Ik ben nu bezig om op me puch een electrische ontsteking opmaat te maken,
ik heb nu een aantal MB-ontstekingen en puch ontstekingen (dus: vliegwielen, grondplaten, spoelen, CDI, bobine).
Als dit lukt heb ik dus geen contactpuntjes meer nodig
, wordt m'n ontsteking na de 8000 toeren vervroegd en een constantere vonk door externe bobine.
Nou is het niet het probleem om het vliegwiel passend te maken want dat lukt nog wel (dmv conische opvulbus of het conische gedeelte van me puch vliegwiel erin te persen/lassen) en hem dan nog afraaien van 1130 naar ongeveer 800 gram (puchvliegwiel).
De MB-grondplaat is misschien ook nog wel passend te maken. Of de ontstekingsspoel en singaalspoel op een puchgrondplaat en orginele verlichtingsspoel behouden.
De grove afsteling is dan te regelen door het vliegwiel te verdraaien (geen spie meer, is alleen voor veiligheid en juiste positionering bij orginele ontsteking) en fijn afstellen gaat dan met de grondplaat.
Nou zijn hier al een aantal topics onver geweest maar elke keer kwam het erop neer dat je beter een contactpuntvervanger(sparcon) of binnerotor kan kopen, maar zoveel geld heb ik er niet voor over en probeer liever zelf wat.
Nu is mijn vraag waardoor bij een MB-ontsteking je singaalspoel getriggerd wordt.
Deze spoel loopt langs de buitenkant van het conische gedeelte van het vliegwiel wat op je krukas moet. Hier zit geen nok op en ook geen zichtbaar magneetje.
Uit het Honda MB/MT werkboek:
Het ontstekingssysteem bestaat uit een CDI-unit, een bobine en de bougie. De benodigde energie wordt opgewekt in de ontstekingsspoel; deze bevindt zich op de dynamogrondplaat of stator. Op de stator is ook de signaalspoel aangebracht.
In het vliegwiel (rotor) bevindt zich een magnetische gever, die via de signaalspoel de stuurstroom voor het ontstekingstijdstip schakelt.
Zou er dan een magneetje in zijn verwerkt, er is niks te zien iig. of waar de spiebaan zit is er een ander magnetisch veld omdat daat het materiaal dunner is.....?
Dit bericht is ge-edit door Wizzel op 29-5-2004 16:17
Dit bericht is ge-edit door Nick op 30-5-2004 15:50