Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Hoe stel je correct de koppelingshandel af?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1103 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #17618 - Hoe stel je correct de koppelingsha...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1864 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Darkranger2468 9-4-2004 23:30 Print topicpost
Posts: 124
Na lang zoeken op het forum en internet heb ik nog niet duidelijk gevonden hoe je de koppelingskabel van een suzuki smx (wolf, ts,tsx) goed afstelt?
Graag een stappenplan voor het afstellen van de koppelingskabel, want het lukt mij echt niet!
http://www.pureoc.d2...ded_images/20196.jpg
ALvast bedankt

Dit bericht is ge-edit door Darkranger2468 op 9-4-2004 23:31


Zou dit niet de juiste manier kunne zijn??
thanx aan Jonas V.

Heb je een handkoppeling dan doe je het zo:

1. je haalt het inspectie kapje eraf wat met 2 schroefjes vast zit op het koppelingscarter.
wat uitleg over wat je ziet en hoe het (simpel gezegt) werkt: je ziet nu 2 plaatjes die dwars over elkaar zitten. als je achter de plaatjes kijkt zie je een rond knopje zitten. deze moet worden ingedrukt als er aan de koppelingshendel word getrokken. als er niet aan getrokken word hoort hij het knopje niet in te drukken maar er wel vlak bij te zitten.

2. draai nu net zo lang aan de schroef die in het midden zit tot je het knopje een klein beetje ingedrukt ziet worden.

3. draai hem de schroef nu weer een klein beetje terug zodat het knopje niet word ingedrukt. en trek aan de koppelinghendel om te kijken of hij ontkoppeld of niet. zet hem in zijn versnelling en duw de brommer vooruit. als het goed is voel je nu dat je achterband tegewerkt. knijp nu de koppelingshendel in en duw de brommer vooruit. als je het goed hebt gedaan rolt die netjes vooruit.

4. extra afstelling: op de koppelingshendel zit in het midden een busje, als je hier aan draaid krijgt de binnekabel meer of minder speling. dit heeft ook veel invloed op de afstelling van de koppeling. hoe langer je de buitenkabel maakt hoe eerder je de korter de vrije slag van de koppelingshendel word. normaale speling is ongeveer 1 tot 2 cm.

als het heveltje blijft hangen als je de koppelingshendel los heb gelaten zijn de onderdelen achter het inspectiekapje niet meer goed gesmeerd. het is belangrijk dat alles onder de lagervet zit, zodat het hendeltje niet blijft hangen.

Dit bericht is ge-edit door Darkranger2468 op 9-4-2004 23:45
 
???

Ralf 10-4-2004 0:29 Print reply

Posts: 9073
Gewoon net zo lang kloten tot dat het werkt, zo moeilijk is het nou ook weer niet..
 
Saknet 10-4-2004 9:00 Print reply

Posts: 10355
beetje logisch denken
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Luc 10-4-2004 10:04 Print reply

Posts: 3590
Zet de kabel eerst op zen strakst, zodattie zeker slipt, en stel hem dan telkens stukje losser, totdattie niet meer slipt..
 
Darkranger2468 10-4-2004 12:14 Print reply
Posts: 124
ja dat begrijp ik wel allemaal maar hoe stel je in godsnaam de onderste cirkel op de foto af??????
 
???
CraftyVirus 10-4-2004 12:16 Print reply
Posts: 1530
niet.. dat boutjeis alleen om die hendel er af te halen.. je moet gewoon ff kloten met die boven op je blok en bij je hendel. Kloten totdat als je hem loslaat die hendel beneden helemaal naar beneden is. Ff je kabel smeren helpt ook wel bij het afstellen..
 
WOOJOOOO
de_koen 10-4-2004 12:18 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Darkranger2468

ja dat begrijp ik wel allemaal maar hoe stel je in godsnaam de onderste cirkel op de foto af??????


moertje losdraaien, en dan kan je met een platte schroevendraaier dat afstellen, is eigenlijk grof afstelling,
 
Honda 5-Bak te koop
CraftyVirus 10-4-2004 12:21 Print reply
Posts: 1530
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: CraftyVirus

niet.. dat boutjeis alleen om die hendel er af te halen.. klopt dus niet volgens koen je moet gewoon ff kloten met die boven op je blok en bij je hendel. Kloten totdat als je hem loslaat die hendel beneden helemaal naar beneden is. Ff je kabel smeren helpt ook wel bij het afstellen..

 
WOOJOOOO
Darkranger2468 10-4-2004 12:25 Print reply
Posts: 124
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: de_koen

[...]


moertje losdraaien, en dan kan je met een platte schroevendraaier dat afstellen, is eigenlijk grof afstelling,


Dus moet ik dit staafje volledig losdraaien en dan indraaien tot ik tegenwerking voel??
En dan verder afstellen aan de kabel??
 
???
de_koen 10-4-2004 12:29 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Darkranger2468

[...]


Dus moet ik dit staafje volledig losdraaien en dan indraaien tot ik tegenwerking voel??
En dan verder afstellen aan de kabel??

ja
en als je die stel dinge vanje kabel al volledig hebt uitgedraaid, moet je dat staafje wat verder indraaie,
 
Honda 5-Bak te koop
Gilera Gsm 10-4-2004 12:59 Print reply

Posts: 2376
Bij werkte hij eerst ook niet goed. Je moet je vliegwielkapje iets losser doen en dan een revetje tussen de kap en het blok doen.(bij het schroefje dat helemaal rechtsonder zit. Bij werkte hij toen wel goed.
 
Boerke [Mathieu] 10-4-2004 13:00 Print reply

Posts: 1501
moet wel vrije slag op de hendel blijven he jongens...
 
Ik heb zoveel schijt aan alles, dat ik stront te kort kom!!
Darkranger2468 10-4-2004 13:11 Print reply
Posts: 124
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gsm MHR

Bij werkte hij eerst ook niet goed. Je moet je vliegwielkapje iets losser doen en dan een revetje tussen de kap en het blok doen.(bij het schroefje dat helemaal rechtsonder zit. Bij werkte hij toen wel goed.


Hoe bedoel je?? had je ook een raar geluid en was het met een revetje helemaal opgelost?
 
???
Gilera Gsm 10-4-2004 13:13 Print reply

Posts: 2376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Darkranger2468

[...]


Hoe bedoel je?? had je ook een raar geluid en was het met een revetje helemaal opgelost?


Nee er kwam geen raar geluid uit maar hij koppelde gewoon niet goed als ik hem te strak aandraaide. Toen had ik er een revetje ondergedaan en strak aangedraaid en toen werkte hij wel perfect. Helemaal rechtsonder van het vliegwiel kapje zit een bout om het vast te zetten met het blok. Daar had ik een revetje tussen gedaan.

Dit bericht is ge-edit door Gsm MHR op 10-4-2004 13:15
 
Pol de MT5 Crosser 10-4-2004 16:05 Print reply

Posts: 2892
Wat een lulverhaal zeg
 
http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
Darkranger2468 10-4-2004 22:12 Print reply
Posts: 124
als je brommer uit staat en je zet hem in 1ste en je knijpt de koppeling in, moet hij dan zoals dat hij in neutraal staat voorgeduwd kunnen worden ofniet??
 
???

Dit topic is 1864 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved