Dat die W erin staat is toeval, maakt geen zak uit, het had net zo goed een L of een G of wat dan ook kunnen wezen.
Zoals gezegd bij een 10W40 olie heeft de olie in koude toestand een viscositeit '10' en in warme toestand '40'. Dit zijn viscositeitsgetallen. Die geven de mate waarin de olie weerstand biedt tegen vloeien aan (de dikte dus eigenlijk). Hoe hoger het viscositeitsgetal, hoe dikker de olie.
Een 10W40 is een multigrade. Er zijn ook singlegraden olieen zoals SAE10W of SAE40.
Dan is er nog de viscositeitsindex, die geeft aan in welke mate de olie temperatuursafhankelijk is. Een goede olie, die een constante viscositeit heeft bij verschillende temperaturen, heeft een hoge viscositeitsindex.
Ik weet dat je er niet om vroeg, maar het is handig om te weten
Als jij dus last van slippende koppeling omdat je olie te dun is moet je er olie in gooien met een hoger viscositeitsgetal (10W50 bijvoorbeeld).
Olie uit 4takt blokken is ongeschikt voor onze 2takt blokkies omdat die vol zit met allerlei vervelende toevoegingen waar onze koppeling niet tegen kan.
Een multigrade olie is ook totaal overbodig.
Je moet er gewoon een goede transmissieolie in gooien of ATF.
Transmissieolieen hebben viscositeitsgetallen van 75 tot 250. Dit betekent niet dat ze extra dik zijn!! Ze zijn gewoon ergens anders begonnen met tellen!
Een goede olie voor in je 2tmessage=Dat die W erin staat is toeval, maakt geen zak uit, het had net zo goed een L of een G of wat dan ook kunnen wezen.
Zoals gezegd bij een 10W40 olie heeft de olie in koude toestand een viscositeit '10' en in warme toestand '40'. Dit zijn viscositeitsgetallen. Die geven de mate waarin de olie weerstand biedt tegen vloeien aan (de dikte dus eigenlijk). Hoe hoger het viscositeitsgetal, hoe dikker de olie.
Een 10W40 is een multigrade. Er zijn ook singlegraden olieen zoals SAE10W of SAE40.
Dan is er nog de viscositeitsindex, die geeft aan in welke mate de olie temperatuursafhankelijk is. Een goede olie, die een constante viscositeit heeft bij verschillende temperaturen, heeft een hoge viscositeitsindex.
Ik weet dat je er niet om vroeg, maar het is handig om te weten
Als jij dus last van slippende koppeling omdat je olie te dun is moet je er olie in gooien met een hoger viscositeitsgetal (10W50 bijvoorbeeld).
Olie uit 4takt blokken is ongeschikt voor onze 2takt blokkies omdat die vol zit met allerlei vervelende toevoegingen waar onze koppeling niet tegen kan.
Een multigrade olie is ook totaal overbodig.
Je moet er gewoon een goede transmissieolie in gooien of ATF.
Transmissieolieen hebben viscositeitsgetallen van 75 tot 250. Dit betekent niet dat ze extra dik zijn!! Ze zijn gewoon ergens anders begonnen met tellen!
Een goede olie voor in je 2takt blokkie is bijvoorbeeld Bel Ray SAE80W Gear Saver. Deze is speciaal ontwikkeld voor 2takt versnellingsbakkies met natte koppeling. Kost ongeveer 9 eurie per liter en is verkrijgbaar bij de betere motorzaak.
Over de achterassen van vrachtwagens: daar zit meestal ook gewoon een singlegrade olie in. Wel een flink dikke.
Wat die SAE80W140 uit de Peugeot XP betreft: dat is dus gewoon transmissieolie