Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #20547 - opschakelen met am6
|
Pagina 7 van 9
|
Dit topic is 4624 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Hondalover19 |
15-7-2004 19:24 |
Posts: 1255 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda cr80
[...]
je bedoelt een hydraulische bediening van de koppeling, zou anders ook volgens mij geen doen zijn in zon race, en spelen met koppeling word denk ik alleen nog met 125jes(80cc buitengelaten) gedaan, 250 heeft wel voldoende kracht onderin.
en motogp gaan niet eens van het gas af als ze schakelen dus das nog een ander systeem.
Juist ja een hydraulische bediening wist neit meer wat de naam juist was en idd alleen bij 125 cc kameraad van mij heeft dat op zijn honda nl . Duur spul dat mototje
Moto Gp Heb ik ooit gezien hier in belgi? ( wel dan geen moto gp ) maar iets gelijkaardigs op het circuit van zolder hier , en die hadden ook een speciaal systeem alleen mocht ik neit weten wat het juist was enzo maardat is normaal ha
|
|
Honda The Power Of My Wet Dreams !! |
|
Blorn |
15-7-2004 20:13 |
Posts: 13825 |
Blijven we nu verders ontopic?
|
|
|
|
arie-de-arier |
15-7-2004 20:15 |
Posts: 10000 |
verder
|
|
Allah is beter |
|
Soepkip |
15-7-2004 20:31 |
|
GroesNap |
15-7-2004 20:53 |
Posts: 230 |
OTNOPIC :P
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[Oorspronkelijk gepost door: GroesNap
Het is gewoon beter van niet.
Je blok gaat er niet direct stuk van maar als je het 5 jaar lang doet en je haalt je blok open ga je dat echt wel zien.]
Moet je het ook goed doen.
Wat is goed?
De primaire en secundaire versnellingsbak as draaien een bepaald toerental. Als je dan opschakelt zonder te koppelen moet de primaire as ineens langzamer gaan draaien, net als de krukas. En dat heeft bij elkaar een behoorlijke massa, die dus ineens een lager toerental krijgt. Daar krijgt het tandwiel van de bak een flinke klap van, veel harder dan wanneer je dat toerentalverschil langzaam laat verlopen met behulp van de koppeling.
Ik ben het met je eens dat als je het met beleid doet het best lang goed kan gaan. Maar het is echt wel slechter voor de tandwielen, door die stootbelasting heb je gewoon meer slijtage.
Dus met een ragcrossbrommer die toch na 2 jaar helemaal afgetrapt is, is het niet erg. Maar bij een oude kreidler ofzo die is is het gewoon niet verstandig om zo te rijden.
|
|
|
|
Blukaap2 |
15-7-2004 21:00 |
Posts: 9953 |
Hoeveel vermogen komt daar nu op te staan ?
BTW: als je het goed doet synchroniseert die bak zichzelf, anders zou ie er uberhaupt al niet in vallen.
De versnellingsbak van een motor/brommer werkt natuurlijk heel wat anders dan die van een auto, bij een motor/brommer staan alle tandwielen constant met elkaar in verbinding.
|
|
Stoere brommers |
|
Blorn |
15-7-2004 21:00 |
Posts: 13825 |
En nog schakeld een auto ook prima zonder koppeling...
|
|
|
|
GroesNap |
15-7-2004 21:05 |
Posts: 230 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Hoeveel vermogen komt daar nu op te staan ?
BTW: als je het goed doet synchroniseert die bak zichzelf, anders zou ie er uberhaupt al niet in vallen.
De versnellingsbak van een motor/brommer werkt natuurlijk heel wat anders dan die van een auto, bij een motor/brommer staan alle tandwielen constant met elkaar in verbinding.
Als je onbelast (dus met koppeling in) schakelt geeft dat gewoon minder slijtage als met.
En de versnellingsbakken waar ik mee pruts (honda ss50/c50) hebben wel tandwielen die over de bakassen schuiven tijdens het schakelen, en dus niet de hele tijd met elkaar in verbinding staan. Maar hoe dat zit bij andere modellen weet ik dus niet.
En @Blorn, een autoversnellingsbak zit heel anders in elkaar dan een brommerbak, maar ook bij een auto geldt, als je schakelt met koppeling in geeft dat op de lange duur gewoon minder slijtage.
|
|
|
|
StreetFighter |
15-7-2004 22:09 |
Posts: 173 |
als je zonder koppeling gaat schakelen met een gwn brommertje ZONDER race-versnellingsbak verneuk je je bak egt helemaal hor..gaan je tandwielen der egt aan..me neef heeft een rs250 racer die omgebouwd is voor straatgebruik..maar der zit nog steeds een raceversnellingsbak in..die kan duz wel zonder kopelling schakelen..maar als ie dat altijd zou doen is ie ook veel eerder kapot..
|
|
|
|
Soepkip |
15-7-2004 22:25 |
Posts: 1339 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: StreetFighter
als je zonder koppeling gaat schakelen met een gwn brommertje ZONDER race-versnellingsbak verneuk je je bak egt helemaal hor..gaan je tandwielen der egt aan..me neef heeft een rs250 racer die omgebouwd is voor straatgebruik..maar der zit nog steeds een raceversnellingsbak in..die kan duz wel zonder kopelling schakelen..maar als ie dat altijd zou doen is ie ook veel eerder kapot..
Malossi tandwielen zeker?
..Sorry
Maar wat versta jij onder raceversnellingsbak?
|
|
|
|
Kampersjaak |
15-7-2004 22:40 |
Posts: 12285 |
close ratio bak?
|
|
oderint dum metuant |
|
PaulTSX |
15-7-2004 22:57 |
Posts: 485 |
kan iemand dan is duidelijk uitleggen wat je precies moet doen bij het opschakelen EN afschakelen zonder koppeling
|
|
http://groups.msn.com/paultsx |
|
-Wheelie-Johie- |
15-7-2004 22:58 |
Posts: 2814 |
wat een lachwekkend topic whahahaha echt lol hoe die gloo17 ofzo uitgelult word door blukaap en nielesi maar er word hier best krom afgelult. als je echt alles exact wil weten moet je maar boeken lezen
op je brommer kun je gewoon zonder koppeling schakelen als je maar gewoon gas terug neemt en trap niet gelijk 3 stuks snellingen terug want dat gaat janken en is idd niet goed.
edit:
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PaulTSX
kan iemand dan is duidelijk uitleggen wat je precies moet doen bij het opschakelen EN afschakelen zonder koppeling
je trekt weg met koppeling en als je bij het eind van je toeren bent dan doe je je rechterhandje ff in mum van tijd naar boven zodat het gas ff stil ligt en dan zet je hem beheerst in zijn 2 en geeft weer (beheerst) volgas.
ligt beetje aan je set up maar kijk uit voor powerwheelies
ennuh goo17 mag gewoon bij ze moeder op schoot nblijven zitten tijdens het opschakelen
Dit bericht is ge-edit door hogemtxsh op 15-7-2004 23:03
|
|
trots BMW e30 325i eigenaar |
|
kpotappel86 |
15-7-2004 23:01 |
Posts: 2679 |
het schakelen opzich gaat best goed heb bij me yamaha 2 weken zonder koppelingsmechanisme gerede moest iets van besteld worden je schakelt gewoon op toeren dan gaat het best goed zonder al te veel klappen alleen wegrijden is triest en ze vrij zoeken...gewoon doortrekken en met beleid door tikken gaat perfect... terug schakelen ook maar maar 1 versnelling tegelijk doen... ff afremmen en weer 1...
het kan met iedere brommer en als je het goede toerental zoekt schakelt het best goed(hoge toeren gaat het best rond de 9 ofzo bij mijn yamaha en zulu ook rond die koers rond de 3 4 gaat het klote...
je moet maar kijken...
ik schakelde 'swinters wel eens zonder koppeling(hand in jaszak tindelende vingers) gaat best... hahahaha
|
|
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<< |
|
JCG |
15-7-2004 23:06 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PaulTSX
kan iemand dan is duidelijk uitleggen wat je precies moet doen bij het opschakelen EN afschakelen zonder koppeling
Opschakelen: gas dicht en schakelen. Je moet het wel goed timen, want als je je gas los laat staat er ven bijna geen "spanning" op de tandwielen. Race motoren, die hebben een knopje die tijdelijk de onsteking onderbreekt, dat geeft het zelfde effect, maar dan hoef je je gas niet los te laten.
Afschakelen: geen idee
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
Dit topic is 4624 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 7 van 9
|
|