Wat ik me al afvraag sinds ik een brommer heb is het volgende:
In je cilinder pas precies 50cc (50 cm3) of 70cc etc aan brandstof.
Dus, bij elke toer (elke ontbranding) verbrandt er voor 50 cm3 aan brandstof. Bij de volgende toer (bij 2takt dan) wordt er dus weer 50 cm3 aan brandstof aangezogen.
Een auto heeft vaak een 2 liter motor. Ook daar geldt weer: er wordt per ontbranding 2 liter ontstoken, en 1 toer (bij 4takt 4 slagen) later wordt er dus weer 2 liter aangezogen.
Maar hoe kan het nou dat een auto die dus een 2 liter motor heeft vaak zuiniger of in iedergeval net zo zuinig is als een brommer die 50cc heeft.
OK, hij maakt minder toeren, maar een auto twee keer zoveel toeren maakt, is ie alsnog, in vergelijking met je cilinderinhoud veel zuiniger!
Dus oftewel:
als ik een auto met 2.0 Liter 10.000 toeren laat draaien
en daarnaast een brommer met 50cc 10.000 toeren laat draaien,
zal de auto met 40x (2000/50) zoveel cilinderinhoud waarschijnlijk wel iets meer verbruiken, maar niet 40x zoveel!
Hoe zit dat nou precies?
|