Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Accu wordt (nog steeds) niet opgeladen :(

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1125 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #1702 - Accu wordt (nog steeds) niet opgela...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 757 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Nick - Administrator 1-10-01?15:58 Print topicpost

Posts: 4967
Ik ben er ondertussen achter wat mijn gelijkrichter is.
Het is dus TOCH dat ding met koelribben, dus daar kan geen onduidelijkheid meer over ontstaan. Tevens zorgt ie er nog eens voor dat er in gelijkstoom konstant 6 volt uitkomt, ookal draai je 10.000 toeren. Want aan wisselstoom gaat er dan voor ongeveer 60(!) Volt in.
De andere 2 draadjes die erin gaan (groen en geel) zijn voor de verlichting (standaard). Daarbij is geel een draad uit je blok en groen de aarde (-).
het is nu dus zo:

[ groen ] [ geel ]
[ rood ] [ wit ]


Wit en geel komen uit je blok (spoelen)
Rood bevat gelijkstroom van 6V constant (dus ongeacht van je toerental) en wordt gevormt uit de witte draad met wisselstroom.
Geel is ook wissel en is standaard al constant 6V (maar wel wissel!). Blijkbaar wordt dit in je blok al naar 6 V geconverteerd ofzo.
Groen is een aardepool (en is dus met je frame verbonden).

Volgens de kabelboom is geel de 'voeding' voor je licht en verdwijnt in de schakelaar op je stuur. Rood is de 'voeding' en tevens + pool van je accu. Deze loopt ook naar je contactslot, wat er dus voor zorgt dat je accu niet wordt verbonden zodra je brommer uit staat.
Vanuit je contact slot wordt deze draad zwart. Vandaar dus dat er uit vrijwel elke zwarte draad op je brommer 6V uit de accu levert.

Nou tot zover de feiten/informatie.
Nu heb ik een probleem, dat ik al een tijdje heb.
Me accu wordt niet opgeladen. Eigenlijk zit de boel precies zo aangesloten als op de kabelboom staat. De gelijkrichter is goed, want die heb ik gewoon gemeten, en geeft bij elk toerental netjes 6V gelijk.
Hij gaat direct naar de + pool van me accu, zoals ook volgens de kabelboom zou moeten. Vandaar uit gaat ie naar me contactslot.
De accu wordt alleen nu dus NIET opgeladen.
Blijkbaar zit er dus toch iets verkeerd in de schakeling... maar wat?
Weet iemand misschien hoe het standaard werkt met accu's? Is het altijd zo dat het als volgt zit:


SIGNAAL------------ +pool ACCU -pool ---- FRAME
]
]
]
6V gelijkgericht uit blok


Want deze situatie zou moeten bekenen dat er via dezelfde draad de accu wordt opgeladen EN wordt gebruikt om dingen te voeden (als je neutraal lamp, toeter, remlicht etc).
Wordt deze schakeling daar altijd voor gebruikt? Zo staat ie namelijk op de kabelboom van Honda.
Me accu wordt namelijk TOTAAL niet meer opgeladen, terwijl er toch gewoon 6V naar toe gaat. De accu is net 3 weken oud, dus nog goed. Heeft het ook gewoon gedaan, totdat ie leeg was, en is toen leeg gebleven.
 

-Michiel RS- 1-10-01?17:46 Print reply
Posts: 2803
uuh, meestal zit er een zekering aan je rode draad van de accu, tjek die eens.

En meet eens aan je accu ALS HIJ AANGESLOTEN zit:

-als je brommer uitstaat of er 6 volt uitkomt, voor de zekering en na de zekering meten.
-En als je brommer aanstaat, te lopen dus, of er 6volt oplaadstroom op de accu staat.

Als hij 0 Volt is als je brom uit is en er komt wel oplaadstroom op je accu als je brom aanstaat dan is gewoonweg je accu stuk.
 
SpeedYveS 1-10-01?18:16 Print reply
Posts: 1644
ja, check die laadstroom, en voltage. Ik denk dat als er wel volt uit komt, dat de amperes ook wel goed zitten, maar dat je dan niet lang genoeg rij om je accu goed op te laden,waardoor hij het na een uur ofzo het al niet meer doet, of als je lang heb gereden, en je zet je motor af, heb je dan meteen geen neutraal lampje meer?
 
MBBBBBB 1-10-01?18:19 Print reply
Posts: 2340
Zit je fet te kloten enzo, is gewoon je zekering kapot!
Maar dan nog je zou heeeeel misschien een andere accu kunnen proberen, ergens lenen ofzo dan, misschien is er wel verschil tussen.
Je weet maar nooit he!
.....Maar ik wou nog wat zeggen maar ik ben het vergeten.... ....

:a :a
 
Nick - Administrator 1-10-01?20:08 Print reply

Posts: 4967
-De zekering is goed
-Op me accu staat wel 6V, allen is het heel vaag, want ik kan me vaag herinneren dat toen ik die meette, dat die spanningn 0,10 Volt was ofzo. Veel te laag dus, maar daarna zat ik te prutsen met me gelijkrichter en toen deed ie het wel weer volgens mij. Maar dat is wel een goeie! Want nu ik eraan terug denk was dat iets wat volgens mij niet in orde was, maar ik was dat eingelijk vergeten.
Daar zal ik dan nog ff naar kijken. Tnx!
-Als ik na het rijden me contact uit zet en meteen weer aan, heb ik GEEN neutraal -> accu is HELEMAAL leeg.
Toen me accu bijna leeg was deed me neutraal het dan nog heel ff, dus de schakeling is verder goed.
-Als ik pakweg een uurtje rijdt, is er nog geen spoortje aan stroom in me accu te ontdekken, dus hij wordt duidelijk niet opgeladen.

maar ik ga ff de laadstoom idd checken, ik kan me vaag herinneren dat me multimeter daar niet verder dan 0,1 uitkwam.
Bedankt!
 

Dit topic is 757 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved