Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - me kartpijp

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1072 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #16582 - me kartpijp
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 851 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Lawrence 8-3-2004 23:21 Print topicpost

Posts: 663
Ik heb gisteren ff de mini-kart uitlaat (bedoelt voor 60cc karts) van me batavus city een nieuw uitlaatbochie gegeven, hierbij voor een betere flow gezorgt, en de lengte cilinder-expansiedeel 20cm korter gemaakt ten opzichte van de oude bocht.

hiervoor liep de brommer zeer goed, dik koppel bij 6000 toeren, en een powerband die geleidelijk afliep tot 13k, met vlak voor het einde nog een extra 'boost'

Nu... begint de powerband slechts ong 1000 toeren later. Maar dan.. stijgt ie gewoon echt op.. gewoon eng. Ik zal proberen woensdag te filmen en dat te posten.

maargoed, terzake. Kartuitlaten. IMHO de beste uitlaten die je kan nemen voor een single speed 2takt. zeer goed vermogen, en een zeeer mooie powerband..

Maar hoe kan dat? hier komt de speciale eindconus in beeld. Op de foto is te zien dat de eindconus geperforeerd is. achter de eindconus zit een holle ruimte.
De holle ruimte is dus verbonden met het expansie gedeelte via het einde van de baffle, maar dus ook via de gaatjes.

volgens mij spelen de gaatjes op de volgende manier een rol:
een gasstroom met lage snelheid kan makkelijk door deze gaatjes heen stromen. Gasstroom met hoge snelheid krijgt de neiging de gaatjes over het hoofd te zien.
Dit is een bekend verschijnsel bij een zeker type van straalmotoren waar ik mij mee bezig houd.

Bij lage toeren zal het volume achter de eindconus dus meespelen, maar bij hoge toeren wordt dit als het ware afgesloten, of mischien gedeeltelijk, waardoor je dus een uitlaat hebt met een variabele inhoud, afhankelijk van het toerental..

Voor diegenen die het boekie van bell hebben, aan het begin van het uitlate hoofdstuk zie je een paar tekeningen van kartpijpen, met de gaten aangegeven.

so, what do you say?

owja, de fotos
voor:

na






 

Joscross 8-3-2004 23:25 Print reply

Posts: 12501
hmm die uitlaat ziet er niet echt bijzonder uit
Knap dat ie zoveel vermogen levert

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 8-3-2004 23:25
 
Daan Da Man 8-3-2004 23:27 Print reply
Posts: 2064
die gaatjes zorgen voor demping...




zegt mijn logische verstand
 
User 927 8-3-2004 23:29 Print reply

Posts: 6405
Mijn logische verstand ook. Is heel ingenieuse uitvinding, noemen ze: demper (vermoedelijk door de geluidsverzachtende werking van het systeem.)

Zorgt ervoor dat je niet doof word en geen hoofdpijn krijgt

Dit bericht is ge-edit door Razadull AKA Roald op 8-3-2004 23:30
 
Pistonpen Paultje 8-3-2004 23:33 Print reply

Posts: 8678
Kzie nie expansie

Kortom, verkeerde gedachte gang als ik het zo zie
 
arie-de-arier 8-3-2004 23:33 Print reply

Posts: 10000
ziet er niet echt mooi uit, vooral met al die roest
 
Allah is beter
Lawrence 8-3-2004 23:39 Print reply

Posts: 663
Die gaatjes zitten er niet voor nix mensen, het is eenvoudiger om een gewone demper achter een gewone eindconus met tailpipe te zetten.

En met dichtgeslibte gaatjes maakt ie ook niet meer lawaai. (ervaring)

en roestig, tsjah, het hoeft er voorlopig niet mooi uit te zien. Ik heb de brommer eigenlijk net weer sinds lange tijd uit een hoekje getrokken, om m eens wat meer prestaties uit het samengestelde blokkie te krijgen.
mooi zijn komt altijd later.

Dit bericht is ge-edit door Lawrence op 8-3-2004 23:42
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 8-3-2004 23:41 Print reply

Posts: 7007
mm die ziet er nou nie ech snel uit maar blijkbaar loopt t wel lekker ...

maar probeer es voor de grap een scooterpijp ofso, misschien dat ie dan wel echt gaat vliegen en ineens doortrekt tot 16k ofso
 
nobody fuck with us!!
Lawrence 8-3-2004 23:46 Print reply

Posts: 663
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Oscar O. - [HRC Nijmegen]

mm die ziet er nou nie ech snel uit maar blijkbaar loopt t wel lekker ...

maar probeer es voor de grap een scooterpijp ofso, misschien dat ie dan wel echt gaat vliegen en ineens doortrekt tot 16k ofso


stay tuned woensdag voor het filmpje..

scooterpijp werkt hier niet op, me brommer heeft een geblokkeerde koppeling, dus ik moet vanaf +/-500 toeren wegtrekken, en goed doortrekken.

met een goed op maat voor sit blokje gemaakte pijp zal je zonder twijvel meer vermogen kunnen halen. Maar dan moet je niet over de powerband beginnen..
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 8-3-2004 23:51 Print reply

Posts: 7007
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lawrence

[...]


stay tuned woensdag voor het filmpje..

scooterpijp werkt hier niet op, me brommer heeft een geblokkeerde koppeling, dus ik moet vanaf +/-500 toeren wegtrekken, en goed doortrekken.

met een goed op maat voor sit blokje gemaakte pijp zal je zonder twijvel meer vermogen kunnen halen. Maar dan moet je niet over de powerband beginnen..



zon koppeling heb die vespa van mij volges mij ook, irritant he ?

maar ik wil da filmpie wel ff zien ja, ik kan me nog herinneren da je mij op de bm vertelde over die brommer en nu zie ik ook dat ie af is dus da is wel lache
 
nobody fuck with us!!
Lawrence 8-3-2004 23:55 Print reply

Posts: 663
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Oscar O. - [HRC Nijmegen]

[...]



zon koppeling heb die vespa van mij volges mij ook, irritant he ?

maar ik wil da filmpie wel ff zien ja, ik kan me nog herinneren da je mij op de bm vertelde over die brommer en nu zie ik ook dat ie af is dus da is wel lache



nee, ik vindt dat wel fijn, want ik rij regelmatig met een bigga aanhanger, en het is niet leuk om zonder decompressor dat hele zaakie aan te duwen met een centrifugaal startkoppeling

dit is trouwens niet de brommer waar ik het op de BM over had, dit is maar me straatbrommertje..

dit is me project batavus. check profiel maar voor specs.

niet over tyrappies beginnen, dat mag pas als ik zeg dat ie af is
 
Mt-5[Maarten] 9-3-2004 0:11 Print reply

Posts: 2941
tering dat ding is leip

ziet er cewl uit maat

houd ons op de hoogte
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...
Pingu 9-3-2004 9:17 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-crew-PG

Kzie nie expansie

Kortom, verkeerde gedachte gang als ik het zo zie

zit er wel.. alleen is kartpijp nogal anders opgebouwd.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Neonlampje 9-3-2004 9:28 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

zit er wel.. alleen is kartpijp nogal anders opgebouwd.
jup, veel strengere geluids-eissen.

convergerende deel is wel zichtbaar op foto hoor
 
-!Giles!- 9-3-2004 12:30 Print reply

Posts: 1302
zit er nu en hoek in die buis van die uitlaat of lijkt et gewoon zo ?
 
nick is gay ;-)
Lawrence 9-3-2004 12:55 Print reply

Posts: 663
waar bedoel je in de uitlaat?

het is gewoon een 2takt expansie uitlaat zoals normaal, alleen heeft ie een geperforeerde baffle , die in een extra ruimte eindigt.

het eerste stuk uitlaatbocht heeft geen hoek, maar bestaat uit delen paralelle buis die vloeiend in elkaar over lopen. Het stukje flexbuis is ook paralel.


diegenen die het boek van bell hebben, kijk ff naar die tekeningen waar ik het eerder over had, je ziet dat er voor 2 uitlaten verschillende diameters en hoeveelheden genomen zijn voor de gaten in de eindconus.
 

Dit topic is 851 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved