Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Warmloper.....of niet ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 854 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #21135 - Warmloper.....of niet ?
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 10037 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

GiGaHertz 13-8-2004 13:28 Print reply

Posts: 151
Je moet er zo en zo voor zorgen dat je cilinder altijd goed gekoeld blijft.
Je kunt ook een grotere carb pakken voor betere koeling.
 
En meneer, weet u wel dat u veel te hard reed. U reed wel 150! Maar meneer de agent ik reed helemaal niet, ik vloog gewoon laag!
Killerbean 13-8-2004 13:28 Print reply

Posts: 3243
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: de_koen

[...]


m6 toch ?

12-15 nm dan ofzo



oke, en is die nu ook veel minder waard in de verkoop of dat niet ?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: GiGaHertz

Je moet er zo en zo voor zorgen dat je cilinder altijd goed gekoeld blijft.
Je kunt ook een grotere carb pakken voor betere koeling.


20mm lijkt mij groot genoeg toch ? er zat sproeier 200 in.

Dit bericht is ge-edit door Killerbean op 13-8-2004 13:29
 
RX loos
Teunmenator 13-8-2004 13:52 Print reply

Posts: 2524
Wat is valse lucht?
Bij valse lucht krijg je een te arm mengsel in je cilinder. Dit komt omdat er teveel lucht in je mengsel zit. Deze lucht wordt dan aangezogen na je carburateur. (Als het v??r je carburateur zou zijn dan zou je er een grotere sproeier indoen en dan loopt hij toch gewoon goed)

Wat zijn de symptomen van valse lucht?

- Hij loopt slecht af in toeren het lijkt vaak alsof je kabel niet lekker terug gaat

- Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup.

- Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten.

- Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.

- Je cilinder wordt veel te heet

Wat zijn de symptomen van een cilinder die te heet worden?
- Je bougie wordt wit/grijs.

- Dit heeft vaak tot gevolg dat als je een tijdje hebt gereden hij stationair wat staat te loeien. Je hoort eigenlijk een helemaal egaal geluid dan en hij slaat snel af.

- Je kunt een warmloper krijgen (je brommer houd dan ineens in, het voelt een beetje alsof je hem een versnelling terug zet. Hij reageert dan ook helemaal niet op gas geven.)

- Je kunt een vastloper krijgen (dit is zeg maar een erge vorm van een warmloper, Je zuiger zet door de warmte zo ver uit dat hij vast komt te staan in je cilinder (dit heeft ernstige gevolgen 9 van de 10 keer) je achterwiel blokkeert hierbij ineens)

- Het kan zo heet worden in je cilinder dat de brommer door blijft lopen als je het contact uitzet. Je bougie/ kooldeetjes zijn dat aan het gloeien door de hitte. (als dit je gebeurt zet dan je contact uit, koppeling in, geef volgas, trek je choke uit en loop naar huis en fix daar het probleem.)

- Je cilinder en je zuigerveren slijten een stuk harder door de hitte maar dat merk je pas op de langere duur.


Op welke plekken kun je valse lucht hebben?

Dat is na de carburateur en voor de uitlaat. Dit zijn de meest voorkomende plekken:
- tussen de carburateur en het spruitstuk
- tussen het spruitstuk en de cilinder
- tussen het blok en de voet van je cilinder
- tussen de pet en de cilinder
- bij de linkerkrukkaskeerring
Op al deze plekken zit een pakking/ keerring let er altijd op dat deze netjes plat zijn (niks dubbel gevouwen) dat ze heel zijn, en niet heel erg dik. Vaak is het verstandig een pakking te gebruiken met daarbij vloeibare pakking.

Op de volgende plekken wordt ook nogal eens valse lucht aangezogen:

- Je olie nippel op je spruitstuk. Deze moet ?f aangesloten zijn op het oliepompje ?f de nippel moet dicht zitten. Je nippel kun je vaak goed afsluiten door er een dun slangetje aan te zetten met een parker-schroef erin gedraaid.
- Bij de bougie. Als deze er niet vast inzit, als dat ringetje aan de bougie krom is, of als het schroefdraad eraan is. Dan trilt ie wat (los) en dan kan er lucht langs.

Denk je dat je valse lucht hebt maar kun je het bij de vorige plekken niet vinden. Kijk dan of er op andere plekken beschadigingen zitten. En of alles goed aangedraaid is (dus niet dat bijvoorbeeld je spruitstuk aan je cilinder zit met 3 schroeven omdat er bij 1 geen goed schroefdraad meer inzit) Je moet er ook op letten of je spruitstuk/ carburateur/ pet niet krom is.

Hoe kun je checken of je idd valse lucht hebt?

Je laat je brommer stationair lopen (liefst in hele lage toeren). En dan spuit je op de ?kansmakende plek? terpetine. (je moet dus ff een spuitbus met terpetine halen). Als je brommer dan afslaat (of ineens anders gaat lopen). Dan zuigt hij daar valse lucht.

Dan nog ff een laatste toevoeging. Stel je brommer af als hij warm is. Als je hem afstelt als hij koud is, heb je een kans dat hij als hij warm is niet goed loopt en een te arm mengsel heeft.


Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 13-8-2004 13:53
 
jeroen 13-8-2004 13:53 Print reply

Posts: 15066
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator




Wat zijn de symptomen van een cilinder die te heet worden?
- Je bougie wordt wit/grijs.

.



owja?
 
GiGaHertz 13-8-2004 13:54 Print reply

Posts: 151
slimme faq, was er die nog niet ?
 
En meneer, weet u wel dat u veel te hard reed. U reed wel 150! Maar meneer de agent ik reed helemaal niet, ik vloog gewoon laag!
GiGaHertz 13-8-2004 13:55 Print reply

Posts: 151
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroen

[...]



owja?


Te kleine sproeier is toch ook te warme cilinder en dus een witte bougie. Of heb ik het nu fout?
 
En meneer, weet u wel dat u veel te hard reed. U reed wel 150! Maar meneer de agent ik reed helemaal niet, ik vloog gewoon laag!
jeroen 13-8-2004 13:57 Print reply

Posts: 15066
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: GiGaHertz

[...]


Te kleine sproeier is toch ook te warme cilinder en dus een witte bougie. Of heb ik het nu fout?


jup...maar het staat daar wat raar.

cil die te warm wordt = te kleine sproeier

Dit bericht is ge-edit door jeroen op 13-8-2004 13:57
 
Teunmenator 13-8-2004 14:03 Print reply

Posts: 2524
da moet zijn: een te arm mengsel zorgt ervoor dat je cilinder te warm wordt. verander ik wel als de faq is geaccepteerd.

Ik post dit trouwens omdat ik killerbean over msn had gesproken en hij durfde niet 100% zeker te geranderen dat hij geen valse lucht had. (er zit bij hem een sproeier in die 3 tot 5 maten te groot is, voor de zekerheid)
 
jeroen 13-8-2004 14:04 Print reply

Posts: 15066
3 tot 5 te groot?
er s geen std sproeier maat bij een setup..
 
Killerbean 13-8-2004 20:19 Print reply

Posts: 3243
Hey teunmenator, bedankt voor je uitleg, wel handig ook voor andere mensen denk ik.

komt ie

- hij loopt altijd goed af zegmaar als je het gas loslaat gaat hij ook gelijk helemaal terug qua toeren

- als ik de luchtschroef helemaal uitdraai dan maak ik het meeste aantal toeren (dat is weer een symptoon van een iets te grote sproeier, mikuni gaat per 5 maten, dus ik dacht aan sproeier 195 daar doet die het het best mee en dat is 5 maatjes kleiner. jeroen natuurlijk weet ik dat je geen std sproeiermaat hebt voor een bepaalde setup)

- starten doet ie perfect en meestal met 1 kick en dan loopt hij gelijk goed en niet hoogtoerig.

- cilinder word wel warm maar of het te heet is weet ik natuurlijk niet. hij word niet warmer als dat ik halfgas geef zegmaar.

- de bougie is gewoon koffiebruin (ietjes donkerder)

- als ik een tijdje stationair rij en daarna gas terugdoe blijft hij normaal lopen.


dus valse lucht is het niet

wel goed gemaakt
 
RX loos

Dit topic is 10037 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved