Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - citta lagers vervangen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 575 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #19908 - citta lagers vervangen?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 8686 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

wood666 22-6-2004 23:20 Print topicpost
Posts: 15
Ik heb zo een beetje alles al vervangen van een citta behalve de krukas lagers en de krukas en keering. Mijn broers citta krukaslagers moeten vervangen worden wie kan mij nu heel duidelijk en uitgebreid uitleggen hoe je dit het beste kunt doen??
 

Jop 22-6-2004 23:23 Print reply
Posts: 1290
Blukaap2 22-6-2004 23:36 Print reply

Posts: 9956
Dat is voor honda knuppel...

Goed, ik doe het even uit het hoofd:
Ik ga er vanuit dat je weet hoe je een cilinder, koppeling en carburateur d'r af moet halen, zodat je alleen 2 carterhelften met een ontsteking en krukas d'r in overhebt.

Dan moet het vliegwiel er af, bij mij viel ie er met wat geschud zo vanaf, zorg wel dat je de spie niet kwijtraakt.
Dan de ontsteking los, dat is simpelweg losschroeven en d'r af halen.

Daarna moet het carter open, daarvoor moet je gewoon ieder boutje wat in je carter zit maar losdraaien en dan zou het gesplitst moeten kunnen worden.

Dan heb je dus een losse krukas met 1 krukaslager er omheen in je vingers.
En 2 carterhelften waarvan 1 een lager heeft.
Dat lager om de krukas zou je eigenlijk een schaaltrekker (of hoe dat ook heet) voor moeten hebben.
Bij gebrek daaraan: krukaslager (zoveel mogelijk het lager, krukas moet zo koel mogelijk blijven) flink heet stoken met een gasbrander en daarna het lager af proberen te wrikken met een schroevendraaier (kan vrij lastig gaan).

Het lager in je carter weet ik niet zeker, ik denk dat het het makkelijkste gaat om het carter flink te verhitten en dan op de buitenkant te tikken met een hamertje (niet te hard, zo sterk is een carter nu ook weer niet).

Hopelijk is dat dan gelukt (zo niet: meer lomp geweld gebruiken, omessage=Dat is voor honda knuppel...

Goed, ik doe het even uit het hoofd:
Ik ga er vanuit dat je weet hoe je een cilinder, koppeling en carburateur d'r af moet halen, zodat je alleen 2 carterhelften met een ontsteking en krukas d'r in overhebt.

Dan moet het vliegwiel er af, bij mij viel ie er met wat geschud zo vanaf, zorg wel dat je de spie niet kwijtraakt.
Dan de ontsteking los, dat is simpelweg losschroeven en d'r af halen.

Daarna moet het carter open, daarvoor moet je gewoon ieder boutje wat in je carter zit maar losdraaien en dan zou het gesplitst moeten kunnen worden.

Dan heb je dus een losse krukas met 1 krukaslager er omheen in je vingers.
En 2 carterhelften waarvan 1 een lager heeft.
Dat lager om de krukas zou je eigenlijk een schaaltrekker (of hoe dat ook heet) voor moeten hebben.
Bij gebrek daaraan: krukaslager (zoveel mogelijk het lager, krukas moet zo koel mogelijk blijven) flink heet stoken met een gasbrander en daarna het lager af proberen te wrikken met een schroevendraaier (kan vrij lastig gaan).

Het lager in je carter weet ik niet zeker, ik denk dat het het makkelijkste gaat om het carter flink te verhitten en dan op de buitenkant te tikken met een hamertje (niet te hard, zo sterk is een carter nu ook weer niet).

Hopelijk is dat dan gelukt (zo niet: meer lomp geweld gebruiken, of naar de brommerboer brengen en vragen of die het kan doen).

Dan moet het zaakje weer in elkaar
Eerst verhit je het carter waar je dat andere lager uit moest tikken.
Dan maak je dat goed warm en laat je het lager d'r in gaan, gaat het er niet helemaal in: op de buitenste ring d'r in tikken, je hoort het vanzelf als ie goed zit (dan verandert het tikgeluid als je een metalen hamer gebruikt).

Het lager om de krukas moet je verwarmen (kan met een gasbrander, maar niet te warm, kunnen ze niet zo best tegen) en dan om de krukas tikken (op de binnenste ring tikken dit keer).
Dan pak je beide carterhelften, duw je er een carterpakking tussen en duw je ze op elkaar.
Dan tik je 'm desnoods wat verder op elkaar en als het kan draai je de boutjes er weer in en trek je 'm zo in elkaar (niet te vast draaien, vast is vast).
Dan zou de krukas soepel moeten draaien, zo niet: even wat zachte tikjes geven op de krukas of op het carter waar dat 'blinde' lager in zit.

Dan duw je de keerring er in (doe er van te voren wat vet of iig iets smerends op, ook op de binnenring).
En dan zet je de zooi weer in elkaar, vergeet de krukasspie niet.

Hoop dat het nog klopt, het is een heel erg simpel werkje, maar ik doe het uit m'n hoofd op ervaringen van 2 jaar geleden, dus het zal wel wat missen .
 
Stoere brommers
-jaZper- 22-6-2004 23:39 Print reply

Posts: 3841
@ blukaap, vrijetijd te veel?
 
groene motoren gaan harder
Blukaap2 22-6-2004 23:41 Print reply

Posts: 9956
Mnee, ik probeer de leegte op te vullen die door replies als die van jou ontstaan .
 
Stoere brommers
wood666 22-6-2004 23:52 Print reply
Posts: 15
hoezo tijd te veel dat jij nou te lui bent om iemand te helpen.Hey hartstikke bedankt ik zal kijken of het lukt zo niet laat ik het nog wel horen bedankt dat je de tijd heb genomen om te typen
 
wood666 24-6-2004 23:24 Print reply
Posts: 15
heyz het demonteren is gelukt alleen nog ff het krukaslager vand de krukas zelf afhalen . maar nou zag ik op het ene lager op allebei de ringen aan een zeide een kort streepje wat houd dit in? En maakt het uit hoe je de lagers om doet ?zoja zou je me dat ff kunnen zeggen .

Nou heb ik een probleempje ontdekt in het karter er zit toch een heel klein randje in de karter die weer in het andere karter valt?die is voor een groot deel kapot nou wil ik weten is dit erg?


En hoe vervang je het naaldlagertje van de piston pen ? oftwel hoe haal je de krukas van elkaar?
Ik ben dus eigenlijk bezig met de citta te reviceren daarom wil ik het dus ook egt goed doen.
 
Muerte aka Ozzy 24-6-2004 23:26 Print reply

Posts: 3255
ut lager dat tussen de krukas zit (big-end) kan je zelf niet vervangen. moet je laten doen, maar zolang daar geen speling (verticaal) op zit is ie nog goed hoor
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
Joostvdw 24-6-2004 23:27 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wood666

heyz het demonteren is gelukt alleen nog ff het krukaslager vand de krukas zelf afhalen . maar nou zag ik op het ene lager op allebei de ringen aan een zeide een kort streepje wat houd dit in? En maakt het uit hoe je de lagers om doet ?zoja zou je me dat ff kunnen zeggen .

Nou heb ik een probleempje ontdekt in het karter er zit toch een heel klein randje in de karter die weer in het andere karter valt?die is voor een groot deel kapot nou wil ik weten is dit erg?


En hoe vervang je het naaldlagertje van de piston pen ? oftwel hoe haal je de krukas van elkaar?
Ik ben dus eigenlijk bezig met de citta te reviceren daarom wil ik het dus ook egt goed doen.


dat naaldlagertje is je big-end lager, dat moet je laten doen bij je bromboer, laat er dan ook meteen een niewe drijfstang in zetten, als je het toch goed wilt doen
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
wood666 24-6-2004 23:28 Print reply
Posts: 15
oke dan tnx horizontale speling is normaal tog ?(ongeveer 1 mm)
 
Muerte aka Ozzy 24-6-2004 23:28 Print reply

Posts: 3255
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wood666

oke dan tnx horizontale speling is normaal tog ?(ongeveer 1 mm)


horizontaal is 1 mm normaal
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
wood666 24-6-2004 23:30 Print reply
Posts: 15
maar nou zag ik op het ene lager op allebei de ringen aan een zeide een kort streepje wat houd dit in? En maakt het uit hoe je de lagers om doet ?zoja zou je me dat ff kunnen zeggen .

Nou heb ik een probleempje ontdekt in het karter er zit toch een heel klein randje in de karter die weer in het andere karter valt?die is voor een groot deel kapot nou wil ik weten is dit erg?
 
arjan_mensink 25-6-2004 0:20 Print reply

Posts: 6
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wood666

maar nou zag ik op het ene lager op allebei de ringen aan een zeide een kort streepje wat houd dit in? En maakt het uit hoe je de lagers om doet ?zoja zou je me dat ff kunnen zeggen .

Nou heb ik een probleempje ontdekt in het karter er zit toch een heel klein randje in de karter die weer in het andere karter valt?die is voor een groot deel kapot nou wil ik weten is dit erg?


streepje is niet van belang.

letters op het lager naar de buitenkant v/d krukas doe ik altijd maar ik geloof niet dat het uitmaakt.
(wel eventueel de metaal of plastic ringen uit het lager halen zodat je de balletjes kunt zien..voor betere smering)

over het randje:
als je pech hebt dicht het carter niet meer goed af, heb je geluk dan wel met normale pakking en vloeibaar voor de zekerheid

Dit bericht is ge-edit door arjan_mensink op 25-6-2004 0:23
 

Dit topic is 8686 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved