Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - koppeling slipt raar door

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 971 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #19915 - koppeling slipt raar door
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3662 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PlaceR 23-6-2004 9:14 Print topicpost
Posts: 1588
omdat ik laatst mijn bakolie heb vervangen (door honda gearbox oil (merk weet ik ff niet)) doet mijn brom nu dus raar.

als hij koud is doet de koppeling het nice maar zodra ik wil gaan vlamme naar een km of 5 nadat ik de boel netjes warm heb gereden begint het gekloot

als ik optrek zonder slippende koppeling slipt hij toch door en in 1 keer voel je een soort klik en is hij 100% aangegrepen en slipt niet meer door,
als je overschakeld met koppeling erbij is het weer even slippen (terwijl je koppeling los hebt) en dan weer voel je soort duwtje en is hij helemaal aan gegrepen

achterop de bus stond dat het 10w40 was.
de koppelingskabel half los (zodat hij amper ontkoppeld) heeft ook al geen nut.

wat stellen jullie voor?
andere olie?
oude olie er terug in?
of zit er iets niet lekkker int blok
 

robert3 23-6-2004 10:35 Print reply

Posts: 278
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PlaceR

omdat ik laatst mijn bakolie heb vervangen (door honda gearbox oil (merk weet ik ff niet)) doet mijn brom nu dus raar.

als hij koud is doet de koppeling het nice maar zodra ik wil gaan vlamme naar een km of 5 nadat ik de boel netjes warm heb gereden begint het gekloot

als ik optrek zonder slippende koppeling slipt hij toch door en in 1 keer voel je een soort klik en is hij 100% aangegrepen en slipt niet meer door,
als je overschakeld met koppeling erbij is het weer even slippen (terwijl je koppeling los hebt) en dan weer voel je soort duwtje en is hij helemaal aan gegrepen

achterop de bus stond dat het 10w40 was.
de koppelingskabel half los (zodat hij amper ontkoppeld) heeft ook al geen nut.

wat stellen jullie voor?
andere olie?
oude olie er terug in?
of zit er iets niet lekkker int blok


alles in het blok zal wel goed zitten als je alleen blokolie vervangen heb..door het vervangen van olie ken er volgens mij weinig mis gaan.

ik zou zeggen probeer ff andere olie ja, misschien is deze olie toch iets dunner ofzo, waardoor als de olie warm word, het te dun word, en je koppeling gaat slippen...

(had ik eerst ook, koud reed ie goed, warm slippen, gewoon andere olie, (ik had duurdere gekocht) van castrol, en het slippen was weg.
 
PlaceR 23-6-2004 10:37 Print reply
Posts: 1588
heb aerol olie of zoiets.
maar zal er eens wat andere doorheen pleure.

Dit bericht is ge-edit door PlaceR op 23-6-2004 10:37
 
Leen 23-6-2004 12:17 Print reply

Posts: 26877
niet andere erdoorheen pleuren, ouwe olie aftappen en nieuwe erin
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:19 Print reply

Posts: 8601
zie de faq op de homepage over olie.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
kpotappel86 23-6-2004 14:00 Print reply

Posts: 2679
kan ook dat je koppelings huis is ingesleten en je platen dus plakken wat ik denk zo te horen haal dan gewoon ff goede olie van putoline dx4 ofzo of je haal tgewoon honda gearbox olie...

en anders vervang je je koppelingshuis
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
PlaceR 23-6-2004 15:22 Print reply
Posts: 1588
ik heb honda gearbox oil gehaald maar eerst deed hij dit niet
 
kpotappel86 23-6-2004 15:37 Print reply

Posts: 2679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PlaceR

ik heb honda gearbox oil gehaald maar eerst deed hij dit niet


mischien je platen geglazuurd of je koppelingshuis is ingesleten zoals ik al zei...
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
Teunmenator 23-6-2004 16:01 Print reply

Posts: 2524
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert3

[...]


alles in het blok zal wel goed zitten als je alleen blokolie vervangen heb..door het vervangen van olie ken er volgens mij weinig mis gaan.

ik zou zeggen probeer ff andere olie ja, misschien is deze olie toch iets dunner ofzo, waardoor als de olie warm word, het te dun word, en je koppeling gaat slippen...

(had ik eerst ook, koud reed ie goed, warm slippen, gewoon andere olie, (ik had duurdere gekocht) van castrol, en het slippen was weg.


Volgens mij gaan je platen bij te dikke olie slippen, toch niet bij te dunnen olie?

heb je de olie vervangen omdat je ooit het idee had dat hij wat begon te slippen. Of gewoon zomaar vervangen? Platen kunnen idd wat geglazuurd zijn dat heb ik ook ooit gehad, dan zijn ze nog dik genoeg enzo en toch slippe ze).

Misschien moet je nog dunnere olie zoeken die hebben ze met name bij crossmotoren-winkels. Da noemen ze bladel olie als ik me niet vergis. Het klinkt mij namelijk alsof je platen idd blijven plakken.
(Tap je olie af als het warm anders blijft er altijd meer andere olie inzitten en het beste is natuurlijk een "zuivere olie" erin te hebben)
 
PlaceR 23-6-2004 16:31 Print reply
Posts: 1588
heb hem warm gereden en daarna afgetapt waarbij ik het blok in alle mogelijke posities heb gehad om de laatste restjes eruit te krijgen

en ik heb hem afgetapt omdat het alweer 300km geleden was
 
PRO TUNING 23-6-2004 17:30 Print reply

Posts: 4000
Eurol olie ??, gebruikt volgens mij gewoon auto motorolie als versnellingsbak olie hierin zitten polymeren waardoor je koppeling gaat slippen.
Leg je platen een nacht in de ontvetter of vernieuw ze en vul je versnellingsbak met b.v. DENICOL Trans Power - dit is een olie speciaal voor versnellingsbakken met natte plaatkoppelingen.
 
Joostvdw 23-6-2004 17:46 Print reply

Posts: 4789
plakkende platen is toch dat je koppeling niet meer wil ontkoppelen?

toen ik dat had, heb ik em gewoon met koppelingshendel IN paar keer door de straat geduwt tot ie los liet
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
PRO TUNING 23-6-2004 17:56 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

plakkende platen is toch dat je koppeling niet meer wil ontkoppelen?

toen ik dat had, heb ik em gewoon met koppelingshendel IN paar keer door de straat geduwt tot ie los liet


Klopt, ook plakkende platen komt door verkeerde olie waar polymeren inzitten.
 
Ja Weh nou 23-6-2004 18:00 Print reply

Posts: 2242
Ik ben ook niet tevreden over die "honda gearbox olie" waar je je ook nog scheel voor betaald.

Ik had eerst zo'n 5 liter vat van de gamma, koppeling deed het perfect, koop ik voor bijna dezelfde prijs 1 liter van die speciale olie, en me kolleping juint er ook doorheen, dus zit er nu olie in van de praxis die was dichterbij, en hij slipt nou niet meer
 
HTS Autotechniek
PRO TUNING 23-6-2004 18:06 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

Ik ben ook niet tevreden over die "honda gearbox olie" waar je je ook nog scheel voor betaald.

Ik had eerst zo'n 5 liter vat van de gamma, koppeling deed het perfect, koop ik voor bijna dezelfde prijs 1 liter van die speciale olie, en me kolleping juint er ook doorheen, dus zit er nu olie in van de praxis die was dichterbij, en hij slipt nou niet meer


Maar juist de olie die je koopt bij de Gamma en Praxis is gewone (vaak schoongemaakte geen nieuwe) olie bedoelt voor auto`s en deze bevatten juist polymeren !! - dus niet geschikt voor een natte platen koppeling.
 
Ja Weh nou 23-6-2004 18:08 Print reply

Posts: 2242
kan jij het verklaren dat hij dan wel met die "putoline gearbox" olie doorslipt, en met gamma/ praxis olie van het goedkoopste vak niet?

(btw is geen aanval ofzo )
 
HTS Autotechniek

Dit topic is 3662 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved