb te hangen, zonder dat het schuimrubber bedekt is? Als iemand alternatieve luchtfilters weet hoor ik dat graag.
Dan de carb. Die is opzich nog wel goed volgens mij. Hij is standaard zoals hier bovenaan te zien is:
http://members.home....pers/carburateur.htm
Er zit geen pakking rubbertje bij het vlotterkamer bakje. 1 van de vorige eigenaren heeft de gleuf met een soort siliconenkit dicht gesmeerd, wat dus niet goed werkt (hij lekt). Ik heb online gekeken maar heb niet zo'n rubber ringetje kunnen vinden. Weet iemand of die te krijgen zijn? Anders moet ik nieuwe carb kopen?
Verder vroeg ik me af wat de functie van het tuitje boven de stationair stel schroef is.
De cilinderkop heeft een gat dat aan het frame gezet kan worden. Het gat op de kop zit alleen niet in het midden van de gaten op het frame. Hij is zit hier dus los. Als ik het de cilinder/blok naar boven zou kunnen duwen, zou hij meer richting het midden zitten, en zou er eventueel een bout in gestopt kunnen worden. Er zit echter geen beweging in. Kan ik ergens iets los draaien waardoor ik de kop makkelijker aan het frame kan monteren?
Dat waren mijn vragen. Als iemand in Den Haag woont en tijd over heeft om wat sleutel advies, onderdelen tips, etc. zou ik dat wel relaxed vinden. Ik heb ook MSN.
50cc.nl lijkt het meest te hebben. Zijn er nog goeie onderdelen adressen in Den Haag?
Alvast bedankt.