Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Inrijden cilinder.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 638 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #16905 - Inrijden cilinder.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3032 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gigo 18-3-2004 21:38 Print topicpost
Posts: 370
Hoelang/hoeveel km rijden jullie je cilinder (honda mt) in.
 

Joscross 18-3-2004 21:48 Print reply

Posts: 12501
ligt aan je cilinder
verder UTFS.
Is zelfs een faq van geloof ik
 
2wheels[jurg] 18-3-2004 21:49 Print reply

Posts: 3503
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

ligt aan je cilinder
verder UTFS.
Is zelfs een faq van geloof ik


klopt


Dit bericht is ge-edit door 2wheels[jurg] op 18-3-2004 21:50
 
-jaZper- 18-3-2004 21:55 Print reply

Posts: 3841
volgensmij is het niet de bedoeling dat hij iets vraagt omdat hij zelf in moet rijden, gewoon hierneer zetten hoeveel je je cilinders inrijd, soort van poll.

toch??


ik rij ong 500 km in en dan iets van 50 knarren, das ook de top dus dat komt mooi uit
 
groene motoren gaan harder
roymt5 18-3-2004 21:55 Print reply

Posts: 1238
" target="_blank" class="c_l">http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/69


op 50cc.nl staat 1 tank maar volgens mij is da veelste weinig, krijg morgen eurokit en die schijnen toch al kut te zijn

Dus is wss belangrijk om die goed in te rijden


Dit bericht is ge-edit door roymt5 op 18-3-2004 21:57

Dit bericht is ge-edit door roymt5 op 18-3-2004 21:57
 
Derbi, The RED power,maar toch roeleert honda :-) AGV CREW Jaapie START DIE WAGEN!!
Rudy 18-3-2004 21:59 Print reply

Posts: 3471
100000 km inrijden en je kan dr meteen weer een andere zuiger inzetten....

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rudy@puchforum
Inrijden:

Belangrijk bij het monteren van de cilinder is dat de draadeinden aangetrokken worden met
een momentsleutel.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten.
De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit op elkaar ingesleten. De onderdelen
zijn nog iets ruwer dan nadat een motor langer gelopen heeft.
Doordat de wand en de zuiger iets ruwer zijn onstaat er meer warmte waardoor een zuiger
sneller vastloopt.

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk.
Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder heter (benzine koelt de cilinderwand namelijk) en
het zorgt voor een beter smering omdat er meer olie in de cilinder komt. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel
dan een te arm mengsel.

Het is tijden het inrijden wel verstandig om iets vetter te smeren b.v. 1 op 35 als je normaal 1 op 40 smeert.

Voordat je werkelijk gaat rijden is het goed om het blok warm te draaien zodat de cilinder op zijn bedrijfstemperatuur komt.
Daarna laat je de cilinder afkoelen tot deze weer helemaat koud is waarna je de cilinder nog 1 keer
aantrekt met de momentsleutel, dit stelt de zetverliezen weg door langer worden de draadeinden en de dunnere doppaking nadat
deze een keer warm is geweest. Dit voorkomt lekkende koppakingen.

Men vraagt meestal hoe lang moet ik een cilinder inrijden? Dit is eigenlijk sterk afhankelijk van de kwaliteit van de cilinder.
Goede nikasil cilinders kunnen na 100 km al ingereden zijn, maar een goedkope en minder goed gehoonde gietijzeren cilinder kan ook pas na 400 km goed ingereden zijn.

Bij het inrijden zelf is het belangrijk dat je gavarieerd rijd en lange rechte stukken volgas vermijd. Belangrijk bij het inrijden is dat je
niet te lage toerentallen draait dit zorgt voor een hogere lijbaandruk waardoor de zuiger extra hard op de wand gedrukt wordt. Ook
kan het alleen maar draaien van lage toerentallen zorgen voor een stootrand omdat de zuiger bij het maximale toerental van de motor
ietsjes verder omhoog komt in de cilinder.


----------------
Een crossmotor kun je als volgt inrijden:
Voordat je werkelijk gaat rijden laat ik altijd het blok waarm draaien zodat de cilinder op zijn bedrijfstemperatuur komt.
Daarna laat je de cilinder afkoelen tot deze weer helemaat koud is waarna je de cilinder nog 1 keer
aantrekt met de momentsleutel.

Crossmotor rijd je maar 1 tank in that's all
Als je alleen een nieuwe zuiger monteerd is het voldoende een kwartier wat rustiger aan en dan gewoon het gas erop
zuigers gaan bij een crosser zowizo maar max 20 uur mee (van een 125 cc).






Dit bericht is ge-edit door Rudy op 18-3-2004 22:00
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Ja Weh nou 18-3-2004 21:59 Print reply

Posts: 2242
Ik doe niet meer dan 1 tank...
 
HTS Autotechniek
shibby 18-3-2004 22:00 Print reply

Posts: 770
ze zeggen dat je een nicasil want veel minder moet inrijden. hoe staat het met een originele snelle cilinder van honda mb? die heeft geloof ik een ijzeren wand, moet je die echt lang genoeg inrijden dan?
 
gigo 18-3-2004 22:03 Print reply
Posts: 370
Heb nu mijn 70 Athena/Eurocilindro 165 km ingereden max 6500 rpm.
 
Ed Honda CB50J 18-3-2004 22:07 Print reply

Posts: 4190
Heb me brommer vandaag in elkaar gezet, 70cc polini ( nikacil ) 24mm mik carb.

Net ff stukie gereden hoe de bougie is, hij nam niet echt een kleur aan niet wit, niet grijs, niet bruin, niet zwart, niet groen
Hij is wel te groot, zit nu 200 mik in dat zal ws wel 160 > 180 worden.

En ik merk het alweer, inrijden ga ik WEER lak aan hebben

Maarja, gietijzer ongeveer 300>400km inrijden is genoeg.

500 is wel een beetje heel erg veel vind ik.....

 
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
Ja Weh nou 18-3-2004 22:10 Print reply

Posts: 2242
haja als je een 70imi 500km inrijd zit er al een stootrand in
 
HTS Autotechniek
Tuur 18-3-2004 22:20 Print reply

Posts: 359
Ik kan niet inrijden
Khebbet net iets meer dan 1 volle tank uitgehouden O
 
mr200r 18-3-2004 22:21 Print reply
Posts: 5122
Gewoon goed warm rijden altyd,dan hoef je hem niet in te rijden.
 
mr200r
Saknet 18-3-2004 22:23 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Ook
kan het alleen maar draaien van lage toerentallen zorgen voor een stootrand omdat de zuiger bij het maximale toerental van de motor
ietsjes verder omhoog komt in de cilinder.

 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Ja Weh nou 18-3-2004 22:27 Print reply

Posts: 2242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r

Gewoon goed warm rijden altyd,dan hoef je hem niet in te rijden.


mee eens, maar ik maakmet een nieuwe cil niet gelijk 12000 toeren als hij warm is, daar moet toch wel eerst ff paar kilometer overheen
 
HTS Autotechniek
-jaZper- 18-3-2004 22:36 Print reply

Posts: 3841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

haja als je een 70imi 500km inrijd zit er al een stootrand in


heheh ja zo kan je het ook zien
 
groene motoren gaan harder

Dit topic is 3032 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved