Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Temp. sensor maken....

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1004 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #19400 - Temp. sensor maken....
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1630 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

David 4-6-2004 22:02 Print topicpost
Posts: 259
ik was dus vanplan om een temp. sensor op m'n AC brommer te maken.....

Dus ik heb zo'n ding gekocht wat voor in de auto is om binne en buite temp. te zien...

1 sensor heb ik op een koelrib op de cil geplakt maar het klokje loopt maar tot 70 graden en sprinkt dan op 'hi'

Ik heb die NTC eraf geknipt en aan een multimeter gehangen met berijk '20k ohm' dan reageert ie goed op de sensor maar niet als ik wil.
Bij bijv. 40 graden lees ik 9.34 af op m'n multimeter en bij 70 graden krijg ik iets van 4 te zien op de multimeter.

Hou kan ik dit omdraaien? dus als de temp. omhoog gaat dat m'n meter ook meer gaat aangeven??
Die NTC geeft dus minder weerstand bij hogere temp.

Als ik dat kan omdraaien kan ik hem vervolgens wel ijken met weerstandjes in serie

Dan kan ik namelijk mooi mijn multimeter in m'n brommer bouwen en gebruiken als temp. meter.

Ik zou het wel met ledjes wille, maar dat lijkt me een beetje lastig....


 

Cebess 4-6-2004 23:11 Print reply

Posts: 1203
Zet een weerstand in serie met de NTC (bij voorkeur een potmeter van 100 KOhm) en sluit dit dan aan op de spanning van je accu. Sluit dan de multimeter aan op de potmeter en zet hem op spanning.

Dan kan je met de potmeter nog wat afregelen.

Dit bericht is ge-edit door Cebess op 4-6-2004 23:11
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
Neonlampje 4-6-2004 23:18 Print reply

Posts: 14825
Ik snap de vraag niet, waarom sloop je de sensor eraf?
Als je er andere weerstanden bij gaat hangen krijg je alleen maar andere waardes op je scherm... dus zie het hele nut er eigenlijk niet van in..
 
Blorn 4-6-2004 23:18 Print reply

Posts: 13825
Euhm, koop een normale digitale temperatuur meter?
 
Cebess 4-6-2004 23:47 Print reply

Posts: 1203
Je zou het wel nauwkeurig kunnen maken door een ictje en nog wat weerstanden te gebruiken (wil het best uitleggen maar kweet niet of dat zin heeft). Voor 21,45 euro heb je bij de conrad een temp. meter die tot 150 graden gaat, het is wel een bouwpakket. Kant en klaar kost ie 27,75 euro.

Er zijn 2 versie's namelijk lcd en led display.
Bestelnummers zijn:
115452 voor led
192147 voor lcd
Gewoon even op conrad.nl linksboven in het zoekvakje het nummer invoeren en je krijgt alle info. (direct linken naar het product gaat namelijk niet)
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
WoLdRiNG 5-6-2004 0:38 Print reply
Posts: 251
maar een lucht gekoeld cilinder kan best wel her worden dan 150 graden.
ten minste bij groter motoren

 
KaWaReZ 5-6-2004 1:22 Print reply

Posts: 20582
je zit ook nog met het "probleem" locatie:
bij de bocht, achter de cilinder, in de wind, uit de wind.. er heersen verschillende temperaturen
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
-jaZper- 5-6-2004 8:32 Print reply

Posts: 3841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WoLdRiNG

maar een lucht gekoeld cilinder kan best wel her worden dan 150 graden.
ten minste bij groter motoren


nou, 150 graden voor een brommer lijkt me voldoende hoor
 
groene motoren gaan harder
ties 5-6-2004 10:15 Print reply
Posts: 1333
denk niet dat et goed is dat et 150 graden wordt.
brommer maar iets van 100 graden ofzo.
 
Rtm 5-6-2004 10:39 Print reply

Posts: 784
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: David

[...]

