Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Motorische problemen Tomos A3

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 549 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #18492 - Motorische problemen Tomos A3
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2892 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

senda freak 7-5-2004 11:23 Print topicpost
Posts: 171
Ik heb eergisteren een Tomos A3 gekocht (voor 75 euro...), qua uiterlijk ziet hij er wel goed uit (velgen moeten gespoten worden) maar motorisch zijn er een aantal problemen...

-Blok wordt heel heet.

-Als je de brommer start maakt hij meteen heel veel toeren, en hij is niet stationair te krijgen, maar er zit ook geen stationair stelschroef op een tomos A3 (ori carb)...

Dus ik dacht dat de sproeier verstopt zat, schoongemaakt, maar geen resultaat...
En het valt mij op dat er ook geen gasnaald in de ori carb zit, of klopt dit niet? (en hoort die er wel in?)

-Blokolie was op, vervangen door olie die we nog hadden staan, maar bleek niet goed te zijn waardoor de bougie zwart wordt ...

Weet iemand welke olie er wel in gaat?

En verder is de 1e koppeling niet meer 100%, is die er (redelijk) makkelijk uit te halen (zonder hele blok eronder vandaan te halen?)?

Ik wil met de tomos mee gaan doen aan een 8-uurscross dus hij moet (redelijk) betrouwbaar worden...

Alvast bedankt...
 
Officieel Team DR teambaas... www.drekracers.nl

TomosRaging 7-5-2004 12:35 Print reply

Posts: 647
nou om bij je 1e versn. koppeling te komen moet je denk ik wel ff je blok deronder vandaan halen..anders is et zo een kut werk.
Maar als ik jou was zou ik een goedkoop A35 blokke op zen kop tikken met de carberateur aan de zijkant=veel beter en makkelijker!

suc6!
 
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
frenk 7-5-2004 13:06 Print reply
Posts: 354
er hoort wel een gasnaald in hoor! en voor de olie moet je gewoon ff in je brommerzaak vragen
 
senda freak 7-5-2004 14:37 Print reply
Posts: 171
Dan denk ik dat het probleem met het niet stationair lopen door de gasnaald komt...

Maar is het normaal dat als je er 1 km mee rijd er damp van het blok afkomt? (heeft redelijk lang stilgestaan)
 
Officieel Team DR teambaas... www.drekracers.nl
senda freak 8-5-2004 13:01 Print reply
Posts: 171
De bougie word steeds zwart sinds er andere olie in zit (in zijkant blok), waar zou dit door kunnen komen?
Verkeerde olie? Kapotte/Lekker lagers? En welke olie gaat er dan wel in? Dan kan ik het zo nog ff halen...
 
Officieel Team DR teambaas... www.drekracers.nl
senda freak 8-5-2004 18:12 Print reply
Posts: 171
Ik heb nu het blok los gehaald om alles schoon te maken en de koppeling te vervangen/repareren, maar hoe krijg je de koppeling eraf?



Ik snap nog wel dat die moer eraf moet, maar alles draait lekker mee, en zit onder de olie dus je kunt de koppeling niet tegen houden (met de hand) en schroevendraaier tussen de tandwielen lijkt me ook niet gezond...

Dit bericht is ge-edit door senda freak op 8-5-2004 18:14
 
Officieel Team DR teambaas... www.drekracers.nl
Jozeff - Forum en Sales Moderator 8-5-2004 18:45 Print reply

Posts: 10835
- in de ori carb hoort geen gasnaald. (is een dell'orto alst goed is)
- als je bougi zwart wordt omdat er andere olie in het blok zit, zal er wel een krukaskeerring lek zijn, dat komt meer voor als hij een tijdje stil staat.
- de moer moet je eraf halen met een luchtsleutel.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Dennis88 10-5-2004 15:02 Print reply
Posts: 5
hoi,

Om die koppeling los te krijgen moet je de koppelingselementen tegenhouden.
De moer kan wel eens gelijmd zitten of door de warmte muurvast. Het enige wat je dan kan doe is de moer voorzichtig doorslijpen met een Dremel ofzo. Uit ervaring weet ik dat als je de moer er af hebt je er nog niet bent. soms zit ook het koppleingselement vast op de as. Dan even warm maken dan lukt het wel.

Zie verder de link hieronder daar staat alles over het onderhoud.
http://www.mopedride...faq=2&fldAuto=21

succes

 
kpotappel86 10-5-2004 15:12 Print reply

Posts: 2679
zit alst goed is geen gasnaaldje in neej omdat dat zon "vlakschuifje" is...

dat warm worden zal zijn valse lucht of een te kleine sproeier...

er hoort wel een stationair schroef in te zitten hoor geen luchtschroef...

daar gaat gewoon atf in Automatic Transmission Fluid dus da heb iedere brommerboer je kan vaak wel iet blokkeren hoor met een doek ertussen ofzo ratel erop en stotend los halen tikken erop geven ofzo met handpalm of hamer...

met een poelietrekker of een koppelings trekker krijg je het wel los altijd... maar vaak lukt het ook wel zonder...

ik hoor het wel...
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
senda freak 10-5-2004 15:56 Print reply
Posts: 171
Ik snap zelf ook dat het een vlakschuif is, en de gasnaald stond ook niet op de exploded view, maar er zit zon mooi gaatje in waar wel een gasnaald inpast... Maar moet niet dus...

Olie, nieuwe bougie, pakkingen alles heb ik al gehaald maar nu is GVD het veertje dat in de zuiger zit (aan dat krukasbuisje zegmaar) in het krukashuis gevallen en nu is dat veertje ook nog s niet magnetisch...

Maar als ik hem start loopt ie niet stationair, wat kan ik hier aan doen of waar komt dit door?(te weinig benzine?)

Dit bericht is ge-edit door senda freak op 10-5-2004 15:57
 
Officieel Team DR teambaas... www.drekracers.nl
kpotappel86 10-5-2004 16:01 Print reply

Posts: 2679
ik zou maar niet meer starten hoor.. als ik jou was met da veertje in je blok ik zou je blok eronder uit halen en gaan schudden ermee... of spoelen ofzo... straks slaat het tussen je uziger en cilinder RESULTAAT DIKKE GROEF meestal en dus zuiger kapot

dat gat in de gasschuif is voor de kabel...

en dat hij nu niet meer stationair loopt is dat je geen stelschroef hebt... en omdat je nu geen valse lucht trekt loopt hij nu dus niet.. dan zul je echt een stationair schroef nodig hebben...
en trouwens je krukas buisje heet pistonpen
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
Tsxdude AKU MicheL 10-5-2004 16:03 Print reply

Posts: 10676
Gasnaald zit er niet voor het uiterlijk erin hoor... dan is het heel logish da hij nie normaal loopt...
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
senda freak 10-5-2004 16:06 Print reply
Posts: 171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotappel86

ik zou maar niet meer starten hoor.. als ik jou was met da veertje in je blok ik zou je blok eronder uit halen en gaan schudden ermee... of spoelen ofzo... straks slaat het tussen je uziger en cilinder RESULTAAT DIKKE GROEF meestal en dus zuiger kapot


Dat snap ik ook, ik start hem natuurlijk niet (gaat moeilijk als het blok uit elkaar ligt...)

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotappel86
en dat hij nu niet meer stationair loopt is dat je geen stelschroef hebt... en omdat je nu geen valse lucht trekt loopt hij nu dus niet.. dan zul je echt een stationair schroef nodig hebben...



Leg uit, hoe los ik dit op dan?
 
Officieel Team DR teambaas... www.drekracers.nl
kpotappel86 10-5-2004 16:23 Print reply

Posts: 2679
ik denk een stelschroef kopen gewoon...
of op de beun manier gewoon je gaskabel afstelllen zelfde als klein beetje gas geven altijd...
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
kpotappel86 10-5-2004 16:31 Print reply

Posts: 2679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tsxdude AKU MicheL

Gasnaald zit er niet voor het uiterlijk erin hoor... dan is het heel logish da hij nie normaal loopt...


die dingetjes hebben geen gasnaald die sha-tjes...

kijk maar in elke exploded vieuw van een sha...

http://www.easyparts...ath=0-1-37-m359-s362

Dit bericht is ge-edit door kpotappel86 op 10-5-2004 16:32
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
MWvdK 10-5-2004 16:55 Print reply

Posts: 2247
Om die koppelingsmoer los te krijgen kan je ook het vliegwiel blokkeren, schroevendraaier erdoor en dan tegen een boutje aanzetten ofzo. Koppeling zelf kan je er ook afhalen met een pulli trekker.
 

Dit topic is 2892 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved