Ik ben er ondertussen achter wat mijn gelijkrichter is.
Het is dus TOCH dat ding met koelribben, dus daar kan geen onduidelijkheid meer over ontstaan. Tevens zorgt ie er nog eens voor dat er in gelijkstoom konstant 6 volt uitkomt, ookal draai je 10.000 toeren. Want aan wisselstoom gaat er dan voor ongeveer 60(!) Volt in.
De andere 2 draadjes die erin gaan (groen en geel) zijn voor de verlichting (standaard). Daarbij is geel een draad uit je blok en groen de aarde (-).
het is nu dus zo:
[ groen ] [ geel ]
[ rood ] [ wit ]
Wit en geel komen uit je blok (spoelen)
Rood bevat gelijkstroom van 6V constant (dus ongeacht van je toerental) en wordt gevormt uit de witte draad met wisselstroom.
Geel is ook wissel en is standaard al constant 6V (maar wel wissel!). Blijkbaar wordt dit in je blok al naar 6 V geconverteerd ofzo.
Groen is een aardepool (en is dus met je frame verbonden).
Volgens de kabelboom is geel de 'voeding' voor je licht en verdwijnt in de schakelaar op je stuur. Rood is de 'voeding' en tevens + pool van je accu. Deze loopt ook naar je contactslot, wat er dus voor zorgt dat je accu niet wordt verbonden zodra je brommer uit staat.
Vanuit je contact slot wordt deze draad zwart. Vandaar dus dat er uit vrijwel elke zwarte draad op je brommer 6V uit de accu levert.
Nou tot zover de feiten/informatie.
Nu heb ik een probleem, dat ik al een tijdje heb.
Me accu wordt niet opgeladen. Eigenlijk zit de boel precies zo aangesloten als op de kabelboom staat. De gelijkrichter is goed, want die heb ik gewoon gemeten, en geeft bij elk toerental netjes 6V gelijk.
Hij gaat direct naar de + pool van me accu, zoals ook volgens de kabelboom zou moeten. Vandaar uit gaat ie naar me contactslot.
De accu wordt alleen nu dus NIET opgeladen.
Blijkbaar zit er dus toch iets verkeerd in de schakeling... maar wat?
Weet iemand misschien hoe het standaard werkt met accu's? Is het altijd zo dat het als volgt zit:
SIGNAAL------------ +pool ACCU -pool ---- FRAME
]
]
]
6V gelijkgericht uit blok
Want deze situatie zou moeten bekenen dat er via dezelfde draad de accu wordt opgeladen EN wordt gebruikt om dingen te voeden (als je neutraal lamp, toeter, remlicht etc).
Wordt deze schakeling daar altijd voor gebruikt? Zo staat ie namelijk op de kabelboom van Honda.
Me accu wordt namelijk TOTAAL niet meer opgeladen, terwijl er toch gewoon 6V naar toe gaat. De accu is net 3 weken oud, dus nog goed. Heeft het ook gewoon gedaan, totdat ie leeg was, en is toen leeg gebleven.