Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Warmer weer-->andere olie???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 887 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #19507 - Warmer weer-->andere olie???
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1643 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blijhoofd 8-6-2004 21:01 Print reply

Posts: 7378
ik heb er gewoon olie voor auto's neemt een oom altijd mee van de zaak duurste chit die ze daar hebben werkt perfect merk kwa koppelen toch geen verschil kwa winter en zomer
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Baasbas 9-6-2004 10:08 Print reply
Posts: 2176
in mn peugeot xp hoort origineel 85W140.. dat is echt stroop zo dik.. schijnt ook in achterassen van vrachtwagens te zitten
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
Ralf 9-6-2004 10:14 Print reply

Posts: 9073
Komt ws door die kutkoppeling in XP, of is die droog?
 
Baasbas 9-6-2004 10:46 Print reply
Posts: 2176
tis een automaat (vario)
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
Hans F 9-6-2004 10:47 Print reply
Posts: 4326
klinkt meer als een vertandingolie, die dikte, hoewel het zelfs daarvoor wel heel dik is.
 
Ralf 9-6-2004 10:48 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Baasbas

tis een automaat (vario)


Ja, je wil zeggen dat die geen koppeling heeft?
 
Baasbas 9-6-2004 10:49 Print reply
Posts: 2176
ja, maar gewoon een slipkoppeling zoals elke andere vario??
die dus BUITEN het blok hangt?
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
Ralf 9-6-2004 10:50 Print reply

Posts: 9073
Dat vraag ik dus...

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Komt ws door die kutkoppeling in XP, of is die droog?


Dit bericht is ge-edit door Ralf op 9-6-2004 10:50
 
Baasbas 9-6-2004 10:52 Print reply
Posts: 2176
oh ja sorry, maar ik heb nog nooit van een natte koppeling gehoord op een varioblok hoor

leek me eigenlijk nogal logisch
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
YAMAHAFREAK 12-6-2004 19:56 Print reply
Posts: 1001
Dat die W erin staat is toeval, maakt geen zak uit, het had net zo goed een L of een G of wat dan ook kunnen wezen.
Zoals gezegd bij een 10W40 olie heeft de olie in koude toestand een viscositeit '10' en in warme toestand '40'. Dit zijn viscositeitsgetallen. Die geven de mate waarin de olie weerstand biedt tegen vloeien aan (de dikte dus eigenlijk). Hoe hoger het viscositeitsgetal, hoe dikker de olie.
Een 10W40 is een multigrade. Er zijn ook singlegraden olieen zoals SAE10W of SAE40.
Dan is er nog de viscositeitsindex, die geeft aan in welke mate de olie temperatuursafhankelijk is. Een goede olie, die een constante viscositeit heeft bij verschillende temperaturen, heeft een hoge viscositeitsindex.
Ik weet dat je er niet om vroeg, maar het is handig om te weten
Als jij dus last van slippende koppeling omdat je olie te dun is moet je er olie in gooien met een hoger viscositeitsgetal (10W50 bijvoorbeeld).
Olie uit 4takt blokken is ongeschikt voor onze 2takt blokkies omdat die vol zit met allerlei vervelende toevoegingen waar onze koppeling niet tegen kan.
Een multigrade olie is ook totaal overbodig.
Je moet er gewoon een goede transmissieolie in gooien of ATF.
Transmissieolieen hebben viscositeitsgetallen van 75 tot 250. Dit betekent niet dat ze extra dik zijn!! Ze zijn gewoon ergens anders begonnen met tellen!
Een goede olie voor in je 2tmessage=Dat die W erin staat is toeval, maakt geen zak uit, het had net zo goed een L of een G of wat dan ook kunnen wezen.
Zoals gezegd bij een 10W40 olie heeft de olie in koude toestand een viscositeit '10' en in warme toestand '40'. Dit zijn viscositeitsgetallen. Die geven de mate waarin de olie weerstand biedt tegen vloeien aan (de dikte dus eigenlijk). Hoe hoger het viscositeitsgetal, hoe dikker de olie.
Een 10W40 is een multigrade. Er zijn ook singlegraden olieen zoals SAE10W of SAE40.
Dan is er nog de viscositeitsindex, die geeft aan in welke mate de olie temperatuursafhankelijk is. Een goede olie, die een constante viscositeit heeft bij verschillende temperaturen, heeft een hoge viscositeitsindex.
Ik weet dat je er niet om vroeg, maar het is handig om te weten
Als jij dus last van slippende koppeling omdat je olie te dun is moet je er olie in gooien met een hoger viscositeitsgetal (10W50 bijvoorbeeld).
Olie uit 4takt blokken is ongeschikt voor onze 2takt blokkies omdat die vol zit met allerlei vervelende toevoegingen waar onze koppeling niet tegen kan.
Een multigrade olie is ook totaal overbodig.
Je moet er gewoon een goede transmissieolie in gooien of ATF.
Transmissieolieen hebben viscositeitsgetallen van 75 tot 250. Dit betekent niet dat ze extra dik zijn!! Ze zijn gewoon ergens anders begonnen met tellen!
Een goede olie voor in je 2takt blokkie is bijvoorbeeld Bel Ray SAE80W Gear Saver. Deze is speciaal ontwikkeld voor 2takt versnellingsbakkies met natte koppeling. Kost ongeveer 9 eurie per liter en is verkrijgbaar bij de betere motorzaak.
Over de achterassen van vrachtwagens: daar zit meestal ook gewoon een singlegrade olie in. Wel een flink dikke.
Wat die SAE80W140 uit de Peugeot XP betreft: dat is dus gewoon transmissieolie
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
-jaZper- 12-6-2004 20:31 Print reply

Posts: 3841
de 10 staat voor de viscositeid bij -30 graden en de 40 na de w staat oor de viscositeid bij kamer temperatuur (20 graden) dus in de zomer of in de winter zal dat weinig uitmaken, en boven de 0 graden veranders de viscositeid van olie bijna niet, dat is een eigenschap van goede olie, de viscositeid heb je eigenlijk aleen nodig bij auto's die een olie pomp hebben en overal olie rond moeten pompen, bij de 1ste paar minuten is de olie nog koud, daarna komt de olie flink op temperatuur, bij brommers hoeft er geen olie worden rondgepomt vanuit je blok, dus maakt de hoogte van viscositeid niet veel uit (het getal voor de W) en oven je slippende koppeling: een blok word warm en de olie viscositeid veranders bijna niet van 0 tot 30 graden (zomer winter) dus daar moet je het probleem dus ook niet zoeken, als je op ijsland woond ja dat is een ander verhaal maar in nederland met een 2 takt? geen probleem voor elke olie
 
groene motoren gaan harder
bart de schakelgek 12-6-2004 20:32 Print reply

Posts: 5987
je koppeling slipt gewoon, nieuwe platen
 
Limburger
mark87rs 12-6-2004 20:46 Print reply

Posts: 118
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ~RoNaLd~

Zijn misschien je koppelingsplaten in de loop van de tijd versleten Of je afstelling van je koppelingshendel ofzo, wie zegt dat het direct met je olie te maken heeft.


Volgens mij is Ronald de enige die begrijpt wat het probleem is.
Het heeft helemaal niks met de olie te maken, tenzij het gewoon oude olie is die ververst moet worden.




 
beunhaas 12-6-2004 21:08 Print reply
Posts: 178
Ik denk niet dat dit probleem ligt bij je olie, anders zou het niet enkel bij jou gebeuren.
 
De beunhaas
jurgheinz 12-6-2004 22:36 Print reply
Posts: 992
zou misschien wel ff andere bougie d'r in doen

 

Dit topic is 1643 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved