Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - FF een vraagje over cilinderinhouden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 842 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #1639 - FF een vraagje over cilinderinhoude...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2370 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Nick - Administrator 24-9-01?18:40 Print topicpost

Posts: 4967
Wat ik me al afvraag sinds ik een brommer heb is het volgende:
In je cilinder pas precies 50cc (50 cm3) of 70cc etc aan brandstof.
Dus, bij elke toer (elke ontbranding) verbrandt er voor 50 cm3 aan brandstof. Bij de volgende toer (bij 2takt dan) wordt er dus weer 50 cm3 aan brandstof aangezogen.
Een auto heeft vaak een 2 liter motor. Ook daar geldt weer: er wordt per ontbranding 2 liter ontstoken, en 1 toer (bij 4takt 4 slagen) later wordt er dus weer 2 liter aangezogen.

Maar hoe kan het nou dat een auto die dus een 2 liter motor heeft vaak zuiniger of in iedergeval net zo zuinig is als een brommer die 50cc heeft.
OK, hij maakt minder toeren, maar een auto twee keer zoveel toeren maakt, is ie alsnog, in vergelijking met je cilinderinhoud veel zuiniger!

Dus oftewel:
als ik een auto met 2.0 Liter 10.000 toeren laat draaien
en daarnaast een brommer met 50cc 10.000 toeren laat draaien,
zal de auto met 40x (2000/50) zoveel cilinderinhoud waarschijnlijk wel iets meer verbruiken, maar niet 40x zoveel!

Hoe zit dat nou precies?
 

Woeter 24-9-01?18:48 Print reply

Posts: 2832
Een tweetakt motor is een erg laag rendement motor...dat weet ik wel
Met behulp van de moderne technieken kan een auto superzuinig zijn..dingen zoals injectie en weet ik wat allemaal voor technieken, dus in een auto is alles veel optimaler als in een brommer...
En als je niet vol gas geeft wordt er waarschijnlijk ook niet de volle cilinderinhoud aan mengsel aangezogen want anders zou je de hele tijd even hard gaan
 
Nick - Administrator 24-9-01?18:53 Print reply

Posts: 4967
Ja dat weet ik wel, dat 2takt erg onzuinig is enzo,
maar een 4takt 50cc zal bijna net zoveel verbruiken als een 2liter 4takt...
Dat vindt ik dus zo vaag.
 
Kouwe Arie 24-9-01?19:03 Print reply
Posts: 2065
bij een 4-takt wordt al het mengsel verbrand en bij een tweetakt gaat een deel gewoon ongebruikt door de uitlaat, zoiets is het volges mij
 
-Michiel RS- 24-9-01?19:06 Print reply
Posts: 2803
Quote:
wordt er dus weer 50 cm3 aan brandstof aangezogen.


Dit is fout wat je zegt, daarom denk je verkeerd.

Er wordt namelijk niet pure benzine in je cilinder gegooid, dat ligt aan de afstelling, er wordt nameijk maar een heel klein beetje benzine vermengd met lucht in je cilinder gedouwd!

Dus het ligt ook aan de afstelling van auto en brommer.
en volgens mij wordt bij een brommercilindertje nieteens de volle 50cc in je cilinder gevuld per slag!
 
Nick - Administrator 24-9-01?19:09 Print reply

Posts: 4967
Nee maar met 50 cc brandstof bedoel ik natuurlijk 50cc mengsel.
En een 50cc wordt misschien niet helemaal gevuld, maar een 2 liter dan ook niet.

maar de afstelling tussen een auto en brommer is toch niet ZO erg verschillend dat het een factor 40 uitmaakt??

Een 1.6 verbruikt ook soms meer dan een 2 liter...
 
barry 24-9-01?19:11 Print reply

Posts: 7387
ik denk alles bij me kaar, dus als je vol gas geeft en de lucht er bij rekent dat je uit komt op 50cm3
 
He?
Sneks 24-9-01?19:10 Print reply
Posts: 2499
En hoezo een tweetakt onzuinig, veel auto's rijden 1:12/13
Mijn brommer 1:20 ongeveer. Dit is natuurlijk wel minder zuinig, want het gewicht van een brommer is 1200/100 = 12 maal minder, maar een 250cc tweetakt motor, en een 500cc viertakter verbruiken ongeveer evenveel. Terwijl die 250cc veel meer power heeft
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
FastCrosser 24-9-01?19:13 Print reply
Posts: 473
DOM????????DOM???????????? DAT ZOU BETEKEN DAT JE EEN AUTO MET 60 LITER TANK MISSCHIEN NET 0,5 SECONDE STATIONAIR ZOU KUNNEN LATEN LOPEN!
Het is een mengsel van meestal 1 op 20 ofzoiets. Dus per kubieke cm worden er 20 kubieke cm's aan lucht verbrand.
Tenminste dacht ik. Dat zou betekenen dat je bij 50cc maar voor 2,3cc aan brandstof weggooit (verbrandt) en 40cc aan lucht. zoiets dacht ik, en neem dat dom!!!!!!!dom!!!!!!!! niet te persoonlijk op
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Sneks 24-9-01?19:13 Print reply
Posts: 2499
Ik vroeg het trouwens een tijdje geleden aan m'n natuurkunde leraar of het met de auto nou zuiniger is om rustig op te trekken naar de 90 en dan volgens de verbruik meter een hele tijd 1 op 5 te rijden en op de 90 1 op twintig, of om hard naar de 90 op te trekken, en daardooor kort 1 op 3 te rijden, maar daardoor eerder 1 op twintig. Hij wist het niet, en zei dat het van zeer veel factoren afhing, zoals motor karisteristieken, weerstand, en nog veel meer
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
FastCrosser 24-9-01?19:19 Print reply
Posts: 473
oeps sorry, ik had niet je hele teks gelezen, en daarom had ik niet gezien dat je een mengsel dacht. Ik dacht dat je pure brandstof bedoelde, sorry. Volgende keer lees ik eerst alle tekstjes voor ik reply!
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Sneks 24-9-01?19:20 Print reply
Posts: 2499
Quote:
Originally posted by: Laurens?Kossen

DOM????????DOM???????????? DAT ZOU BETEKEN DAT JE EEN AUTO MET 60 LITER TANK MISSCHIEN NET 0,5 SECONDE STATIONAIR ZOU KUNNEN LATEN LOPEN!
Het is een mengsel van meestal 1 op 20 ofzoiets. Dus per kubieke cm worden er 20 kubieke cm's aan lucht verbrand.
Tenminste dacht ik. Dat zou betekenen dat je bij 50cc maar voor 2,3cc aan brandstof weggooit (verbrandt) en 40cc aan lucht. zoiets dacht ik, en neem dat dom!!!!!!!dom!!!!!!!! niet te persoonlijk op


Dan moet je even uitrekenen hoeveel mol benzine er in 60 liter zit, dan uitrekenen hoeveel mol zuurstof er voor nodig is om al deze benzine om te zetten in co2 en h2o en, dan heb je berekent hoeveel zuurstof er in je nodig hebt voor 60 l benzine, in lucht zit maar 20% zuurstof, dus moet je de hoeveelheid lucht met 5 vermenigvuldigen
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Nick - Administrator 24-9-01?19:22 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: Laurens?Kossen

DOM????????DOM???????????? DAT ZOU BETEKEN DAT JE EEN AUTO MET 60 LITER TANK MISSCHIEN NET 0,5 SECONDE STATIONAIR ZOU KUNNEN LATEN LOPEN!
Het is een mengsel van meestal 1 op 20 ofzoiets. Dus per kubieke cm worden er 20 kubieke cm's aan lucht verbrand.
Tenminste dacht ik. Dat zou betekenen dat je bij 50cc maar voor 2,3cc aan brandstof weggooit (verbrandt) en 40cc aan lucht. zoiets dacht ik, en neem dat dom!!!!!!!dom!!!!!!!! niet te persoonlijk op


Jahaaaa dat snap ik ook wel! dat zeg ik ook de hele tijd, maar het gaat er dus om dat een auto niet veel meer benzine verbruikt dan een brommer. Terwijl hij toch een veel grotere inhoudt heeft.
Wat boeit het nou dat er 90% daarvan lucht is? Het blijft feit dat er in een 2 liter motor dan ALSNOG meer benzine gaat.
Om ff uit te rekenen:
Stel dat het een mengsel is dat bestaat uit 90% lucht en 10% benzine.
Dan heeft een 2 liter:
0.2 liter benzine en 1.8 liter lucht
een 50cc heeft dan:
5 cc benzine en 45 cc lucht

Oftwel: die factor 40 blijft!
Conclusie: dat doet er niet toe.

EDIT:
Ik was bezig met typen toen je dit zei:

Quote:
Originally posted by: Laurens Kossen

oeps sorry, ik had niet je hele teks gelezen, en daarom had ik niet gezien dat je een mengsel dacht. Ik dacht dat je pure brandstof bedoelde, sorry. Volgende keer lees ik eerst alle tekstjes voor ik reply!


Sorry voor mijn reply dus

RE-EDIT:
Quote:
Originally posted by: Hans F.

Quote:
Originally posted by: Laurens Kossen

DOM????????DOM???????????? DAT ZOU BETEKEN DAT JE EEN AUTO MET 60 LITER TANK MISSCHIEN NET 0,5 SECONDE STATIONAIR ZOU KUNNEN LATEN LOPEN!
Het is een mengsel van meestal 1 op 20 ofzoiets. Dus per kubieke cm worden er 20 kubieke cm's aan lucht verbrand.
Tenminste dacht ik. Dat zou betekenen dat je bij 50cc maar voor 2,3cc aan brandstof weggooit (verbrandt) en 40cc aan lucht. zoiets dacht ik, en neem dat dom!!!!!!!dom!!!!!!!! niet te persoonlijk op


Dan moet je even uitrekenen hoeveel mol benzine er in 60 liter zit, dan uitrekenen hoeveel mol zuurstof er voor nodig is om al deze benzine om te zetten in co2 en h2o en, dan heb je berekent hoeveel zuurstof er in je nodig hebt voor 60 l benzine, in lucht zit maar 20% zuurstof, dus moet je de hoeveelheid lucht met 5 vermenigvuldigen

Ja kun je wel gaan doen, maar voor het antwoord op mijn vraag doet dat er dus niet echt toe...

[This message is edited by Nick on 24-9-01 19:27]

[This message is edited by Nick on 24-9-01 19:30]
 
Sneks 24-9-01?19:32 Print reply
Posts: 2499
Het is gewoon dat hoe meer toeren iets draait, hoe lager het rendement is.

en het rendement neemt ook toe als een cilinder groter word. Want er moet toch ergens een fout zitten in jou redenering, want hoe erg moet een 4 liter motor dan bijv. niet zuipen, of zo'n ouwe tractor met een 1 cil 15 liter motor

[This message is edited by Hans F. on 24-9-01 19:39]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Nick - Administrator 24-9-01?19:35 Print reply

Posts: 4967
Ja uiteraard, maar kijk dan ff wat ik hiervoor zei:
Als je het met elkaar vergelijkt haal je die factor 40 er nog niet uit!

Er moet dus ergens een factor zijn die omgekeerd evenredig met je cilinderinhoud veranderd, zodat je benzine verbruik (ongeveer) gelijk blijft.
Dat sommige motoren een laag rendement hebben enzo daar heb ik het ff niet over.
 
Ian-MTX 24-9-01?19:39 Print reply
Posts: 56
ik las net in een boek van school (tijdens het huiswerk maken !!(ook dat doe ik nog weleens) dat die 50 cm3 voor het volume tussen het hoogste punt van de cilinder en het laagste punt van de zuiger is.
 

Dit topic is 2370 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved