Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - FF een vraagje over cilinderinhouden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1064 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #1639 - FF een vraagje over cilinderinhoude...
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2383 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

B3AST 24-9-01?19:45 Print reply
Posts: 2469
er zijn niet veel auto's die 10000 RPM draaien joh! was dat maar waar!


 
- insane in the brain -
Nick - Administrator 24-9-01?19:44 Print reply

Posts: 4967
Ja ok, das logisch!

Daarom is er ook veel minder verschil tussen de diameter van de zuiger van 110cc en van 125 cc, dan het verschil tussen 55 en 70cc (net zoveel cc's verschil), omdat de slag veel groter is (80cc blok)...

Quote:
Originally posted by: B3AST

er zijn niet veel auto's die 10000 RPM draaien joh! was dat maar waar!



hehe nee, maar het was ter vergelijking.

[This message is edited by Nick on 24-9-01 19:51]
 
B3AST 24-9-01?19:48 Print reply
Posts: 2469
een auto is ook 4takt dit is een veeeulllll zuiniger systeem dan 2T, bij 2T duw je ook nog eens allemaal onverbrande gassen bij je uitlaatpoort naar buiten enso.

kijk maar naar brommers, een beetje 2T brommer loopt 1:25 laten we zeggen (als ie niet echt is opgevoerd). Zo'n 4T brommer zoals die CB50 van HJ loopt 1:80 ofso!!!!!! :n

nu loopt een 4T auto iets van 1:12, kun je nagaan wat er gebeurd als jee en 2T auto maakt

benzine verbruik is trouwens heelafhankelijk van heeeleboel als je met een mega getunede cylinder rijdt gebruikt ie ook meer dan een normale cylinder van dat type, met evenveel CC
 
- insane in the brain -
Sneks 24-9-01?19:51 Print reply
Posts: 2499
Ja, maar het opp van het grondvlak neemt natuurlijk ook kwadratisch toe met de diameter. Dus van dimeter 39mm naar 45mm neemt de inhoud maar van 50 naar 65 cc toe, dat is 15 cc in 6 mm en van 53 mm (met zelfde slag als 50 blok) naar 59mm neemt de inhoud van 90 cc toe tot 112 cc en dat is 22cc
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
MB50TUNED 24-9-01?19:49 Print reply
Posts: 1054
Een auto is 4 takt en een brommer 2 takt. Als het mengsel ontbrandt gaat de zuiger naar beneden. Mengsel verlaat via de uitlaatpoort de cilinder. Dan openen de spoelpoorten. MAAR de uitlaatpoort staat ook open. Een gedeelte van verse mengsel verlaat de uitlaatpoort zonder dat het ooit gebrand heeft. Bij een 4 takt motor brand alle brandstof. (dit verhaaltje is simpel gezegt, een aantal dingen zijn weggelaten). Hier verlies je dus bij je brommer rendement. Een auto met een 2 liter motor lijkt leuk. Maar die dingen zijn gemaakt om zuinig te blijven. En de cilinders zullen zeker niet vol komen. Bij een auto worden cilinder niet helemaal gevuld, en je brommer cilinder loopt over, hier verlies je dus erg veel rendement door. Ik DENK dat dit de voornaamste 2 oorzaken zijn.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Pertijn 24-9-01?19:55 Print reply
Posts: 846
Heb niet alles precies doorgelezen, wil er ook niet al teveel over nadenken (skewl metaliteit) maar hou er even rekening mee dat je ook mengsel gebruikt om je cilinder/zuiger te koelen en dat er ook een fractie olie bij zit...

Ook moet je er rekening mee houden dat je brommer bij 3000 ongeveer net zoveel kan zuipen als bij 11000 toeren..
Want bij een 2takt komt dan pas het vermogen vrij omdat dan de verbranding optimaal is..
Dat alles fikt wil niet zeggen dat er veel vermogen vrij komt helaas, wel dat er dan een hoop hitte geproduceerd word waar je nix aan hebt..
Let er ook even op dat sommige 70 maar 67cc zijn, en vergeet niet je clinderkop inhoud..
Aanzuigrendement van een goeie motor is 40% of dat ook de cilinder vulling is weet ik helaas niet..
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Nick - Administrator 24-9-01?20:01 Print reply

Posts: 4967
Hmmm ok
Ik had me een spectaculairder antwoord voorgesteld, maar ok
 
Kouwe Arie 24-9-01?19:03 Print reply
Posts: 2065
beast zei:

iets over een 2 takt auto
------------------------------
als ik me niet vergis is zo'n citroen eend een tweetakt
en stel je eens voor een tweetakt bus met een 10 liter moter, de eerste zuiger gaat omhoog in een keer hele tank leeg, sluuuuuurp
 
Sneks 24-9-01?19:59 Print reply
Posts: 2499
Bij mij in de klas zit trouwens een ventje dat ooit een aprilia af1 futura had. Volgens hem ging dat ding met snelle 50cc en 19 mm en snelle uitlaat 110! en hij zou ook nog 1 op 48 rijden, zeker hoor. Ik geloofde er echt helemaal niets van. Want 1 op 48 is ongeveer net zo zuinig als zo'n di-tech aprilia rs. En op die aprilia rs site zegt iedereen dat hun rs met ongeveer hetzelfde 1 op 20 rijd
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Blukaap 24-9-01?20:13 Print reply

Posts: 10006
Is 1 toer niet 1 omwenteling van de krukas ipv van 4 slagen??
en aangezien er bij een 4 takt in 1 slag benzine bij komt (en er veel minder verspild wordt), kan ik me er iets bij voorstellen dat een auto heel wat zuiniger is.
Er wordt ook maar zo weinig benzine aangezogen, dat, al lekt er een beetje weg, dat al gauw een groot percentage is.
 
Bastila is lief
Joost 29-9-01?09:43 Print reply
Posts: 1108
Oke ff rekenen:

Viertakt moter 2000cc (2 liter) Loopt met 5000 toeren, betekend 2500 verbrandings slagen.
Tweetakt moter 50cc (standaart) loopt met 10.000 toeren, betekend 10.000 verberandingen.

4 takt maakt dus 4 keer minder verbrandingen. Dus in een de zelfde tijd verbrand een tweektakt 200cc (4*50) terwijl de viertakt 2000cc verbrand. Verhouding van 10. Simpel gezien zouw een brommer dus 10 maal zuigiger zijn dan de auto.

Auto rijd 1/12, (goede) brommer 1/50. Dat is slects een verhouding 4-1/6. We missen dus nog 5-5/6 :(

Dat is logisch te verklaren met het feit dat een spoeling maar 50% effectief ie en die van een viertakt bij 100%. Bij een tweetakt wordt namelijk maar 50% van de slag effectief gebruikt bij de compressie. Daarnaast gooit een tweetakt ook nog een deel van de brandstof door de uitlaat naar buiten en blijfen er veel meer uitlaat gassen is het mengsel over. Ook de olie in de brandstof verlaagt het rendament van de verbranding. Daarnaast is de compressie een stuk minder wat ook een negatief effect heeft.
En als laatste verbuikt een moter als hij belast wordt veel meer dan waarneer hij minder belast wordt. Een 50cc heeft zo weinig vermogen dat hij bijna constand vol belast wordt. Een 4-takt moter van 2000cc wordt pas zwaar belast als er een aanhanger of trailer achterhangt. Je zult dan ook zien dat het brandstof verbruikt ook omhoog gaat.

Waar dat presies snap ik nog niet helemaal, zouw wel met de warmte van de verbranding te maken hebben ofzo ?

 
It is going to be a Endless summer...
verwijderd 29-9-01?10:31 Print reply
Posts: 4082
je moet meer gas geven als ie veel moet trekken, bijvoorbeeld, met wind mee en half gas ga ik bv 100, maar met wind tegen ga in bv. 80 met half gas, dus dan verbruikt ie evenveel alleen je gaat langzamen met de zelfde hoeveelheid brandstof als je meer weerstand hebt
 
Joost 29-9-01?17:08 Print reply
Posts: 1108
HMM, daar had ik nog niet eens zo aan gedacht.
 
It is going to be a Endless summer...
verwijderd 29-9-01?17:30 Print reply
Posts: 4082
naja, dit bedenk ik zo maar ff, volgens mij is het wel zo
 
Nick - Administrator 29-9-01?18:24 Print reply

Posts: 4967
Maar Joost, zoals jij zegt: een 4takter (zonder turbo ofzo die uitlaat gassen opnieuw gebruikt) gebruikt 2000cc per ontbranding.
Oftewel: 2 liter per toer.
Als je dan 5000 toeren per minuut maakt, oftewel 5000/60 = ca. 83 toeren per seconde, gebruikt je motor per sec
83 x 2liter = 166 liter brandstof !!

Met een tank van gemiddeld 70 liter, kom je dan niet echt ver
Ik zal wel ergens een hele stomme denkfout maken...
 

Dit topic is 2383 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved