Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - velg heeft speling op as

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 963 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #16685 - velg heeft speling op as
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1903 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ToM_ReeseR 12-3-2004 12:50 Print topicpost

Posts: 407
ik heb een probleem met een van m'n puchjes:

het probleem is met m'n voorwiel, gisteren m'n oude scheve originele voorvork vervangen door een ebr en een nieuwe as gekocht voor m'n voorwiel.

nu heb ik alles in elkaar, maar heeft m'n wiel heel veel speling, dus ik eerst steeds proberen met ringen op m'n as, maar dat heeft geen effect,

dus ik weer wiel eraf halen en kom erachter dat de velg speling heeft op de as, maar als ik de bout aan de kant van m'n remtrommel helemaal strak zet heeft ie geen speling meer, maar ook kan m'n velg niet meer onafhankelijk van m'n as draaien.
dus nu is m'n vraag moet ik die bouten helemaal strak aandraaien ofniet en wat kan het anders zijn, meer ringen ertussen????

 

Joscross 12-3-2004 12:52 Print reply

Posts: 12501
Heb je je lagers wel vervangen? en anders is mischien het lagerhuis zelf versleten-> kan je velg weggooien
 
ToM_ReeseR 12-3-2004 13:07 Print reply

Posts: 407
lager en lagerhuis zien er goed uit, maar ik denk dat ik mss een bout mis, zouden jullie dat kunnen zien als ik even een fototje maak???
 
Joscross 12-3-2004 13:18 Print reply

Posts: 12501
kan je niet tijdelijk de lagers van je achterwiel er ff in doen en kijken of de speling dan weg is?
En foto kan
 
PRO TUNING 12-3-2004 13:35 Print reply

Posts: 4000
Je velg kan geen speling hebben, want dat is dat ronde ding waar je band om zit.
Het gedeelte waar de lagers in zitten heet naaf.
Je hebt een nieuwe as, is deze misschien ook te dun t.o.v. de binnenring van je lagers ?
 
MTX 80 RII H 12-3-2004 14:52 Print reply
Posts: 336
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Heb je je lagers wel vervangen? en anders is mischien het lagerhuis zelf versleten-> kan je velg weggooien


als het lagerhuis versleten is hoef je je velg niet meteen weg te gooien hoor. Toen ik mijn MTX kocht was het lager van het achterwiel gigantisch in de soep gelopen (sleuven in remschoenen en remhuis, buitenste lagerschaal had paar mm speling tov naaf, kon stukjes lager eruit vegen...). Gewoon nieuw lager gehaald en vastgezet met Locktite Cilindrisch Bevestigen (nummer weet ik ff niet meer). Lager zit er al 2,5 jaar in en ik heb nergens last van.
 
It's a multiple-station rotation installation
ToM_ReeseR 12-3-2004 16:32 Print reply

Posts: 407
k ben er achter wat het probleem is, als m'n as en wiel ten op zichte van elkaar te veel speling hebben, dan zet ik die twee moeren heel strak. dan is het probleem opgelost, maar als ik hem dan in de vork hang zit ie nog steeds goed, en als ik dan de twee buitenste moeren vast ga zetten, draai ik de binnenste weer los omdat ze op dezelfde as zitten.
wat kan ik hiertegen doen????

of m'n as minder strak vastzetten aan m'n voorvork, lijkt me niet egt veilig.

of ervoor zorgen dat die moeren op de een of andere manier niet losdraaien als ik de bevestigingsmoeren aan m'n voorvork vastdraai.

 
scooterkiller 12-3-2004 16:38 Print reply

Posts: 2987
Gebruik je wel die speciale plate sleutel om de coon vast te houden want anders kan je nooit echt de coon en de moer goed vast zetten
 
BIERTJUH!!!!!!!!
ToM_ReeseR 12-3-2004 16:46 Print reply

Posts: 407
k draai hem aan met tang en steeksleutel

 
scooterkiller 12-3-2004 16:49 Print reply

Posts: 2987
dat kan niet, aan 1 kant wel maar aan de andere kant als de as erin zit kan je de koon niet met een tang vasthouden want waarschijnlijk ligt i te diep, en met een tang krijg je hem niet zo goed vast als met die speciale sleutel, kost 3 euro ofzo zo een sleutel bij de fietsenmaker, renne tis nog geen 6 uur

Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 12-3-2004 16:52
 
BIERTJUH!!!!!!!!
Ed Honda CB50J 12-3-2004 17:14 Print reply

Posts: 4190
'Heb je spaakvelgen ?
Controleer anders ff of de spaken zelf speling ( link recht ) hebben
Zo ja, ff strak aandraaien en het zou dan wel eens opgelost kunnen zijn
 
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
TomosRaging 12-3-2004 17:21 Print reply

Posts: 647
kweet niet hoor maar bij een Tos moet je de rem ook vastmaken aan voorvork....er zit(kweet nie of da bij een poeg ook is) als et goed is een sleuf die je op een uitstekel past op je vork...kijk daar is naar.


 
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
ToM_ReeseR 12-3-2004 17:55 Print reply

Posts: 407
zijn sterwielen, daarom klopt de exploded-view op puchmaxi.nl niet

en dat met die gleuf dat snap ik ook, wel dat daardoor "rem" wordt tegengehouden, daar zit het probleem niet.tis niet de eerste puch en voorband die ik verwissel, alleen heb ik nog nooit een as vervangen.

maar het is dus simpelweg het probleem dat bij het vastdraaien van de naaf op de as het goed gaat en als ik dan de twee buitenste moeren op de as draai om daarmee hem vast te zetten aan m'n voorvork, ik die naaf moeren weer losdraai.

maar als dat werkt met zo'n ding, haal ik er morgen wel een bij de fietsenmaker, wat is de naam precies en welke kant gebruik je hem? de "trommelkant".?
 
scooterkiller 12-3-2004 18:05 Print reply

Posts: 2987
Aan welke kant je hem gebruikt moet je zelf weten wat jij het makkelijkste vind en die steeksleutel is extra plat.
Op de coon zie je aan bijde kanten een inkeping ziten waar je een steek sleutel 15 of 17 kan op zetten (ligt aan de grote) maar als de moer ertegen aan komt is een normale steeksleutel te dik dus daar heb je die dunne voor, dat is ook puur jou probleem je kan de coon en die moer gewoon niet vastgenoeg zetten waardoor die weer los draaid.

Als je de laatse coon monteerd draai je hem helemaal vast met een steeksleuten met 2 vingers en dan draai je hem een kwart slag terug en dan borg je hem met de moer dan zit i meestal goed.

Succes
 
BIERTJUH!!!!!!!!
ToM_ReeseR 12-3-2004 18:09 Print reply

Posts: 407
dus als ik het goed begrijp is het een steeksleutel die je in het lagerhuis kan doen omdat hij dunner is. heel er bedankt voor het helpen, heeft het nog een naam en kan je die bij fietsenmaker kopen of alleen bij bromboer??? en dat moet dan een 15 of 17 zijn (ligt dan aan m'n maat van de coon) zeker.
 
scooterkiller 12-3-2004 18:12 Print reply

Posts: 2987
ja idd, gewoon de coon ff meenemen en er een sleutel voor vragen, coon sleutel ofzo kzou het niet weten

Of je neemt je wiel ff mee en als het een beetje aardige fietsenmaker is doet i het wel ff voor je.

Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 12-3-2004 18:13
 
BIERTJUH!!!!!!!!

Dit topic is 1903 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved