Dat is voor honda knuppel...
Goed, ik doe het even uit het hoofd:
Ik ga er vanuit dat je weet hoe je een cilinder, koppeling en carburateur d'r af moet halen, zodat je alleen 2 carterhelften met een ontsteking en krukas d'r in overhebt.
Dan moet het vliegwiel er af, bij mij viel ie er met wat geschud zo vanaf, zorg wel dat je de spie niet kwijtraakt.
Dan de ontsteking los, dat is simpelweg losschroeven en d'r af halen.
Daarna moet het carter open, daarvoor moet je gewoon ieder boutje wat in je carter zit maar losdraaien en dan zou het gesplitst moeten kunnen worden.
Dan heb je dus een losse krukas met 1 krukaslager er omheen in je vingers.
En 2 carterhelften waarvan 1 een lager heeft.
Dat lager om de krukas zou je eigenlijk een schaaltrekker (of hoe dat ook heet) voor moeten hebben.
Bij gebrek daaraan: krukaslager (zoveel mogelijk het lager, krukas moet zo koel mogelijk blijven) flink heet stoken met een gasbrander en daarna het lager af proberen te wrikken met een schroevendraaier (kan vrij lastig gaan).
Het lager in je carter weet ik niet zeker, ik denk dat het het makkelijkste gaat om het carter flink te verhitten en dan op de buitenkant te tikken met een hamertje (niet te hard, zo sterk is een carter nu ook weer niet).
Hopelijk is dat dan gelukt (zo niet: meer lomp geweld gebruiken, omessage=Dat is voor honda knuppel...
Goed, ik doe het even uit het hoofd:
Ik ga er vanuit dat je weet hoe je een cilinder, koppeling en carburateur d'r af moet halen, zodat je alleen 2 carterhelften met een ontsteking en krukas d'r in overhebt.
Dan moet het vliegwiel er af, bij mij viel ie er met wat geschud zo vanaf, zorg wel dat je de spie niet kwijtraakt.
Dan de ontsteking los, dat is simpelweg losschroeven en d'r af halen.
Daarna moet het carter open, daarvoor moet je gewoon ieder boutje wat in je carter zit maar losdraaien en dan zou het gesplitst moeten kunnen worden.
Dan heb je dus een losse krukas met 1 krukaslager er omheen in je vingers.
En 2 carterhelften waarvan 1 een lager heeft.
Dat lager om de krukas zou je eigenlijk een schaaltrekker (of hoe dat ook heet) voor moeten hebben.
Bij gebrek daaraan: krukaslager (zoveel mogelijk het lager, krukas moet zo koel mogelijk blijven) flink heet stoken met een gasbrander en daarna het lager af proberen te wrikken met een schroevendraaier (kan vrij lastig gaan).
Het lager in je carter weet ik niet zeker, ik denk dat het het makkelijkste gaat om het carter flink te verhitten en dan op de buitenkant te tikken met een hamertje (niet te hard, zo sterk is een carter nu ook weer niet).
Hopelijk is dat dan gelukt (zo niet: meer lomp geweld gebruiken, of naar de brommerboer brengen en vragen of die het kan doen).
Dan moet het zaakje weer in elkaar
Eerst verhit je het carter waar je dat andere lager uit moest tikken.
Dan maak je dat goed warm en laat je het lager d'r in gaan, gaat het er niet helemaal in: op de buitenste ring d'r in tikken, je hoort het vanzelf als ie goed zit (dan verandert het tikgeluid als je een metalen hamer gebruikt).
Het lager om de krukas moet je verwarmen (kan met een gasbrander, maar niet te warm, kunnen ze niet zo best tegen) en dan om de krukas tikken (op de binnenste ring tikken dit keer).
Dan pak je beide carterhelften, duw je er een carterpakking tussen en duw je ze op elkaar.
Dan tik je 'm desnoods wat verder op elkaar en als het kan draai je de boutjes er weer in en trek je 'm zo in elkaar (niet te vast draaien, vast is vast).
Dan zou de krukas soepel moeten draaien, zo niet: even wat zachte tikjes geven op de krukas of op het carter waar dat 'blinde' lager in zit.
Dan duw je de keerring er in (doe er van te voren wat vet of iig iets smerends op, ook op de binnenring).
En dan zet je de zooi weer in elkaar, vergeet de krukasspie niet.
Hoop dat het nog klopt, het is een heel erg simpel werkje, maar ik doe het uit m'n hoofd op ervaringen van 2 jaar geleden, dus het zal wel wat missen
.