Ik heb die NTC eraf geknipt en aan een multimeter gehangen met berijk '20k ohm' dan reageert ie goed op de sensor maar niet als ik wil.
Bij bijv. 40 graden lees ik 9.34 af op m'n multimeter en bij 70 graden krijg ik iets van 4 te zien op de multimeter.

[...]


Dat is toch het hele idee van zo'n "Negatieve Temperatuur Co?ffici?nt" ? Dat de weerstand afneemt naarmate de temperatuur hoger wordt... (omgekeerde van PTC )

http://www.vcbscienc...thermometer_van_.htm

en

http://virtual.xs4all.nl/nl3asd/ntc.html
 
SpeedyR 5-6-2004 11:28 Print reply

Posts: 1220
ik vraag me af,kan je bijvoorbeeld bij een ac mtx cilinder ofzow niet gewoon een lc nsr kop erop zetten???

buiten koeling methode zat er geloof ik geen verschil in de blokken
dus mischien dat dit ook past,wel handig temp metertje dan


niet dat ik dit wil proberen want hij is toch al compleet lc bij mij,zoek aleen nog steeds die zooi voor temp meter aan te sluiten(ja ik weet,sales )
 
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op......
Olaf 5-6-2004 11:28 Print reply
Posts: 473
zet er een niet-poort tusse
 
David 5-6-2004 12:05 Print reply
Posts: 259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

Zet een weerstand in serie met de NTC (bij voorkeur een potmeter van 100 KOhm) en sluit dit dan aan op de spanning van je accu. Sluit dan de multimeter aan op de potmeter en zet hem op spanning.

Dan kan je met de potmeter nog wat afregelen.

Dit bericht is ge-edit door Cebess op 4-6-2004 23:11


Ik heb er nu idd een weerstandje in serie tussegezet, werkt perfect

dus als ik nu 70 graden op m'n scherm zie, dan weet ik dat de cil. 100 graden is.

Nu moet ik nog een plaats vinden voor de sensor.
Het hoeft eigelijk alleen maar uit de wind te zijn op een koelrib.
Dan heb ik al een goede indicatie of die z'n warmte kwijt kan.
Moet wel goed werke denk.

Ik ga hem er straks opzetten en dan laat ik wel weten of het goed werkt.

ff vraagje, de temp. van de kop is toch het belanrijkst en het meest direct??
nog een vraagje, hoe 'heet' kan die NTC worden zonder door te fikken?


Dit bericht is ge-edit door David op 5-6-2004 12:07
 
JCG 5-6-2004 12:15 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: David

[...]


Ik heb er nu idd een weerstandje in serie tussegezet, werkt perfect

dus als ik nu 70 graden op m'n scherm zie, dan weet ik dat de cil. 100 graden is.

Nu moet ik nog een plaats vinden voor de sensor.
Het hoeft eigelijk alleen maar uit de wind te zijn op een koelrib.
Dan heb ik al een goede indicatie of die z'n warmte kwijt kan.
Moet wel goed werke denk.

Ik ga hem er straks opzetten en dan laat ik wel weten of het goed werkt.

ff vraagje, de temp. van de kop is toch het belanrijkst en het meest direct??
nog een vraagje, hoe 'heet' kan die NTC worden zonder door te fikken?


Dit bericht is ge-edit door David op 5-6-2004 12:07


er zijn volgens mij verrschillende NTC, ene kan meer hebben dan de andere.
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Hans F 5-6-2004 12:24 Print reply
Posts: 4326
waarom koop je niet gewoon een tempsensor voor die toepassing. Stuk makkelijker en nauwkeuriger.
 
Hier_ben_ik - Administrator 5-6-2004 15:00 Print reply

Posts: 8499
NTC - Negatieve Temperature Co?fficent..

maar pak gewoon een officieel ding, net als dat ding dat ik nu heb dat bjorn had op zn nsr..
 
Members zijn vervelend :-|

Dit topic is 1630 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved