ja als je nieuw schroefdraad moet tappen moet je het zo doen:
bijvoorbeeld als je een M6 schroefdraad moet maken, dat is voor die tapeindjes waar moertjes met sleutel 10 op gaan.
Dan heb je 3 verschillende tapgevallen nodig van dezelfde maat.
Meestal staat er wel M6op die 3 dingen maar soms staat het ook weleens 3/5 ofzo aangegeven, bestwel kut.
Maar je moet er dus 3 dezelfde hebben, 1 groffe waar je mee moet beginnen, 1 iets fijnere en 1 fijne om het af te maken.
Je begint met boren, een niet te groot gat boren anders vallen die tapdingen er zo in, en dan kunnen ze geen schroefdraad meer 'graven'.
Dan doe je dat handvat wat op je foto staat op zo'n tapding en je begint met de grofste.
Die draai je dan voorzichtig EN RECHT !! in dat gat, als het te ineens zwaar gaat draai je terug en moet je het ijzervijlsel er effe uitkloppen, daarna draai je weer verder tot je een diep genoeg gat hebt.
en daarna kan je het nadoen met die andere fijnere op precies dezelfde manier om het een mooi schroefdraad te maken.
Je kan eerst controleren of je de goede 3 tappies hebt door de moer erop te proberen die je er later voor wil gebruiken om je uitlaat mee vast te zetten. als het goed is hoort die moer gewoon perfekt op je 3 tapdingen te draaien.
Ik tap vaak zelf ook wat schroefdraad maar we hebben er maar 1 van M6, alleen de grofste de rest is kwijt ofzo, maar als je heyt goed doet met de grofste en daarna een mooi tapeind erin vastzet dan werkt het ook perfekt, zit muurvast als je nog wat lock tajd erbij giet, wij hebben BISON MUURVAST heet het en is een blauwe drap uit een klein tubetje.
|