Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #16263 - Anton op me CR500
|
Pagina 6 van 20
|
Dit topic is 25981 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Daniel_84 |
1-3-2004 23:52 |
Posts: 1127 |
Nee daar heb ik me idd nog niet echt in verdiept. Mara stel je koopt een 600 cc viertakt. Zijn die niet ervoor gemaakt dat je zoiets als krukas en nokkenas nooit hoeft te vervangen, net zoals cilinder enzo. Kijk er kan altijd wat van kapot gaan maar dat is met 2 takt ook.
|
|
|
|
youp |
1-3-2004 23:53 |
Posts: 325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Daniel_84
Nee maar ook een 4takt wil ik liever he. Slijten veel minder. Ik heb geen zin om na ieder 15 uur een nieuwe zuiger te halen voor aso veel geld. Dan maar wat minder vermogen, maar wel een degelijke motor waar je veel plezier mee beleeft.
Want ik zie dat Rick het vermogen ook lang niet helemaal gebruikt. Geef mij dan maar een rustigere 4 takt die je wel open kunt trekken
ieder jaar blok splijten om big end lager te vervangen... dat is veel werk en ook nog eens redelijk duur... een CR500 hoef je 1x per seizoen (1x per jaar) de zuiger te vervangen... en ketting en tandwielen moet natuurlijk ook aandacht aan besteed worden... dat is bij 4takt iets minder... ok een 125 moet officieel iedere 15-20uur een nieuwe zuiger... maar dat is dan ook echt ERG
|
|
jij bent bob... en ik rij! |
|
youp |
1-3-2004 23:54 |
Posts: 325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Daniel_84
Nee daar heb ik me idd nog niet echt in verdiept. Mara stel je koopt een 600 cc viertakt. Zijn die niet ervoor gemaakt dat je zoiets als krukas en nokkenas nooit hoeft te vervangen, net zoals cilinder enzo. Kijk er kan altijd wat van kapot gaan maar dat is met 2 takt ook.
toch heeft dat redelijk veel en duur onderhoud... t blijven crossers/off the roads he :P cilinder/zuiger vervangen zal niet zo snel nodig zijn... kleppen stellen en big end vervangen en olie verversen etc. etc. komt vaker voor...
|
|
jij bent bob... en ik rij! |
|
Daniel_84 |
1-3-2004 23:59 |
Posts: 1127 |
Dus kwa kosten zal t elkaar niet veel ontlopen. Dan zou ik best wel graag een cr 250 willen hebben. Dat lijkt me nu een vette motor, Die sterk is maar ook weer niet te
|
|
|
|
youp |
2-3-2004 8:31 |
Posts: 325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Daniel_84
Dus kwa kosten zal t elkaar niet veel ontlopen. Dan zou ik best wel graag een cr 250 willen hebben. Dat lijkt me nu een vette motor, Die sterk is maar ook weer niet te
rekening mee houden dat je daar in de praktijk iedere 40 uur de zuiger van moet vervangen... misschien kan je er nog iets langer mee doen... maar dat hangt van je rijstijl af :P
|
|
jij bent bob... en ik rij! |
|
Blukaap |
2-3-2004 10:44 |
Posts: 10006 |
Haal je nu niet de wat fiksere 4-takten (KTM, Huskies, CRF, YZF) en de slappere dingen (XR600/DR650/XT600) door elkaar met dat "1x per jaar big-end vervangen" ?
|
|
Bastila is lief |
|
-Zeroed in- |
2-3-2004 19:13 |
Posts: 3255 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: youp
[...]
ieder jaar blok splijten om big end lager te vervangen... dat is veel werk en ook nog eens redelijk duur... een CR500 hoef je 1x per seizoen (1x per jaar) de zuiger te vervangen... en ketting en tandwielen moet natuurlijk ook aandacht aan besteed worden... dat is bij 4takt iets minder... ok een 125 moet officieel iedere 15-20uur een nieuwe zuiger... maar dat is dan ook echt ERG
je schijnt alles maar prima te weten maar je hebt er nog niet eens op gereden, dus wat blaat je.
aan de andere kant kan ik er best inkomen want ik dacht ook van "ik stap wel ff op die cr500, en het is wel te doen, want ik heb wel eens xr600 4t gereden en dat was ook wel te doen".
niet dus, viel me vies tegen.
het ding rijd enorm zenuwachtig (zoals elke 2t crosser), en het gas is bijna niet te doseren (38mm keihin vlakschuif, binnenrotor achtig iets en snelgas, en niet te vergeten de krachtbron zelf).
overigens vind ik het ook bullshit dat je zegt dat je bij een 500 maar 1x per jaar (seizoen) zuiger hoeft te vervangen, hangt puur aan het gebruik, onderhoud etc.
tis echt niet zo dat een 500 minder slijt dan een 250 bijv.
dat je voor dit ding wilt kiezen moet je zelf weten, maar doe dan niet zo arrogant alsof je alles al weet en dat het een eitje is want dat is echt niet zo.
en het vermogensverschil tussen oude en nieuwe modellen scheelt bijna niks...dingen hebben namelijk altijd dezelfde cilinders gehad, enkel de uitlaat is veranderd.
frame is ook altijd hetzelfde gebleven en de kappenset ook (alleen andere kleurinstelling.
Dit bericht is ge-edit door -Zeroed in- op 2-3-2004 19:13
|
|
|
|
youp |
2-3-2004 19:29 |
Posts: 325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Zeroed in-
[...]
je schijnt alles maar prima te weten maar je hebt er nog niet eens op gereden, dus wat blaat je.
aan de andere kant kan ik er best inkomen want ik dacht ook van "ik stap wel ff op die cr500, en het is wel te doen, want ik heb wel eens xr600 4t gereden en dat was ook wel te doen".
niet dus, viel me vies tegen.
het ding rijd enorm zenuwachtig (zoals elke 2t crosser), en het gas is bijna niet te doseren (38mm keihin vlakschuif, binnenrotor achtig iets en snelgas, en niet te vergeten de krachtbron zelf).
overigens vind ik het ook bullshit dat je zegt dat je bij een 500 maar 1x per jaar (seizoen) zuiger hoeft te vervangen, hangt puur aan het gebruik, onderhoud etc.
tis echt niet zo dat een 500 minder slijt dan een 250 bijv.
dat je voor dit ding wilt kiezen moet je zelf weten, maar doe dan niet zo arrogant alsof je alles al weet en dat het een eitje is want dat is echt niet zo.
en het vermogensverschil tussen oude en nieuwe modellen scheelt bijna niks...dingen hebben namelijk altijd dezelfde cilinders gehad, enkel de uitlaat is veranderd.
frame is ook altijd hetzelfde gebleven en de kappenset ook (alleen andere kleurinstelling.
Dit bericht is ge-edit door -Zeroed in- op 2-3-2004 19:13
mag ik je even corrigeren...
de jaren 80 modellen begonnen zo ongeveer bij de 55-60pk... de laatste modellen hebben 76pk... dat vind ik toch best een verschil...
betreft slijtage heb jij t ook mis... een 125 slijt wel degelijk harder als een 500...
waarom? 3 redenen...
1 ze maken minder toeren (500)
2 je benut hun vermogen niet maximaal omdat ze gewoon te veel hebben
3 ze hebben in verhouding minder vermogen per cc als een 125 of 250...
voorbeeld: een nieuwe CR250 heeft 59pk een CR500 van de laatste serie heeft 76pk... (aan het achterwiel dus +-80 aan de krukas) als een CR500 t dubbele zou hebben van een 250 dan zou ie uitkomen om 118pk... hij heeft er dus maar 80... ofwel er is minder uit geperst ofwel de motor slijt minder hard... (bron : www.honda.nl)
en om over slijtage ed. wat te weten hoef je niet gereden te hebben ik verwijs stilletjes naar mn opleiding motorvoertuigen...
overigens voor de CR500 staat fabrieks opgegeven 1x per seizoen de zuiger vervangen... voor 250 is het iets van iedere XX aantal uur... 125 nog vaker en 80 helemaal vaak...
btw als je het HELE topic had gelezen was je er achter gekomen dat t niet de bedoeling is over te komen alsof ik alles al weet...
-edit-
ik heb het over slijtage bij gelijk gebruik... even veel rijden in de zelfde omgeving/ondergrond enzo...
Dit bericht is ge-edit door youp op 2-3-2004 19:37
|
|
jij bent bob... en ik rij! |
|
marcel |
2-3-2004 19:41 |
Posts: 1533 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Zeroed in-
[...]
je schijnt alles maar prima te weten maar je hebt er nog niet eens op gereden, dus wat blaat je.
aan de andere kant kan ik er best inkomen want ik dacht ook van "ik stap wel ff op die cr500, en het is wel te doen, want ik heb wel eens xr600 4t gereden en dat was ook wel te doen".
niet dus, viel me vies tegen.
het ding rijd enorm zenuwachtig (zoals elke 2t crosser), en het gas is bijna niet te doseren (38mm keihin vlakschuif, binnenrotor achtig iets en snelgas, en niet te vergeten de krachtbron zelf).
overigens vind ik het ook bullshit dat je zegt dat je bij een 500 maar 1x per jaar (seizoen) zuiger hoeft te vervangen, hangt puur aan het gebruik, onderhoud etc.
tis echt niet zo dat een 500 minder slijt dan een 250 bijv.
dat je voor dit ding wilt kiezen moet je zelf weten, maar doe dan niet zo arrogant alsof je alles al weet en dat het een eitje is want dat is echt niet zo.
en het vermogensverschil tussen oude en nieuwe modellen scheelt bijna niks...dingen hebben namelijk altijd dezelfde cilinders gehad, enkel de uitlaat is veranderd.
frame is ook altijd hetzelfde gebleven en de kappenset ook (alleen andere kleurinstelling.
Dit bericht is ge-edit door -Zeroed in- op 2-3-2004 19:13
ja hoor jij wel je weet toch ook wel dat een 500 minder slijt dan een 250. en bigend vervangen?? .... als dat bij een 125 ook maar 1 keer gebeurd tijdens de zoveelste zuigervervanging, zal dat bij een 500 helemaal wel niet zo vaak hoeven als jij zegt.....
maar laten we ontopic gaan....
Dit bericht is ge-edit door marcel op 2-3-2004 19:42
|
|
|
|
arie-de-arier |
2-3-2004 19:42 |
|
~RoNaLd~ |
2-3-2004 19:42 |
Posts: 1173 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: youp
[...]
mag ik je even corrigeren...
de jaren 80 modellen begonnen zo ongeveer bij de 55-60pk... de laatste modellen hebben 76pk... dat vind ik toch best een verschil...
betreft slijtage heb jij t ook mis... een 125 slijt wel degelijk harder als een 500...
waarom? 3 redenen...
1 ze maken minder toeren (500)
2 je benut hun vermogen niet maximaal omdat ze gewoon te veel hebben
3 ze hebben in verhouding minder vermogen per cc als een 125 of 250...
voorbeeld: een nieuwe CR250 heeft 59pk een CR500 van de laatste serie heeft 76pk... (aan het achterwiel dus +-80 aan de krukas) als een CR500 t dubbele zou hebben van een 250 dan zou ie uitkomen om 118pk... hij heeft er dus maar 80... ofwel er is minder uit geperst ofwel de motor slijt minder hard... (bron : www.honda.nl)
en om over slijtage ed. wat te weten hoef je niet gereden te hebben ik verwijs stilletjes naar mn opleiding motorvoertuigen...
overigens voor de CR500 staat fabrieks opgegeven 1x per seizoen de zuiger vervangen... voor 250 is het iets van iedere XX aantal uur... 125 nog vaker en 80 helemaal vaak...
btw als je het HELE topic had gelezen was je er achter gekomen dat t niet de bedoeling is over te komen alsof ik alles al weet...
-edit-
ik heb het over slijtage bij gelijk gebruik... even veel rijden in de zelfde omgeving/ondergrond enzo...
Dit bericht is ge-edit door youp op 2-3-2004 19:37
Dus een 50CC nog vaker? Lijkt me sterk, mag ik wel een paar zuigers in mijn buddy meenemen
BTW niet het hele topic gelezen, ben beetje lui
|
|
|
|
Rick |
2-3-2004 19:53 |
|
Ed Honda CB50J |
2-3-2004 19:54 |
Posts: 4190 |
Leuk filmpie zeker dat laatste
Alleen ik vind dat nou niet bepaalt 'crossen' het is meer rondjes rijden op een weiland
Wel een ruig ding
|
|
Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50.. |
|
youp |
2-3-2004 20:02 |
Posts: 325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ~RoNaLd~
[...]
Dus een 50CC nog vaker? Lijkt me sterk, mag ik wel een paar zuigers in mijn buddy meenemen
BTW niet het hele topic gelezen, ben beetje lui
dat zit ietsje anders... je moet een brommers met crossmotoren vergelijken... een 80cc crossmotor zuiger krijgt zo'n enorme klappen iedere keer... daar komt ook ongeveer 25pk uit (fabrieks dus nog niet wedstrijd getuned)... dat haal je bij lange na niet met een 80blok onder een brommer met zelfs een 110cc cilinder...
uit een crossmotor wordt gewoon veel meer vermogen per cc geslagen dan uit een 'brommertje'...
|
|
jij bent bob... en ik rij! |
|
youp |
2-3-2004 20:03 |
Posts: 325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rick
[...]
zoveel toeren als een crosser draait een 50cc niet, dus lul niet zo stom
en als je niet weet waar het over gaat hou dan gewoon je kop met je kansloze replies
idd... waarom doe ik nog moeite om zoiets uit te leggen........
|
|
jij bent bob... en ik rij! |
|
Dit topic is 25981 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 6 van 20
|
|