Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Waardoor geeft signaalspoel MB stroom?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 733 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #19171 - Waardoor geeft signaalspoel MB stro...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2053 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Wizzel 29-5-2004 14:54 Print topicpost

Posts: 100
Ik ben nu bezig om op me puch een electrische ontsteking opmaat te maken,
ik heb nu een aantal MB-ontstekingen en puch ontstekingen (dus: vliegwielen, grondplaten, spoelen, CDI, bobine).

Als dit lukt heb ik dus geen contactpuntjes meer nodig, wordt m'n ontsteking na de 8000 toeren vervroegd en een constantere vonk door externe bobine.

Nou is het niet het probleem om het vliegwiel passend te maken want dat lukt nog wel (dmv conische opvulbus of het conische gedeelte van me puch vliegwiel erin te persen/lassen) en hem dan nog afraaien van 1130 naar ongeveer 800 gram (puchvliegwiel).

De MB-grondplaat is misschien ook nog wel passend te maken. Of de ontstekingsspoel en singaalspoel op een puchgrondplaat en orginele verlichtingsspoel behouden.

De grove afsteling is dan te regelen door het vliegwiel te verdraaien (geen spie meer, is alleen voor veiligheid en juiste positionering bij orginele ontsteking) en fijn afstellen gaat dan met de grondplaat.

Nou zijn hier al een aantal topics onver geweest maar elke keer kwam het erop neer dat je beter een contactpuntvervanger(sparcon) of binnerotor kan kopen, maar zoveel geld heb ik er niet voor over en probeer liever zelf wat.

Nu is mijn vraag waardoor bij een MB-ontsteking je singaalspoel getriggerd wordt.
Deze spoel loopt langs de buitenkant van het conische gedeelte van het vliegwiel wat op je krukas moet. Hier zit geen nok op en ook geen zichtbaar magneetje.

Uit het Honda MB/MT werkboek:

Het ontstekingssysteem bestaat uit een CDI-unit, een bobine en de bougie. De benodigde energie wordt opgewekt in de ontstekingsspoel; deze bevindt zich op de dynamogrondplaat of stator. Op de stator is ook de signaalspoel aangebracht.
In het vliegwiel (rotor) bevindt zich een magnetische gever, die via de signaalspoel de stuurstroom voor het ontstekingstijdstip schakelt.

Zou er dan een magneetje in zijn verwerkt, er is niks te zien iig. of waar de spiebaan zit is er een ander magnetisch veld omdat daat het materiaal dunner is.....?






Dit bericht is ge-edit door Wizzel op 29-5-2004 16:17

Dit bericht is ge-edit door Nick op 30-5-2004 15:50
 

Cebess 29-5-2004 21:03 Print reply

Posts: 1203
Nee, je vliegwiel is de grote magneet. In de signaalspoel wordt een spanning opgewekt door het draaiend magnetisch veld. Die spanning is sinus vormig en daaraan ziet de cdi wanneer hij ontsteken moet. Dus je hoeft verder niks te doen, alleen zorgen dat je grondplaat t.o.v. je vliegwiel hetzelfde staat als bij een MB en dan zit je al aardig in de richting met je tijdstip.

Dit bericht is ge-edit door Cebess op 29-5-2004 21:20
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
mBeter 29-5-2004 21:27 Print reply

Posts: 983
idd je spanning is als de magneet recht tegenover de spoel staat 0 terwijl ie ervoor + is en erna - .
tsal niet meevallen om de grondplaat op de goeie plek te zetten en te centreren, hoeveel speling heeft een vliegwiel nou?.? nog geen mm denk ik
 
gSuper?
de_koen 29-5-2004 21:35 Print reply

Posts: 5595
Volgens mij idd gewoon door de flux verandering


heb je trouwens aan de draairichting gedacht ?

ZO'n contactpunt vervanger kost 25? ofzo, nuja, zelf iets in elkaar knutselen is altijd leuker natuurlijk , maar koop dan gelijk een binnenrotor :-
 
Honda 5-Bak te koop
Wizzel 30-5-2004 12:13 Print reply

Posts: 100
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mBeter

idd je spanning is als de magneet recht tegenover de spoel staat 0 terwijl ie ervoor + is en erna - .



dus dan moet de singaalspoel in een omwenteling 4 keer 0 zijn dus geeft ie vier stroompjes...

maar waarom loopt die spoel ook nog tegen de binnenkant van het vliegwiel.?

iig is een MB vliegwiel dus niks anders (op de nok na) dan een puchvliegwiel...
dus als ik de singaalspoel en de ontstekingsspoel op m'n grondplaat gemonteerd krijg hoef ik eigenlijk geen ander vliegwiel.
principe is immers hetzelfde.
bespaart een boel werk

en de draairichting maakt niks uit, hoogstens op welke stand je grondplaat gemonteerd moet zijn.

en op de site van Sparcon zelf staat die contactpuntvervanger voor 56,80 , veel te duur dus.
 
de_koen 30-5-2004 12:16 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Wizzel

[...]


dus dan moet de singaalspoel in een omwenteling 4 keer 0 zijn dus geeft ie vier stroompjes...

maar waarom loopt die spoel ook nog tegen de binnenkant van het vliegwiel.?

iig is een MB vliegwiel dus niks anders (op de nok na) dan een puchvliegwiel...
dus als ik de singaalspoel en de ontstekingsspoel op m'n grondplaat gemonteerd krijg hoef ik eigenlijk geen ander vliegwiel.
principe is immers hetzelfde.
bespaart een boel werk

en de draairichting maakt niks uit, hoogstens op welke stand je grondplaat gemonteerd moet zijn.

en op de site van Sparcon zelf staat die contactpuntvervanger voor 56,80 , veel te duur dus.



Wandel eens binnen bij een verdeler van tuinmachines, zoals frezen ed, Heb ooit voor een JLO 200cc blok zon contactpuntvervanger gekocht, en dat was zeker niet meer dan 25?...
 
Honda 5-Bak te koop
Wizzel 30-5-2004 12:21 Print reply

Posts: 100
ah dat valt nog mee dan..
als het me niet lukt met singaalspoel dan denk ik dak daar is langs ga..
en is ongeveer het zelfde als zo'n singaalspoeltje denk, maar dan met het hoogste magnetische veld.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 30-5-2004 12:39 Print reply

Posts: 5996
bij een sparcon heb je ook totaal geen curve..
je ben dus enkel je puntjes kwijt meer niet.

je heb nog steeds geen goede curve zoals je die bij een hpi heb.
nadel van een ori honda onsteking is dat deze ook een dip bevat bij 7/8000k..

 
ik haat mensen
Wizzel 30-5-2004 14:46 Print reply

Posts: 100
oke ik ben ff aan het knutsellen geweest.

ik heb nu op de grondplaat van een puch, een honda ontstekingsspoel opgezet en originele lichtspoel.
het loopt net niet aan en ziet er al wel aardig uit (heb helaas geen digicam)

ga het nu eerst met orgineel puchvliegwiel proberen.

de condensator en contactpunten zijn eruit en nu wil ik de singaalspoel gaan monteren. waar is nou de juiste plek...? hij moet dus tussen de plus- en de min-pool? op de plek van de contactpunten misschien... dus op de plek waar normaal je contactunten opengaan?




Dit bericht is ge-edit door Wizzel op 30-5-2004 14:49
 
de_koen 30-5-2004 15:04 Print reply

Posts: 5595
De pick-up wekt zelf spanning op.Monteer hem gewoon waar plaats is, en ga dan draaien met je grondplaat.
 
Honda 5-Bak te koop
Wizzel 30-5-2004 15:10 Print reply

Posts: 100
oke is goed maar das maar een beperkte slag, kweenie of het mogelijk is om zonder spie vliegwiel te verdraaien, of krijg je dan een zwakker magnetisch veld?

en de spoel moet dus ongeveer voor het BDP tussen de + en - pool staan?
 
de_koen 30-5-2004 15:41 Print reply

Posts: 5595
zonder spie kan je vliewiel draaien ja.
maak een spacer tussen grondplaat en carter zodat je verder kan draaien

spoel moet massa maken, en uit die geel-blauwe komt dan spanning, das net het 'signaal' naar de cdi...
 
Honda 5-Bak te koop
Wizzel 30-5-2004 17:43 Print reply

Posts: 100
oke ik heb nu alles op m'n grondplaat zitten,
ontstekings- en singaalspoel geven allebij spanning. zit best redelijk in elkaar nou.

probleem is dat me CDI geen spanning geeft, de geel-zwarte draad naar bobine doet niks, aarde zit ook aangesloten en zwart-wit naar contactslot heb ik ook met aarde en los geprobeerd maar dat haalde ook niks uit (volgens mij moet die geen contact maken).

misschien dat me CDI kapot is of me voltage in nog niet goed... weet misschien iemand de waardes die de spoelen moet leveren?
van de week iig ff andere CDI regelen.
 
de_koen 30-5-2004 19:15 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Wizzel

oke ik heb nu alles op m'n grondplaat zitten,
ontstekings- en singaalspoel geven allebij spanning. zit best redelijk in elkaar nou.

probleem is dat me CDI geen spanning geeft, de geel-zwarte draad naar bobine doet niks, aarde zit ook aangesloten en zwart-wit naar contactslot heb ik ook met aarde en los geprobeerd maar dat haalde ook niks uit (volgens mij moet die geen contact maken).

misschien dat me CDI kapot is of me voltage in nog niet goed... weet misschien iemand de waardes die de spoelen moet leveren?
van de week iig ff andere CDI regelen.



rood-zwart; 120ohm
geel-blauw; 25ohm
tov massa...
 
Honda 5-Bak te koop
Cebess 30-5-2004 21:11 Print reply

Posts: 1203
Je moet er ook voor zorgen dat de signaalspoel onder dezelfde hoek zit dan de onstekingsspoel, kan van invloed zijn.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
Wizzel 31-5-2004 12:01 Print reply

Posts: 100
oke ik heb vandaag nog een CDI opgehaald die het zeker moest doen, nog geen spanning in de zwart-gele draad.
heb ook me singaalspoel gelijk gezet met de ontstekingsspoel maar dat heeft ook niks uitgehaald.

Me singaal- en ontstekingsspoel geven allebij spanning en zitten goed aan de cdi, massa-draad is ook goed en zwart-wit maakt ook geen contact.

Weet niemand de Volt(spanning) waardes die de spoelen moeten leveren..? (dus geen weerstand)
weet misschien nog iemand wat er fout kan zijn...?
 

Dit topic is 2053 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved