Cebess |
4-6-2004 23:11 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/1379/avatar) Posts: 1203 |
Zet een weerstand in serie met de NTC (bij voorkeur een potmeter van 100 KOhm) en sluit dit dan aan op de spanning van je accu. Sluit dan de multimeter aan op de potmeter en zet hem op spanning.
Dan kan je met de potmeter nog wat afregelen.
Dit bericht is ge-edit door Cebess op 4-6-2004 23:11
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
Neonlampje |
4-6-2004 23:18 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/44/avatar) Posts: 14825 |
Ik snap de vraag niet, waarom sloop je de sensor eraf?
Als je er andere weerstanden bij gaat hangen krijg je alleen maar andere waardes op je scherm... dus zie het hele nut er eigenlijk niet van in..
|
|
|
|
Blorn |
4-6-2004 23:18 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/566/avatar) Posts: 13825 |
Euhm, koop een normale digitale temperatuur meter?
|
|
|
|
Cebess |
4-6-2004 23:47 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/1379/avatar) Posts: 1203 |
Je zou het wel nauwkeurig kunnen maken door een ictje en nog wat weerstanden te gebruiken (wil het best uitleggen maar kweet niet of dat zin heeft). Voor 21,45 euro heb je bij de conrad een temp. meter die tot 150 graden gaat, het is wel een bouwpakket. Kant en klaar kost ie 27,75 euro.
Er zijn 2 versie's namelijk lcd en led display.
Bestelnummers zijn:
115452 voor led
192147 voor lcd
Gewoon even op conrad.nl linksboven in het zoekvakje het nummer invoeren en je krijgt alle info. (direct linken naar het product gaat namelijk niet)
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
WoLdRiNG |
5-6-2004 0:38 |
Posts: 251 |
maar een lucht gekoeld cilinder kan best wel her worden dan 150 graden.
ten minste bij groter motoren
|
|
|
|
KaWaReZ |
5-6-2004 1:22 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2391/avatar) Posts: 20582 |
je zit ook nog met het "probleem" locatie:
bij de bocht, achter de cilinder, in de wind, uit de wind.. er heersen verschillende temperaturen
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
-jaZper- |
5-6-2004 8:32 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2534/avatar) Posts: 3841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WoLdRiNG
maar een lucht gekoeld cilinder kan best wel her worden dan 150 graden.
ten minste bij groter motoren
nou, 150 graden voor een brommer lijkt me voldoende hoor
|
|
groene motoren gaan harder |
|
ties |
5-6-2004 10:15 |
Posts: 1333 |
denk niet dat et goed is dat et 150 graden wordt.
brommer maar iets van 100 graden ofzo.
|
|
|
|
Rtm |
5-6-2004 10:39 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/871/avatar) Posts: 784 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: David
[...]
Ik heb die NTC eraf geknipt en aan een multimeter gehangen met berijk '20k ohm' dan reageert ie goed op de sensor maar niet als ik wil.
Bij bijv. 40 graden lees ik 9.34 af op m'n multimeter en bij 70 graden krijg ik iets van 4 te zien op de multimeter.
[...]
Dat is toch het hele idee van zo'n "Negatieve Temperatuur Co?ffici?nt" ? Dat de weerstand afneemt naarmate de temperatuur hoger wordt... (omgekeerde van PTC ![](img/post/s/wink.gif) )
http://www.vcbscienc...thermometer_van_.htm
en
http://virtual.xs4all.nl/nl3asd/ntc.html
|
|
|
|
SpeedyR |
5-6-2004 11:28 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2578/avatar) Posts: 1220 |
ik vraag me af,kan je bijvoorbeeld bij een ac mtx cilinder ofzow niet gewoon een lc nsr kop erop zetten???
buiten koeling methode zat er geloof ik geen verschil in de blokken ![](img/post/s/smile.gif)
dus mischien dat dit ook past,wel handig temp metertje dan
niet dat ik dit wil proberen want hij is toch al compleet lc bij mij,zoek aleen nog steeds die zooi voor temp meter aan te sluiten(ja ik weet,sales ![](img/post/s/u.gif) )
|
|
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op...... |
|
Olaf |
5-6-2004 11:28 |
Posts: 473 |
zet er een niet-poort tusse
|
|
|
|
David |
5-6-2004 12:05 |
Posts: 259 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cebess
Zet een weerstand in serie met de NTC (bij voorkeur een potmeter van 100 KOhm) en sluit dit dan aan op de spanning van je accu. Sluit dan de multimeter aan op de potmeter en zet hem op spanning.
Dan kan je met de potmeter nog wat afregelen.
Dit bericht is ge-edit door Cebess op 4-6-2004 23:11
Ik heb er nu idd een weerstandje in serie tussegezet, werkt perfect
dus als ik nu 70 graden op m'n scherm zie, dan weet ik dat de cil. 100 graden is.
Nu moet ik nog een plaats vinden voor de sensor.
Het hoeft eigelijk alleen maar uit de wind te zijn op een koelrib.
Dan heb ik al een goede indicatie of die z'n warmte kwijt kan.
Moet wel goed werke denk.
Ik ga hem er straks opzetten en dan laat ik wel weten of het goed werkt.
ff vraagje, de temp. van de kop is toch het belanrijkst en het meest direct??
nog een vraagje, hoe 'heet' kan die NTC worden zonder door te fikken?
Dit bericht is ge-edit door David op 5-6-2004 12:07
|
|
|
|
JCG |
5-6-2004 12:15 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: David
[...]
Ik heb er nu idd een weerstandje in serie tussegezet, werkt perfect ![](img/post/s/wink.gif)
dus als ik nu 70 graden op m'n scherm zie, dan weet ik dat de cil. 100 graden is.
Nu moet ik nog een plaats vinden voor de sensor.
Het hoeft eigelijk alleen maar uit de wind te zijn op een koelrib.
Dan heb ik al een goede indicatie of die z'n warmte kwijt kan.
Moet wel goed werke denk.
Ik ga hem er straks opzetten en dan laat ik wel weten of het goed werkt.
ff vraagje, de temp. van de kop is toch het belanrijkst en het meest direct??
nog een vraagje, hoe 'heet' kan die NTC worden zonder door te fikken?
Dit bericht is ge-edit door David op 5-6-2004 12:07
er zijn volgens mij verrschillende NTC, ene kan meer hebben dan de andere.
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
Hans F |
5-6-2004 12:24 |
Posts: 4326 |
waarom koop je niet gewoon een tempsensor voor die toepassing. Stuk makkelijker en nauwkeuriger.
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
5-6-2004 15:00 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/29/avatar) Posts: 8499 |
NTC - Negatieve Temperature Co?fficent..
maar pak gewoon een officieel ding, net als dat ding dat ik nu heb dat bjorn had op zn nsr..
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|