Zo werkt die uitlaat helemaal niet!!! Het is niet gewoon veel of weinig tegen druk. Het heeft te maken met resonantie ferqeuntie, dus de lengte van de pijp.
Het nut van de expantie bocht is namelijk het volgende:
Waarneer de uitlaat poort open gaat stroomt er een puls aan uitlaat gassen je uitlaat in, vervolgens gaan de spoelpoorten open terwijl de uit laat ook open is. Hier door stroomt er ook vers mengesel de uitlaat in. Door dat de uitlaat wijd uit loopt creert ie een onder druk waardoor er nog meer mengesel de uitlaat in word gezogen. Vervolgens loop de uitlaat weer toe waardoor een gedeelte van de pulse weer wordt terug gereflekteerd en het mengsel wat in de uitlaat zit weer de cilinder in drukt. Je hebt dan dus meer dan 100% vulling, in extreme gevalen met power-valves wel 120%. Omdat dit allemaal heel nouw komt met tijd enzo werkt de uitlaat maar in een heel klein gebied goed, de power-band.
Waarschijnlijk snap je niets van wat ik net heb lopen typen, ik heb vandaag geen zin om het duidelijk uit te legen.
De dikte van de pijp (vollume) bepaalt voor hoeveel cc hij geschikt is! Als je meer cc hebt heb je ook een grotere gas stroom. Door een grote pijp op een kleine cillinder te zetten kan het zijn dat de uitlaat te groot is en dat er geen goede reflexie van de druk golf is omdat alle 'druk' al is weg geebt in het volume van de pijp.
2 takt en 4 takt uitlaten zijn echt hele vage interesante dingen, allemaal rare supersonice themodynamica enzo. Ik had het laatst met een leraar er over en die bleef maar door lullen.
edit
80 proma zal vast goed werken op 50cc. Dat verschill is te klein.
[This message is edited by Joost Moesker on 15-9-01 22:45] |